Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny dator "startar" endast varannan gång

Hej,

Har nyss byggt en ny dator och har stött på ett problem jag inte vet hur jag ska tackla. Ganska exakt varannan gång jag startar datorn så får jag ingen bild samt att inga USB-enheter tänder upp. Så jag kan inte komma in ens i bios eller något då. Det är som att moderkortet inte kommer igenom hela uppstarten eller något. Sen nästa gång så funkar allt som det ska och datorn startar som förväntat. Inte helt hundra på att det är exakt varannan gång men ganska exakt verkar det stämma. Värt att notera är att fläktar och grafikkort m.m alltid startar som det ska oavsett om det kommer någon bild eller inte.

Snälla har ni några tips på hur jag kan felsöka detta?

Windows och drivrutiner är uppdaterade.
Är lite skraj för att uppdatera bios då jag är rädd att det ska fastna under installationen eller något när datorn ska reboota.

Komponenter:
CPU: Ryzen 3600x
GPU: Rtx 2080
Moderkort: Msi x570 A-pro
RAM: 16gb G.Skill ddr4
PSU: Corsair rm 750x

Permalänk
Medlem

Kan du verifiera om felet kan vara att du råkat glömma moderkort standoffs? De bronsfärgade honskruvarna du för in i chassit som moderkortet ska skruvas fast emot.

Har du också möjlighet att kolla att du satt RAM-minnen på rätt plats enligt moderkortets manual?

En till grej du skulle kunna göra är att:
1. Testa med ett annat nätaggregat
2. Testa koppla ur så mycket som möjligt för att se om det gör någon skillnad
3. Testa annat moderkort
4. Testa utan hårddisken (din ssd troligen)
5. Testa på ett annat vägguttag

Hör du några pip eller så när datorn inte vill starta? Ett annat symptom av att något är fel är t.ex. att alla fläktar går i högvarv och datorn sen stänger av sig själv.

Om du inte kommer in i BIOS är det inte Windows som är problemet. Att uppdatera BIOS är inte så läskigt som det var förr det är faktiskt väldigt lätt och numera behöver du ofta bara köra ett program på datorn som fixar allt, så ingen USB längre. Om du mot förmodan kör USB så se bara till att ha en tom USB med bara nya bios-et på, så länge ingen propp går eller någon stänger av datorn på något annat sätt (strömfel, strömkabel åker ur, åskan slår ned) så ska nog inget kunna gå fel egentligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag upplever exakt samma sak. Dock kan jag starta om datorn utan problem. Det är just på morgonen eller när den har varit avstängd ett tag som jag inte får igång datorn på första försöket utan måste starta den två gånger för att den ska komma igång.

Jag har under hela denna period trott att det handlade om bios och för att jag använder ett B450 kort. Ju mer jag läser på andra forum och nu din post tror jag att det är fel på nätagget, jag har nämligen likadant som dig. Jag läste senast för två dagar sedan som upplevde samma problem med likadant nätagg, hans problem löste sig efter att han bytte PSU. Det är värt ett test.

Kommer att byta PSU så fort jag får tid, du får gärna rapportera om du hittar en annan lösning också!!

Permalänk
Medlem

@kalln: @freddyfresh

Hej, ledsen för lite sent svar men har inte hunnit pyssla så mycket med datorn.

Jag upptäckte att på moderkortets EZ-debug så lyste CPU error lampan också.
Problemet har dock lösts med hjälp av att flasha bios

Dock är jag ännu inte helt säker på att det är hela historien, när grafikortet belastades över 70% ungefär så började det låta jättekonstigt och skärmen blinkade till ett antal gånger. Så kanske är fel på GPU, moderkortet eller PSU trots allt? Jag måste dock verifiera detta problemet så det inte var en engångsföreteelse men har inte tillgång till datorn på ett par dagar. Ska köra ett stresstest på den så for jag kan.

Tack för svar från er båda!

Permalänk
Medlem

Kolla att du kört alla Windows Updates och att du inte glömt någon drivrutin uö. Stresstest kan vara bra att göra först. Om inget hjälper, kolla att allt sitter i ordentligt och inget är "nästan" i.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40