Grafikkort för 3kkr till LoL

Permalänk

Grafikkort för 3kkr till LoL

Tja, inte så erfaren när det kommer till datorer.
Funderar på att köpa en ny gpu men vet inte vad för nån, det jag kommer att spela mest är league of legends, vill helst hålla mig på hög fps utan någon fps drop nån som kan rekomendera något? kan tänka mig att lägga ut 3K

Förtydligade rubriken från "Nytt grafikkort"/Thomas Y
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Tja, inte så erfaren när det kommer till datorer.
Funderar på att köpa en ny gpu men vet inte vad för nån, det jag kommer att spela mest är league of legends, vill helst hålla mig på hög fps utan någon fps drop nån som kan rekomendera något? kan tänka mig att lägga ut 3K

Vad har du för delar i datorn idag? Är det en märkes dator eller egen byggd, lite svårt att rekommendera utan att veta detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Specs:
Processor - AMD FX(tm) 6350 six- Core Processor 4.19 Ghz
CPU Kylare - v8 cooler master v2
Grafikkort - AMD Radeon R9 200 series 3GB (bara en utan två fläktar fungerar till kortet nu för tiden)
RAM - DD3 8GB Kingstone (tror jag) 2300Mhz
Moderkort - MSI 970A-G43 (MS-76943) - PCI-Express
Skärm - ASUS 24" MG248QR 144Hz
Chassi - Cooler Master HAF X
Hårddisk - på 1TB
SSD samsung evo 860 500GB
PSU - Corsair CS450m 450W

Skrivet av BM-Mods:

Vad har du för delar i datorn idag? Är det en märkes dator eller egen byggd, lite svårt att rekommendera utan att veta detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer det kortet inte att dra någon fps drop? mina speccs är

Specs:
Processor - AMD FX(tm) 6350 six- Core Processor 4.19 Ghz
CPU Kylare - v8 cooler master v2
Grafikkort - AMD Radeon R9 200 series 3GB (bara en utan två fläktar fungerar till kortet nu för tiden)
RAM - DD3 8GB Kingstone (tror jag) 2300Mhz
Moderkort - MSI 970A-G43 (MS-76943) - PCI-Express
Skärm - ASUS 24" MG248QR 144Hz
Chassi - Cooler Master HAF X
Hårddisk - på 1TB
SSD samsung evo 860 500GB
PSU - Corsair CS450m 450W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din psu är 450w så det bästa är att kolla rekommenderade effekten på specifikation sidan. Det står även på boxen, hittar du något så får du googla om inte rekommended psu w effect står nånstans..du kan även använda pcpartpicker och se total psu w drain.....tyvärr dålig på denna produkt så jag har inget bra produkt tips. Lyvka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vega56-kortet är det bättre prestanda på, men det kräver mer än vad ditt nätaggregat kan ge. I ditt fall, med tanke på att nätagget är utav okänd ålder och skick, så är det bäst att köra på ett kort som drar så lite som möjligt. Typ det här:
Elgiganten: EVGA Geforce GTX1660 XC Black Gaming 2499:-
Det kommer att hantera LoL utan problem.

Edit:
Såg nu att det inte är i lager. Det finns ett liknande kort, fast med 2 fläktar och inga heatpipes. Allt som allt så borde kylningen vara likvärdig, men TUF-kortet kanske låter lite mer.
NetonNet: Asus Geforce GTX1660 TUF 2490:-

Länk fixad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Vega56-kortet är det bättre prestanda på, men det kräver mer än vad ditt nätaggregat kan ge. I ditt fall, med tanke på att nätagget är utav okänd ålder och skick, så är det bäst att köra på ett kort som drar så lite som möjligt. Typ det här:
Elgiganten: EVGA Geforce GTX1660 XC Black Gaming 2499:-
Det kommer att hantera LoL utan problem.

