Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

@Kaine_Uro: Jag tror att de som klagar redan har värk någon annanstans i kroppen som gör att allt som blir omständigt för dem, blir något att klaga på.

Att ha värk och även tvingas svettas/frysa/jobba med AC/vedeldning.... kan vara mäkta besvärligt och tål att klagas över.

Fast många med värk föredrar värme då det brukar vara bättre.
Därför många som har värk försöker spendera sina vintrar osv i Spanien.

Min mor är likadan, hon har fibro och värmen mår hon MYCKET bättre av sett till värken.
Sen beror det ju iofs vart man är också, 30c i inlandet och 30c vid havet är ju 2 helt olika saker.

Men kyla däremot brukar förvärra värken för väldigt många som du säger.

Permalänk
Medlem

Jag hade 20c när jag gick utanför dörren för att gå till jobbet... klockan 06:10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Jag hade 20c när jag gick utanför dörren för att gå till jobbet... klockan 06:10...

Vi hade 33 grader igår klockan 19 här i Arvika, Värmland. Det är helt galet!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vi hade 33 grader igår klockan 19 här i Arvika, Värmland. Det är helt galet!

Äeh fy... jag är INTE avundsjuk. Vill nästan strypa sambon när hon säger att vi ska åka till Kreta... kommer dö av värmen där nere.

Permalänk
Medlem

@bergmunt: Det tror jag med så åk inte. Försök övertala henne att åka till Madeira eller Teneriffa. Dit åker spanjorer och portugiser på sommaren för att kunna semestra i skönt, lagom, svalt väder.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast många med värk föredrar värme då det brukar vara bättre.

Sen har vi dock de individer som lider av MS. De vill inte ha mer värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Regnar det klagar vi.

Är det varmt och torrt klagar vi.

Även om det blir lagom så klagar vi.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det var 34 grader i Sälen idag, 20 inne i lägenheten dock. Slipper ju knotten i alla fall

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Runt 20°C ute nu, men 29°C i sovrummet och det kommer det mer eller mindre vara hela natten, solen går ju upp om halv fem dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Regnar det är jag glad
Är det lagom är jag glad

Är det varmt och torrt klagar jag.

Något jag har gjort sedan jag var liten då jag hatat värme sen barn

Alla är inte jojo baserade

Ja fick man välja så skulle jag ta kylan alla dagar i veckan.

Det är ju som sagt hur lätt som helst att värma sig. Men när det är varmt så kan man ju inte bli mer än naken, och lik förbannat så svettas man och det går inte att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja fick man välja så skulle jag ta kylan alla dagar i veckan.

Det är ju som sagt hur lätt som helst att värma sig. Men när det är varmt så kan man ju inte bli mer än naken, och lik förbannat så svettas man och det går inte att göra något.

Njea, skulle nog säga att det är lika lätt att värma sig som att kyla sig, dock är ju vårat land anpassat mest för uppvärmning. Man kan ju installera AC duscha kallt klä av sig så bart det går/man vågar osv osv. Jag hade tex inte klarat att vara ute i 15- i typ 5 timmar utan extrem tjocka kläder utan att jag skulle frysa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Njea, skulle nog säga att det är lika lätt att värma sig som att kyla sig, dock är ju vårat land anpassat mest för uppvärmning. Man kan ju installera AC duscha kallt klä av sig så bart det går/man vågar osv osv. Jag hade tex inte klarat att vara ute i 15- i typ 5 timmar utan extrem tjocka kläder utan att jag skulle frysa.

Beror ju på vad du gör ute. Vinterjacka, mössa, vantar/handskar, långkalsonger och ullstrumpor är ju allt som behövs för -15°C om du rör på dig, det är förmodligen tidvis för mycket om du arbetar ute. Du kan t.o.m. sova i ouppvärmt tält när det är -15°C med rätt sovsäck och kläder.

Är det soligt och varmt, och du klär av dig allt så blir du dock varmare än om du skulle ha kläder som täcker. Det kan mycket väl vara svårare att göra saker ute när det är varmt och solsken än en kall vinterdag. Det är inte många som fryser ihjäl en kall vinterdag, en varm sommardag dör folk däremot då alla som är extra känsliga inte har tillgång till luftkonditionering.

Sen har alla bostäder i Sverige värme, annars är det inte bostäder. Majoriteten bor i småhus, men det är inte alla som äger sitt boende vilket gör det svårt att motivera 10-40k i installations och utrustningskostnad. Anläggningen måste ju också vara av sådan karaktär att den kan godkännas av fastighetsägaren eller föreningen för ca hälften av hushållen i landet. Förutom kyltekniker måste även elektriker också ut för att installationen ska bli klar. Portabel AC kanske många säger då, men det finns inte tillräckligt många på marknaden om alla hushåll skulle få för sig att köpa 1-3 portabla enheter så folk skulle bli utan – åtminstone under den där värmeböljan.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Hade 30 grader i lägenheten inatt;)..sov naken utan täcke....
Bor högst upp i söderläge..fyfan tur man flyttar innan nästa sommar haha.

Permalänk
Medlem

AC:n har fått gå varm senaste dagarna, skönt! Tillbaka till jobbet på måndag dock, kommer bli svettigt.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Tur man jobbar hemifrån och har gratis el. ACn är igång från att jag vaknar till att jag går och lägger mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@bergmunt: Det tror jag med så åk inte. Försök övertala henne att åka till Madeira eller Teneriffa. Dit åker spanjorer och portugiser på sommaren för att kunna semestra i skönt, lagom, svalt väder.

