Hur påverkar inkassokrav mig personligen?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar inkassokrav mig personligen?

Köpte Telia ADSL 60mbit i november. Visade sig att deras hemsida visade fel och det gick ej att leverera till min adress. Ordern makulerades och istället kör jag deras mobila bredband utan problem.

MEN NEJ...

...ordern är inte makulerad och i början av året dök ett inkassokrav upp varpå jag kontaktade Telia flertalet gånger som sade sig lösa problemet och bad om ursäkt.

MEN NEJ...

...imorse fick jag ett nytt mail från Kivra att inkassoföretaget skickat ny faktura på samma order från i höstas.

Skall plugga i höst och söker CSN, kommer köpa hus inom 5 år osv. Hur påverkar detta mig och min ekonomi?

Kan jag mha juridisk hjälp få ekonomisk ersättning?

Snear snart på den enorma inkompetensen hos Telia.

Tack på förhand.

Permalänk

Inkassokrav kommer inte få några konsekvenser, det är när de har gått till kronofogden och du inte betalar in, då får det allvarliga konsekvenser i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Inkassokrav påverkar dig nog inte alls mer än att de är irriterande, det är ju inkassoföretagens affärside att hålla dem levande länge för att kunna kräva ränta och avgifter.
Det är om fordran skickas till Kronofogdemyndigheten det kan börja påverka dig på riktigt så ta kontakt med Telia och lös problemet, se till att prata med faktura/finansavdelningen och inte den vanliga kundtjänsten och se till att de drar tillbaka uppdraget de lämnat till inkassoföretaget och att de även ser till att avgifterna plockas bort. (avgifter för betalningspåminnelse, förseningsersättning, inkassokrav)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, skönt att höra.
Kommer hänga på telefonsupporten vid 08.00

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Endast kronofogd är problem. Betala så länge och lös problemet med Telia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Köpte Telia ADSL 60mbit i november. Visade sig att deras hemsida visade fel och det gick ej att leverera till min adress. Ordern makulerades och istället kör jag deras mobila bredband utan problem.

MEN NEJ...

...ordern är inte makulerad och i början av året dök ett inkassokrav upp varpå jag kontaktade Telia flertalet gånger som sade sig lösa problemet och bad om ursäkt.

MEN NEJ...

...imorse fick jag ett nytt mail från Kivra att inkassoföretaget skickat ny faktura på samma order från i höstas.

Skall plugga i höst och söker CSN, kommer köpa hus inom 5 år osv. Hur påverkar detta mig och min ekonomi?

Kan jag mha juridisk hjälp få ekonomisk ersättning?

Snear snart på den enorma inkompetensen hos Telia.

Tack på förhand.

Du skriver på inkassokravet att du bestrider, och skickar tillbaka. Sedan kontaktar du dom och förklarar att dom försöker inkassera för en tjänst som omöjligt kan levereras på din adress, och du har således inget avtal med Telia.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Se bara till o ALDRIG hamna hos kronofogden. Man blir då lägsta klassens medborgare. Nästan värre än o vara kriminell i detta land.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon230307:

Se bara till o ALDRIG hamna hos kronofogden. Man blir då lägsta klassens medborgare. Nästan värre än o vara kriminell i detta land.

Men Kronofogden gör faktiskt ingenting om du bestrider kravet, då hamnar det i tinget och så bestämmer tingsrätten om du är kriminellt eller inte...

De som är de verkliga parasiterna är i mina ögon inkassoföretagen som har som affärside att bara få skulderna att öka genom att ta ut avgifter och ränta i stället för att snabbt överlämna skulder till kronofogden så att ärendet kan avslutas.

I min värld vore det bättre att snabbt få en betalningsanmärkning så att möjligheten till nya krediter/lån stoppas eller åtminstone försvåras betydligt i stället för att skulden ligger hos ett inkassoföretag och växer samtidigt som man kan dra på sig nya skulder hos andra och så tar det åratal innan det hamnar hos kronofogden så att det blir en betalningsanmärkning som gör att det slutar tillkomma nya skulder.