Länk fixad (får tydligen inte vara en slash på slutet).
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/grafikkort/27537/evga-geforce-gtx-1660-xc-black-gaming-grafikkort-6g

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ah, toppen! Tack

Permalänk
Medlem

Nu är jag dock ingen som spelar Lol, men din cpu borde vara nära att begränsa iaf, folk med erfarenhet av lol får gärna skriva

Permalänk

Jag kan tänka mig att pröjsa för ett nytt nätagg ifall set behövs, vilket nätagg rekomenderas för det kortet? något på 750w bara?

Skrivet av Icecrystal:

Vega56-kortet är det bättre prestanda på, men det kräver mer än vad ditt nätaggregat kan ge. I ditt fall, med tanke på att nätagget är utav okänd ålder och skick, så är det bäst att köra på ett kort som drar så lite som möjligt. Typ det här:
Elgiganten: EVGA Geforce GTX1660 XC Black Gaming 2499:-
Det kommer att hantera LoL utan problem.

Edit:
Såg nu att det inte är i lager. Det finns ett liknande kort, fast med 2 fläktar och inga heatpipes. Allt som allt så borde kylningen vara likvärdig, men TUF-kortet kanske låter lite mer.
NetonNet: Asus Geforce GTX1660 TUF 2490:-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Tja, inte så erfaren när det kommer till datorer.
Funderar på att köpa en ny gpu men vet inte vad för nån, det jag kommer att spela mest är league of legends, vill helst hålla mig på hög fps utan någon fps drop nån som kan rekomendera något? kan tänka mig att lägga ut 3K

Tror din CPU kommer vara en flaskhals.?

Lite osäker på vad LOL kräver.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

@Nilsson1993: Bara en FYI.

Din processor är extremet dålig så spendera inga större summor på grafikkort om du inte tänkt byta resten av datorn.

den FX processorn är på samma nivå som min I7 960 från 2009/2010.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Om det är endast för League så spelar det knappt någon roll vad för grafikkort du slänger på då spelet är mer CPU kärvande än GPU, din fps kommer inte ändra sig speciellt mkt.

Jag fick knappt någon skillnad när jag bytte från ett gtx 760 till ett 1080ti på en i5 3570k cpu.. Däremot när jag skaffa en i7 4970k så vart det högre.

Din CPU är ingen höjdare direkt, finns gott om beg. delar nu på marknaden till låga priser.

Permalänk

Aha, men just nu så funkar inte ens mitt ggrqfik kort därför jag prioriterar det först

Skrivet av ToirRisker:

Om det är endast för League så spelar det knappt någon roll vad för grafikkort du slänger på då spelet är mer CPU kärvande än GPU, din fps kommer inte ändra sig speciellt mkt.

Jag fick knappt någon skillnad när jag bytte från ett gtx 760 till ett 1080ti på en i5 3570k cpu.. Däremot när jag skaffa en i7 4970k så vart det högre.

Din CPU är ingen höjdare direkt, finns gott om beg. delar nu på marknaden till låga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Jag kan tänka mig att pröjsa för ett nytt nätagg ifall set behövs, vilket nätagg rekomenderas för det kortet? något på 750w bara?Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad du kan lägga. Det billigaste jag skulle rekommendera är något i den här stilen:
Webhallen: Corsair CX550M för 749:- men har du hundralapparna att lägga emellan så är det värt det att gå upp till ~1000:- för något i den här stilen:
Prisjakt: Guld-cert / 500W+
Inte säker på alla nätagg här, kolla gärna på garantitiden. 5år minimum, 7år är bättre och 10år är bäst i den här prisklassen.

Permalänk
Medlem

Som andra säger så kommer det inte göra någon större skillnad i LOL med ett nytt grafikkort så det är din CPU som sätter stopp där för dig idag.

