HighDPI funkar inte med vissa program som nextcloud, keepassXC etc..

Permalänk
Medlem

HighDPI funkar inte med vissa program som nextcloud, keepassXC etc..

Hej..
Är inne på min andra dag med linux. Kör senaste Linux Mint med kernel 5.1.16.
Har en 65" 4k skärm som jag sitter en bit ifrån så behöver ha hög DPI för att se från soffan. Det mesta funkar bra just nu men har stött på två appar som har problem. Kan knappt se så liten texten är.
Det lustiga med keepassXC är att jag installerade det först från någonstans. Då fungerade det bra och det verkade skala bra. Sen skulle jag öppna upp det förut så blev allt pyttelitet.
Testat avinstallera och installera om flera olika versioner men samma problem.
Lämnade det en stund och började installera fler applikationer så ser jag nu samma problem med senaste versionen av nextcloud.

Någon som har tips på vad man kan göra..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inget konkret svar att ge men antagligen har det att göra med hur Qt hanterar skalning med HighDPI. Om du läser dokumentationen (Länk) så kan det kanske behövas sättas några environment variabler för att få det att fungera.

Jag har ett snarlikt, nästan iaf, problem själv där program som är baserade på Qt inte ens kan visas om jag kör native upplösning (5120x1440) men sänker jag till 3840x1080 så startar de fint. Har inte hittat nån lösning på det än, men när jag väl gjort det ska jag också kika på skalning i Qt-baserade applikationer.

Permalänk
Medlem

@Ohjay: japp du har rätt om qt. Någon annan tipsade om det från annan källa och jag ändrade lite fontstorlek där vilket löste problemet.

Visa signatur

Citera för svar!