Kronofogden är nog egentligen där man önskar att hamna direkt i stället för hos ett inkassobolag (eller åtminstone väldigt fort, säg inom en månad) för det skulle nog i praktiken minska problemen för väldigt många, inkassobolagen lever ju som sagt på att inte få skulden provad och reglerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som burning man sa bestrid och det enda inkasso bolagen kan göra då är att skicka till kronolle.
Om dom skickar vidare till kronolle så bestrider du även detta och det kan då enbart tas vidare i tingsrätt och så länge man inom en viss tid (vet ej exakt tid men 2-4 veckor gissar jag på) bestrider en kronolle fall så får man inga anmärkninar som syns vid tex kreditkoll/osv.
Först efter en eventuell tingsrätt förlust så kommer det att synas på en kreditkoll/etc och då troligen efter nån/några veckor tills kronolle uppdaterat fallet är min gissning.

När man bestrider så behöver man inte ge någon som helst anledningn, oavsett om det är till inkasso/kronolle.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bestrider man faktura är det dessutom den som skickat fakturan som måste lägga fram bevis varför man är skyldig.
Har man då ingen tjänst så kommer man inte bli skyldig nått.
Nej nån på Telia har förmodligen klantat sig rejält så bara höra med dom och bestämt få dom att fixa problemet på en gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Grym respons, verkar alltså som jag har två val. Antingen bestrida allt där jag har rätten på min sida men ändå kommer ha det i bakhuvudet hela tiden.

Andra alternativet är att betala fakturanoch sedan tjafsa för att få tillbaka mina 873:- från Telia vilket är mer lockande då jag kan släppa inkassoföretaget helt och slippa ha den biten hängnades.

Återkommer med svar på hur det utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som ovan är det.

Bestrid det felaktiga inkassokravet, bestrid direkt om det går till Kronofogden (ignorera INTE något delgivningspapper eller något liknande, skriv på att du är delgiven och bestrid). Din ekonomi eller kreditvärdighet påverkas inte såvida du inte förlorar i rätten. (Frågan är om ens då om du betalar direkt när domen vunnit laga kraft.)

Betala inte för "säkerhets skull", då kommer du aldrig se pengarna igen.

Däremot borde du vara helt på det torra med att de faktiskt inte har rätt. Samla ihop all dokumentation du har. Kvitton, mail, avtalsvillkor, skärmdumpar, telefoninspelningar, ja allt du har. Var också säker på att den obetalda fakturan avser det du tror den avser. Gå igenom allting en gång till för att vara säker. Har du fel, betala bara.

På frågan om juridisk hjälp: Om det hela går till tingsrätten så blir det sannolikt förenklat tvistemål. Den som vinner i tingsrätten kan behöva ersätta en timmes rättslig rådgivning och lite annat, så om du vinner kan du absolut få hjälp delvis med rättskostnader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DOGE:

Andra alternativet är att betala fakturanoch sedan tjafsa för att få tillbaka mina 873:- från Telia vilket är mer lockande då jag kan släppa inkassoföretaget helt och slippa ha den biten hängnades.

Återkommer med svar på hur det utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej sluta nu, det ska du inte alls göra.

Om det skulle gå vidare till kronkalle så kan det återkallas även därifrån utan några konsekvenser. Antingen genom bestridan eller genom att Telia drar tillbaka sitt krav.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat något väldigt dåligt råd samt politiskt sidospår

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Betalar du så har du automatiskt godkänt fakturan, därmed har du ingen rätt att bestrida den i efterhand. Särskilt inte om du betalar inkasso på 800 så kommer telia inte ge dig en krona, om de inte är snälla. Maximalt den summa de får från inkasso (mycket lägre).

Ring och be att få prata med en chef eller kundtjänstansvarig för att reda ut detta, var bestämd men trevlig. Då kommer de vilja hjälpa dig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men Kronofogden gör faktiskt ingenting om du bestrider kravet, då hamnar det i tinget och så bestämmer tingsrätten om du är kriminellt eller inte...