Men om ditt grafikkort inte fungerar idag så absolut ett nytt nätagg och grafikkort, så kommer du att få en bra boost sen när du byter resten.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

säg att jag köper det här kortet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

skulle det räcka med det här nätagget utan att det blir något strul?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Skrivet av Icecrystal:

Det beror på vad du kan lägga. Det billigaste jag skulle rekommendera är något i den här stilen:
Webhallen: Corsair CX550M för 749:- men har du hundralapparna att lägga emellan så är det värt det att gå upp till ~1000:- för något i den här stilen:
Prisjakt: Guld-cert / 500W+
Inte säker på alla nätagg här, kolla gärna på garantitiden. 5år minimum, 7år är bättre och 10år är bäst i den här prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

säg att jag köper det här kortet https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

skulle det räcka med det här nätagget utan att det blir något strul?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker och en hel del till skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

Ja det räcker gott med det nät agget. skulle rekomenderar dig att hålla koll på marknaden här efter amd cpu och moderkort då det är många som uppgraderar med tanke på amds nya lansering

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av Nilsson1993:

Tja, inte så erfaren när det kommer till datorer.
Funderar på att köpa en ny gpu men vet inte vad för nån, det jag kommer att spela mest är league of legends, vill helst hålla mig på hög fps utan någon fps drop nån som kan rekomendera något? kan tänka mig att lägga ut 3K

Nu vet jag inte hur mycket du vill lägga totalt eller om du ens är ute efter att uppgradera andra delar än GPU, men jag är i taget att bygga ny burk. Har fått hem alla delar och ska bara ta mig tiden att börja bygga. Det innebär att jag kommer få en hel del delar kvar. Allt utom PSU/Nätagg och grafikkort (som går till sonen) och SSD kommer vara till salu från burken.

Dock så kommer jag lägga till ett Asus GTX 980 Strix på listan om det skulle vara av intresse. Titta under min signatur så ser du vad som sitter i min burk i dagsläget. Allt är i fullt fungerande skick och jag har bara perioder då och då som jag sitter framför burken vilket innebär att delarna inte är speciellt mycket använda. Bara att PM.a om du är intresserad av delar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

1660 för 2090kr (fyndvara) kan köras på 450W
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
"Erforderligt nätaggregat 450 W"

Sweclockers test av 1660
https://m.sweclockers.com/test/27180-nvidia-geforce-gtx-1660-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med den datorn är det inte värt att börja uppgradera. Oberoende vad du gör kommer du att ha flaskhalsar och komponenter som borde bytas ut. Plattformen AM3+ är död och begraven i det här läget. Om jag var du skulle jag söka efter en begagnad maskin. Du kan få rätt bra grejer om du säljer din nuvarande och spenderar de pengarna +3k.

Är du villig att beställa från Tyskland via t.ex. mailboxde.com, så skulle följande vara ett bra alternativ: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Sen skulle jag rekommendera att du spenderar 120 euro extra och köper detta grafikkort istället:

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Sapphire-Rade...

Då har du en grymt bra dator för pengarna. Försök få 2500-3000kr ungefär för din dator.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tja! jag har planer på att byta ut hela skiten, men vill bara ha något att gibba på i en månad typ. Just nu får jag inte ens signal till skärmen. så jag kan inte ens använda datorn. Så planen är att jag bara köper ett grafik kort, använder datorn en månad säljer allt köper helt nytt sen på tal om grafik kort skulle denna fungera i en månad utan problem?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Eller är mitt nätagg för svagt?

Skrivet av Sando:

Med den datorn är det inte värt att börja uppgradera. Oberoende vad du gör kommer du att ha flaskhalsar och komponenter som borde bytas ut. Plattformen AM3+ är död och begraven i det här läget. Om jag var du skulle jag söka efter en begagnad maskin. Du kan få rätt bra grejer om du säljer din nuvarande och spenderar de pengarna +3k.

Är du villig att beställa från Tyskland via t.ex. mailboxde.com, så skulle följande vara ett bra alternativ: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Sen skulle jag rekommendera att du spenderar 120 euro extra och köper detta grafikkort istället:

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Sapphire-Rade...