Prognosen för Madeira under följande 10 dagar är enligt IPMA vid sydkusten max. 26 - 27°C på dagen och min. 21 -22 °C vid soluppgången. Vid Pico do Arreiro är emperaturen mellan 10 och 18°C. och vid nordkusten (Santana) mellan 18 och 24°C. São Miguel 19 - 26°C och Faial 20 - 27°C på Azorerna. Vattentemperaturen är vid Madeira 24°C och vid Azorerna 1°C lägre.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Prognosen för Madeira under följande 10 dagar är enligt IPMA vid sydkusten max. 26 - 27°C på dagen och min. 21 -22 °C vid soluppgången. Vid Pico do Arreiro är emperaturen mellan 10 och 18°C. och vid nordkusten (Santana) mellan 18 och 24°C. São Miguel 19 - 26°C och Faial 20 - 27°C på Azorerna. Vattentemperaturen är vid Madeira 24°C och vid Azorerna 1°C lägre.

Och Kreta 31-35 grader närmaste 10 dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Blev 31,8°C uppmätt 13:00 på SMHIs närmsta mätstation idag. Inne är det 27-30°C beroende på tid på dygnet

Permalänk
Medlem

Hade över 32 inomhus idag. Bara 30.8 nu

Permalänk
Medlem

Och nu när det är svalt ute, sitta med bar överkropp.. Så kommer knott..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kanske Thermacell och då framförallt thermacell backpacker (sistnämnda för att de går att driva från en campingasolflaska) - för mindre allvarliga mygg/knott situationer så duger mr mosquito myggmattor (köps i större matvaruaffären eller Jula) och även kanske deras elektriska värmare - men knott är besvärliga och behöver 5 ggr dosen som myggen för att repellera/dö och då kan man behöva storsläggan som thermacells egna plattor eller https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i... då dessa har mycket mera av de repellerande/dödande ämnena (syntetisk version av pyretriner vars naturliga motsvarighet hittas i jätteprästkrages blomkorgar - man kan säga att det är en slags terpener (liknande finns i tall/grankåda) som växterna har hittat på för att slå ut insekternas hjärna, medans för däggdjur är den märkligt ogiftig, framförallt om man är allätare och växtätare med en lever som kan hantera detta i stora mängder (ungefär samma nivå som acetylsalicylsyra då det är samma enzymkedja som bryter ned), köttätare som katter bör man dock vara lite försiktig med då deras leverkapacitet är mindre - dvs. låt inte katter leka med myggmattorna - samma sak om man har fåglar i bur och ödlor och vattenlevande där dess luftpump kan riskera suga in gaserna, så skall dessa hållas ifrån dessa plattor eller gaserna från dem vid uppvärmning då gaserna är mycket giftiga för dem (är inte däggdjur!)).

---

En variant man prova med saker man har hemma är att en liten skål klä ovansidan med ett aluminiumfolie som en trumskinn typ - mitt på denna så lägger man en liten hög malen kaffe (kaffesump går inte, tyvärr... eller så fick jag inte det tillräckligt torr trots flera dagars torkning...) - tänder på i en kant eller topp och blås ut lågan så att det pyr, då bildas det en rök med mycket koffein i sig som också är ett gift riktat mot insekter - dock är detta (liksom myggspiraler, som har jätteprästkrage blomkorgskross (=pyretriner) i sig ) inte alls lika luktlöst som ovanstående produkter med myggmattor.

(väldigt många av gifterna i växtriket är riktat mot just insekter och deras hjärna... - och en del av dem påverkar också oss med nivån från att vara lätt stimulerande till väldigt dödligt. Nikotin är en stark gift även för människan med ungefär samma känslighet som insekter och innan pyretriner började användas på slutet av 1800-talet så var det många olyckor med dödlig utgång i tex. insektssanering av hotell och man släppte in gästerna för tidigt efter behandling... )

Permalänk

31 Grader på kontoret idag i Karlstad. Hanteras igenom minimala ansträngningar. All form av pulsförhöjning undanbedes vänligt men bestämt.

Permalänk
Musikälskare

Hur hanterar jag sommarvärmen?

Jag och katten har det riktigt gött är nästan för kallt stundtals så man måste ta på sig

Köp en värmepump / AC då vi har tropiskt väder nu för tiden och det kommer inte att ändras utan bara bli värre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gömmer mig i källaren, 22-24c och tort

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Tog en rask och mycket svettig promenad innan lunch idag.
Annars när det va som varmast så satt jag hemma i bara underkläder och drack saft med isbitar. Lite bad och "sol" (läs: skugga) blev det också, vid stranden nära där jag bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som den nörd man är, så har jag mer eller mindre konverterar min lägenhet till ett chassi. Där jag tar in luft från den sida som har skugga just då och sedan blåser ut varmluften på andra sidan.

Så med andra ord har jag en fläkt som blåser in luft från sidan med luft och en fläkt vid fönstret där det är varmt (och skapar liksom som någon luftvägg för att inte släppa in mer värme). Men man får inte heller glömma bort hjärnkontoret och har därför också en takfläkt som blåser rakt ner på en

Blir det så här varmt även nästa sommar så lutar det åt att gå över till vattenkylning (= skaffa båt) för att hålla sig kyld

Permalänk
Medlem

Väntar på morgondagen nu. Ska väl bli 19°C i morgon, kallare under regnskuren. 29°C inomhus fortfarande.

Permalänk
Medlem

Enligt prognosen just nu ska det bli runt 23 mm regn imorgon. Vore onekligen trevligt då det behövs. Men kommer säkerligen inte en droppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit i Mallorca för två veckor sedan och det var över 30 grader varje dag. Det var för varmt tyckte jag. Sen när jag kom tillbaka till Sverige tyckte jag det var helt normal sommar. Runt 25 grader med moln.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag hanterar den inte.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index