De som är de verkliga parasiterna är i mina ögon inkassoföretagen som har som affärside att bara få skulderna att öka genom att ta ut avgifter och ränta i stället för att snabbt överlämna skulder till kronofogden så att ärendet kan avslutas.

I min värld vore det bättre att snabbt få en betalningsanmärkning så att möjligheten till nya krediter/lån stoppas eller åtminstone försvåras betydligt i stället för att skulden ligger hos ett inkassoföretag och växer samtidigt som man kan dra på sig nya skulder hos andra och så tar det åratal innan det hamnar hos kronofogden så att det blir en betalningsanmärkning som gör att det slutar tillkomma nya skulder.

Kronofogden är nog egentligen där man önskar att hamna direkt i stället för hos ett inkassobolag (eller åtminstone väldigt fort, säg inom en månad) för det skulle nog i praktiken minska problemen för väldigt många, inkassobolagen lever ju som sagt på att inte få skulden provad och reglerad.

Nej, hos Kronofogden vill man verkligen inte hamna hos. Blir enormt svårt att få lägenhet, säljarna skyr dig som pesten, lån och nytt bankkonto kan du glömma, m.m. Det var inte frågan om man är kriminell eller inte som jag ville ta upp. Hur man blir behandlad i samhället med betalningsanmärkningar är ju nästan värre än o vara kriminell.
Men du har rätt om inkassoföretagen och hela processen i överlag. Nånting borde förändras men det är så korrupt och låst att ingen vill göra nåt tyvärr. Finns ingen vilja hos makthavarna över huvud taget. (Business as usual)

Permalänk
Medlem

Tänk så lätt det gick när jag fick prata med någon som hade koll. 2 minuters samtal med Telias support löste problemet, fakturan och inkassokravet borttagna.

Synd att det krävdes drygt 5-10 samtal under en period på 8 månader bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Inkassokrav kommer inte få några konsekvenser, det är när de har gått till kronofogden och du inte betalar in, då får det allvarliga konsekvenser i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Inkassobolag kan göra så kallade blanka frågor som dyker upp i en UC och inte ser speciellt bra ut alls, dessa syns dock endast ett år så det är väl kanske inte hela världen om det är 5 år tills husköp.

Permalänk
Medlem

Update av gammal tråd då Telia bevisligen är idiotiernas idioter. Brev från Kronofogden dök upp idag på tidigare nämnda och "lösta" skuldkrav.

Ringer Telia - Gringumma; vi kan inte hjälpa dig tyvärr.
Ringer Sergel Inkasso - Supertrevlig tjej; vi kan inte hjälpa dig utan det är Telia du får vända dig till men jag kan prata med deras support då det låter som du är trött på dem. Hon återkommer och säger att Telia tydligen inte orkat skicka vidare tillbakadragningen av inkassokravet till dem men att hon ser att det finns en tillbakadragning daterad 28/6 och att det nu är registrerat.

Är så j*vla trött på telefonköer och supportmänniskor men imorgon måste jag nu ringa till kronofogden och höra huruvida jag behöver bekräfta att jag mottagit deras skuldbrev som de uttryckligen skriver eller om det ej behövs iom att inkassoföretaget bekräftat att skulden är tillbakadragen.

BOJKOTTAR TELIA LIVET UT
Största tomtarna jag haft missnöjet att slösa syre på

Permalänk
Inaktiv

Har sagt upp mitt hos Telia ochså.

Har bindningstid på kanalpaket stor och de har nu valt att stänga av vissa kanaler jag tittat på och jag får inte säga upp min bindningstid.

Får nu även betala från annan leverantör för att få kanalerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DOGE:

Update av gammal tråd då Telia bevisligen är idiotiernas idioter. Brev från Kronofogden dök upp idag på tidigare nämnda och "lösta" skuldkrav.

Ringer Telia - Gringumma; vi kan inte hjälpa dig tyvärr.
Ringer Sergel Inkasso - Supertrevlig tjej; vi kan inte hjälpa dig utan det är Telia du får vända dig till men jag kan prata med deras support då det låter som du är trött på dem. Hon återkommer och säger att Telia tydligen inte orkat skicka vidare tillbakadragningen av inkassokravet till dem men att hon ser att det finns en tillbakadragning daterad 28/6 och att det nu är registrerat.