Då har du en grymt bra dator för pengarna. Försök få 2500-3000kr ungefär för din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag spelar med ett gtx 580 och låser fps till 144 för att inte fläkten ska låta för mycket men det går över 200 fps om jag låter det. Med en i3-3225 så var 144 fps ostadig men jag bytte processor till en i7 och då blev det inte ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

Tja! jag har planer på att byta ut hela skiten, men vill bara ha något att gibba på i en månad typ. Just nu får jag inte ens signal till skärmen. så jag kan inte ens använda datorn. Så planen är att jag bara köper ett grafik kort, använder datorn en månad säljer allt köper helt nytt sen på tal om grafik kort skulle denna fungera i en månad utan problem?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Eller är mitt nätagg för svagt?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, det funkar ju också förstås.

Ditt nätagg klarar nog av det kortet. GTX 1660 är rätt strömsnålt. Sen finns det ju egentligen två tankesätt här. Om du köper ett sånt kort, som ändå är rätt okej och nytt, så kan det göra att köpare blundar för problemen i burken och är villiga att betala mer för grafikkortet. Du lär ändå åka på förlust på grafikkortet. Alternativt kan du köpa ett kort via blocket eller sweclockers marknad, och då åka på ett mindre förlust, men ett äldre kort drar inte upp priset på hela burken lika mycket.

Om du köper begagnat skulle jag rekommender att titta efter t.ex. ett GTX 1060. RX 480 eller 580 är också fullgoda alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag tänkte det kortet, jag lär förlora lite pengar ja, men det är inte hela världen. eller finns det ett billigare kort som klarar av det jag behöver 1 månad eller lite längre ? Tanken är att jag ska köpa en gpu idag, osäker på vad som passar & inte passar dock

Skrivet av Sando:

Okej, det funkar ju också förstås.

Ditt nätagg klarar nog av det kortet. GTX 1660 är rätt strömsnålt. Sen finns det ju egentligen två tankesätt här. Om du köper ett sånt kort, som ändå är rätt okej och nytt, så kan det göra att köpare blundar för problemen i burken och är villiga att betala mer för grafikkortet. Du lär ändå åka på förlust på grafikkortet. Alternativt kan du köpa ett kort via blocket eller sweclockers marknad, och då åka på ett mindre förlust, men ett äldre kort drar inte upp priset på hela burken lika mycket.

Om du köper begagnat skulle jag rekommender att titta efter t.ex. ett GTX 1060. RX 480 eller 580 är också fullgoda alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsson1993:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag tänkte det kortet, jag lär förlora lite pengar ja, men det är inte hela världen. eller finns det ett billigare kort som klarar av det jag behöver 1 månad eller lite längre ? Tanken är att jag ska köpa en gpu idag, osäker på vad som passar & inte passar dock

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt ärligt slöseri på pengar att ens försöka uppgradera den nuvarande maskinen du har. Om du inte tänkt använda detta grafikkortet även till ett eventuellt nytt bygge inom en månad. Som många redan nämnt så är den plattformen du kör död och begraven och inte ens värdig att användas tillsammans med nya delar.

Hade jag varit dig, hade jag försökt hitta ett sbegagnat 900-serie kort/RX 380, för att inte gå miste om alldeles för mycket pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Permalänk

Jag vet att vissa delar är döda. Just nu har jag inte ens ett grafikkort & har planer på att gibba i helgen. så oavsett vad så måste jag ha ett nytt grafikkort.. Grafikkortet jag köper nu ska användas i ca 1 månad + efter det så tar jag ut det för att sätta in det i det nya bygget jag gör. Så min fråga är fortfarande. Det kortet jag har länkat är det bra / dåligt? för den skit riggen jag har nu. Kommer kortet att hålla 1 månad + tills nya delar kommer? eller har ni något annat kort ni rekomendrar just till det moderkortet samt psu jag har för tillfället?.

Skrivet av Zahedee:

Det är helt ärligt slöseri på pengar att ens försöka uppgradera den nuvarande maskinen du har. Om du inte tänkt använda detta grafikkortet även till ett eventuellt nytt bygge inom en månad. Som många redan nämnt så är den plattformen du kör död och begraven och inte ens värdig att användas tillsammans med nya delar.

Hade jag varit dig, hade jag försökt hitta ett sbegagnat 900-serie kort/RX 380, för att inte gå miste om alldeles för mycket pengar.

Skickades från m.sweclockers.com