Permalänk
Medlem

Värme/ljud hos Rx5700

Står och ska köpa nytt grafikkort och står och väger mellan ett rtx 2060 eller rx5700. Rx5700 presterar ju generellt bättre i de flesta benchmarks än rtx 2060 vilket gör det intressant. Är dock lite orolig över värme och ljudnivåerna på rx5700.

Någon som införskaffat och har bildat sig en personlig uppfattning? Är det ett problem?

Värt att tillägga är att jag helst inte vill vänta till custom coolers släpps i mitten av augusti.

Mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kadans:

Står och ska köpa nytt grafikkort och står och väger mellan ett rtx 2060 eller rx5700. Rx5700 presterar ju generellt bättre i de flesta benchmarks än rtx 2060 vilket gör det intressant. Är dock lite orolig över värme och ljudnivåerna på rx5700.

Någon som införskaffat och har bildat sig en personlig uppfattning? Är det ett problem?

Värt att tillägga är att jag helst inte vill vänta till custom coolers släpps i mitten av augusti.

Mvh

Jag skulle starkt rekommendera att vänta på tredjepartskylare, helt ärligt. Tradiga blower-lösningar är inget att hänga i granen. Nu spekulerar jag friskt men med tanke på hur RX 5700 presterade lite obalanserat i olika spel tror jag att det kan hämta hem lite extra prestanda i nya drivrutiner. Det rör sig ändå om en rätt färsk arkitektur.

Vill du ha ett kort exakt just idag skulle jag dock kika på RTX 2060 för att slippa höga temperaturer och ljudnivåer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Timmy joe har en video där han flyttar över en kylare från ett r9 290 kort som passar nästan rakt av på 5700.
Den kylaren ska ju klara närmare 300w.

Väldigt billig kylarlösning om du har ett gammalt r9 kort liggandes.

Permalänk

Är du känslig när det kommer till fläktljud så ska du inte köpa 5700 serien med referenskylaren. Om du inte kan tänka tig att montera ett vattenblock eller byta till en annan kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kylningen är alltså så pass dålig att det kan bli problematiskt även utan ett behov av exempelvis överclockning? Tkr det är lite svårt å få en bild av hur problematiskt detta är för en lite mindre avancerad användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör som många andra rx 5700 ägare, undervolta och sänk fläktkurvan. Många som gjort det har fått ett mycket tystare o svalare kort o ändå bibehållen boost på upp till 1900mhz typ. Lätt att göra i AMDs egna wattman verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com