Är så j*vla trött på telefonköer och supportmänniskor men imorgon måste jag nu ringa till kronofogden och höra huruvida jag behöver bekräfta att jag mottagit deras skuldbrev som de uttryckligen skriver eller om det ej behövs iom att inkassoföretaget bekräftat att skulden är tillbakadragen.

BOJKOTTAR TELIA LIVET UT
Största tomtarna jag haft missnöjet att slösa syre på

Du ska absolut aldrig oavsett vad skriva på något delgivningspapper.

Du ska ta kronofogdsbrevet och skriva bestrid över hela skiten och skicka tillbaka. Sen skickar dom ärendet till telia och säger att det är bestridet, dom får ansöka om domstol sen är det lugnt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du ska absolut aldrig oavsett vad skriva på något delgivningspapper.

Fel. Delgivning innebär inte att du bekräftar skulden, bara att du tagit emot brevet.

Skriv under delgivningskvittot
Vi skickar dig ett brev, ett föreläggande, med information om kravet. Tillsammans med föreläggandet får du ett delgivningskvitto. Det är viktigt att du skriver på delgivningskvittot och skickar tillbaka det till oss. Underskriften är endast ett bevis på att du tagit emot brevet. Så oavsett om du håller med om kravet eller inte ska du skicka tillbaka det. Om delgivningskvittot inte skickas in kan vi söka upp dig personligen för att få din underskrift.

Förklaringstid
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, en så kallad förklaringstid, på dig att betala. Eller om du tycker kravet är felaktigt kan du bestrida det. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.

https://www.kronofogden.se/Forelaggande3.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Update av gammal tråd då Telia bevisligen är idiotiernas idioter. Brev från Kronofogden dök upp idag på tidigare nämnda och "lösta" skuldkrav.

Ringer Telia - Gringumma; vi kan inte hjälpa dig tyvärr.
Ringer Sergel Inkasso - Supertrevlig tjej; vi kan inte hjälpa dig utan det är Telia du får vända dig till men jag kan prata med deras support då det låter som du är trött på dem. Hon återkommer och säger att Telia tydligen inte orkat skicka vidare tillbakadragningen av inkassokravet till dem men att hon ser att det finns en tillbakadragning daterad 28/6 och att det nu är registrerat.

Är så j*vla trött på telefonköer och supportmänniskor men imorgon måste jag nu ringa till kronofogden och höra huruvida jag behöver bekräfta att jag mottagit deras skuldbrev som de uttryckligen skriver eller om det ej behövs iom att inkassoföretaget bekräftat att skulden är tillbakadragen.

BOJKOTTAR TELIA LIVET UT
Största tomtarna jag haft missnöjet att slösa syre på

Då har du inte stött på Telenors "kundsupport" ännu...

Men ja fy f*n. Kravet för att jobba på support verkar vara att man kan svara i telefon, något mer kan dom inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pre-dator:

Fel. Delgivning innebär inte att du bekräftar skulden, bara att du tagit emot brevet.

Skriv under delgivningskvittot
Vi skickar dig ett brev, ett föreläggande, med information om kravet. Tillsammans med föreläggandet får du ett delgivningskvitto. Det är viktigt att du skriver på delgivningskvittot och skickar tillbaka det till oss. Underskriften är endast ett bevis på att du tagit emot brevet. Så oavsett om du håller med om kravet eller inte ska du skicka tillbaka det. Om delgivningskvittot inte skickas in kan vi söka upp dig personligen för att få din underskrift.

Förklaringstid
När du skrivit på delgivningskvittot har du en viss tid, en så kallad förklaringstid, på dig att betala. Eller om du tycker kravet är felaktigt kan du bestrida det. I brevet står det hur lång förklaringstiden är.

https://www.kronofogden.se/Forelaggande3.html

Det enda en påskrift gör är att starta förklaringstiden. Således börjar tiden ticka. Helt onödigt är "snitcha" ner sig själv. Blir du inte delgiven så kan dom oavsett vad inte ge dig en anmärkning eller något annat. Således är det inte viktigt att skriva på delgivningspapper.

