Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

UserBenchmark tar bort multitrådat för prestandaranking.

Permalänk

UserBenchmark tar bort multitrådat för prestandaranking.

Tidigare har en CPU:s prestanda rankats genom följande: Av den totala poängen är 30% single core, 60% quad core och 10% multi core. Detta har nu ändrats så att 40% av den totala poängen är single core, 58% quad core och ynka 2% multi core.

Detta är extremt missvisande då utvecklingen hela tiden går mot det flertrådade hållet. Som ni förstår är detta till Intels enorma fördel och en i3 8350k rankas nu högre än en 2700X.. Detta skedde nu precis efter lanseringen av Zen 2 då AMD för första gången toppade listan av bästa CPU:er. Man ska väl inte vara allt för konspiratorisk men jag undrar hur mycket Intel betalade för detta.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/chal0r/psa_use_benchmarkcom_have_updated_their_cpu/
https://wccftech.com/userbenchmark-updates-cpu-ranking-by-lowering-multi-core-importance-and-raising-single-core/

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja då vet man vilka Intel har under sin payroll iallafall x)

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Hedersmedlem

Då kan man ta bort detta test.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skrollar ner lite i testet så står det "Hugely faster multi-core speed. +168% " för 2700X
Att jämföra 16 trådar mot 4 är rätt vanskligt eftersom det är helt beroende av vad du som användare ska göra med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har väl aldrig stirrat på Userbenchmarks men hur ser fördelningen ut på laster hos användare? Vet att jag själv har sällan nytta av många kärnor tyvärr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Ganska illa, speciellt när datormarknaden också går mot system med fler och fler trådade processorer. Jag skulle nog inte gå så långt att kalla tester meningslös men en kraftig försämring är det. Finns det någon motivering till varför de ens gjort ändringen?

Forka UserBenchmark och fortsätta som LibreBenchmark kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Varmt idag, sidan heter ju inte ens Openbenchmark utan Userbenchmark.

Permalänk
Medlem

De skriver ju både före och efter ändringen att de vill representera CPU gaming prestanda. Då är det väl ändå ganska rimligt att multi core får en väldigt liten vikt?

Ta Sweclockers test på Ryzen 9 3900X och 7 3700X och kolla på gaming-resultaten. I de flesta spel är de så nära varandra att skillnaden med största sannolikhet beror på att 3900X boostar högre. I något spel är till och med 3700X snabbare. Den 50-procentiga ökningen i antalet kärnor ger alltså typ noll skillnad i gaming-prestanda, och därför är det rimligt att multi core får en liten vikt om man är intresserad av gaming.

Jag skulle nog hellre vilja se någon form av "CPU gaming index" och en "CPU productivity index", så får man som användare själv bedöma i vilken kategori man hamnar

Permalänk
Medlem

Jag benchade min dator för typ en månad sen och då fick jag typ 118% på processorn och nu får jag 106 och average är på 98% det var högre innan.

Trodde att den här förändringen skulle ge högre resultat till min fördel men var tvärtom.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18723425

Permalänk
Medlem

Tråkigt, alltid tyckt att det varit ett enkelt och roligt test att köra.
Som många säger, knepigt beslut då flertrådat är framtiden.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Finns det fler sidor med liknande upplägg? CPUboss är ju rätt kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Finns det fler sidor med liknande upplägg? CPUboss är ju rätt kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker Geekbench 4 är bra för att jämföra systemprestanda!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En i3 9350K rankas nu högre än en i9 9960X, eller en i9 9980XE...

Hittad på r/intel.

Hoppas att Intel betalade ordentligt för detta... För finns det något som helst förtroende kvar för det userbenchmark gör?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...