Permalänk

Hjälp med cross

Tjena,

Jag har precis skaffat en cross som jag har tänkt ha i sommarstugan för att köra lite runt i skogen på skoj. Ingen seriös banåkning utan endast för att fördriva tiden när man har tråkigt.
Crossen jag skaffade var en Honda CR 250 från 1995 som jag fick ett riktigt bra pris på.
Min fråga är dock vad för serviceintervaller borde jag köra med och vad ska jag byta när?
Just nu är den välservad och nybytt kolv på så jag borde inte behöva oroa mig om det inom snar framtid men det "vardagliga" undrar jag lite över.

/mrz1360100

Permalänk
Medlem

Det är ju en 2-taktare, så de behöver inte samma service-intervall som en ny 4-taktare iom att du inte behöver hålla på med oljebyten.
Däremot ska kolven bytas kring 50-60 timmar, men det gäller ju hårdköring/tävlingskörning.
Någon annan får gärna flika in också.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Se till att hålla den ren, tvätta luftfilter osv efter varje körning så ska du se att den håller sig länge.
Är timräknare installerad på crossen? Om inte så är det en bra grej att skaffa så det blir lättare att hålla koll när det börjar bli dags plocka isär motorn för att byta olja, packningar och eventuellt kolv.

Som Steamdog skriver så är det bra att byta kolv runt 50-60 timmar, men ha det mer som en "stödlinje/riktlinje" i och med att du kommer motionsköra.

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Oljebyte var 10:e timme, om du vill ta hand om grejorna. Olja och filter är inte dyrt som tur är!

Kolvbyte var 50:e timme.

Sen kan det vara bra att ta en genomgång med kolla hur lagrena är, speciellt vid svingen där det blir mycket fukt och vatten om man inte har smörjt in dom med marinfett vid senaste byte

Kostar lite extra med lagrena, men förbättrar körglädjen markant! Jag brukar alltid ta isär min efter jag har kört klart för sommaren och den får vila över vintern, då är det perfekt tid och man slipper stressa sig igenom

När du ställer undan den också över vintern, se till att ta tömma förgasaren och tanken på bensin, annars riskerar du att täppa igen munstyckena vid nästa start (Trust me, har varit för ivrig och gjort detta själv, typisk nybörjar misstag)