"oj vi missade bestridningen", "du skrev bestrider för otydligt"

Well, du är delgiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Update av gammal tråd då Telia bevisligen är idiotiernas idioter. Brev från Kronofogden dök upp idag på tidigare nämnda och "lösta" skuldkrav.

Ringer Telia - Gringumma; vi kan inte hjälpa dig tyvärr.
Ringer Sergel Inkasso - Supertrevlig tjej; vi kan inte hjälpa dig utan det är Telia du får vända dig till men jag kan prata med deras support då det låter som du är trött på dem. Hon återkommer och säger att Telia tydligen inte orkat skicka vidare tillbakadragningen av inkassokravet till dem men att hon ser att det finns en tillbakadragning daterad 28/6 och att det nu är registrerat.

Är så j*vla trött på telefonköer och supportmänniskor men imorgon måste jag nu ringa till kronofogden och höra huruvida jag behöver bekräfta att jag mottagit deras skuldbrev som de uttryckligen skriver eller om det ej behövs iom att inkassoföretaget bekräftat att skulden är tillbakadragen.

BOJKOTTAR TELIA LIVET UT
Största tomtarna jag haft missnöjet att slösa syre på

Först och främst behöver du inte bekräfta att du mottagit brevet.
På Kivra rekommenderar jag att inte öppna breven, eller markera dem som olästa. En läsning på Kivra förlänger preskriptionstiden på ärendet.

Men i övrigt låter det som att det borde lösa sig utan konstigheter. Så varför inte ringa KFM. Men vänta någon dag så saker och ting hinner registreras i systemen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Endast kronofogd är problem. Betala så länge och lös problemet med Telia

Skickades från m.sweclockers.com

Nej! Du skall göra enligt nedan...

Skrivet av HoboCop:

Du skriver på inkassokravet att du bestrider, och skickar tillbaka. Sedan kontaktar du dom och förklarar att dom försöker inkassera för en tjänst som omöjligt kan levereras på din adress, och du har således inget avtal med Telia.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det enda en påskrift gör är att starta förklaringstiden.

Du missförstår. Du bekräftar även delgivningen genom att ringa in eller skicka tillbaka med texten att du bestrider. Det krävs inte just underskrift för att man ska anses delgiven.

Skrivet av Xcm:

Således börjar tiden ticka. Helt onödigt är "snitcha" ner sig själv.

"Snitcha ner sig" om att ha mottagit deras brev? Detta är inga mellanstadieintriger.

Skrivet av Xcm:

Blir du inte delgiven så kan dom oavsett vad inte ge dig en anmärkning eller något annat. Således är det inte viktigt att skriva på delgivningspapper.

Visst kan du dra ut på det, men då riskerar du ett besök på jobbet eller automatisk delgivning genom "spikning". Sa aldrig att det var viktigt att skriva på, bara att det inte innebär att man godkänner innehållet. Är det felaktigt och du t.ex. löst det med ansvarig och förklarat att du bestrider är det ingen fara att skriva på.

https://www.kronofogden.se/Delgivningskvitto.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pre-dator:

Du missförstår. Du bekräftar även delgivningen genom att ringa in eller skicka tillbaka med texten att du bestrider. Det krävs inte just underskrift för att man ska anses delgiven.
"Snitcha ner sig" om att ha mottagit deras brev? Detta är inga mellanstadieintriger.

Visst kan du dra ut på det, men då riskerar du ett besök på jobbet eller automatisk delgivning genom "spikning". Sa aldrig att det var viktigt att skriva på, bara att det inte innebär att man godkänner innehållet. Är det felaktigt och du t.ex. löst det med ansvarig och förklarat att du bestrider är det ingen fara att skriva på.

https://www.kronofogden.se/Delgivningskvitto.html

Att skriva bestrider över hela pappret innebär inte att du blir delgiven. Du har inte skrivit din signatur som intygar att du mottagit informationen oavsett hur dumt det låter.

Spikning sker inte första 6 månaderna