AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

För er som tycker att package power i HWiNFO är högt var god se följande inlägg

#17983188

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad händer om du aktiverar pbo?

Skickades från m.sweclockers.com

Då boostar den högre får ca 3340 poäng men vcore och resten drar iväg nu kör min cpu på 1.22Vcore max temp 71-72c i prime95 några få % inte värt värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Hur ser dina max temps ut i cb?

Ett flertrådad test från idle når 70-71 grader för mig med en konservativt inställd Noctua NH-U12A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Ett flertrådad test från idle når 70-71 grader för mig med en konservativt inställd Noctua NH-U12A.

haha samma kylare exact samma temp i small fft prime95

Permalänk
Medlem

@anon5930: Prime95 kör ju dock extremt krävande grejer på sitt max test, vet att kylpastan är strul då den är för applicerad "kollade och den täcker inte hela toppen på CPUn, men ja... fläktarna är inge vidare heller. Själva AIOn är fet nog men får vänta tills den 25e för att kunna rätta till detta ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

haha samma kylare exact samma temp i small fft prime95

https://i.ibb.co/PChWGd9/ble.jpg

Imponerande temps på en 3900X, vilka rpm går fläktarna upp i?

30 minuter small FFT prime 95 ger mig max 81 grader och fläktarna går då som max upp i ca 1350 rpm. Jag valde att bara montera en fläkt till kylaren och satte den andra fläkten som intake i närheten med syfte att få in mer sval luft på kylflänsen. Det kanske var dumt gjort, inte helt nöjd med mina temps i förhållande till ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

@sesese:

Gjorde en snabbtest i The division 2. Här går istället brytpunkten vid -100mv precis som i cinebench. För låg volt sänker resultatet.

Svårt att få processorn att flaska ens i 720p så skillnaderna blir inte så stora.

Spelet har bara avg fps i sin inbyggda benchmark vad jag kan se.

-0.075v 166 fps
-0.1v 169 fps
-0.2v 160 fps

Kör pbo med offset på ca -0.185 gäller det pbo eller manuellt eller båda?

Så det är inte alltid bäst att köra minsta möjliga? Fördelen är trevliga temps.
Gick från ca 93 grader till 70.

Är cinbench bra att testa detta fall med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@anon5930: .... Blev ett tråkigt missöde på denna AIO provade dra åt skruvarna lite till för hand, och vad händer... En av skallarna gick av.

Blir kul att skicka in detta på RMA.... -.-

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@teanox: hej jag har också en Fractal Design Celsius SC36 och är det dess fläktar du skall byta? Jag tänker även byta från 2700x till 3900x eller bättre till hösten och jag undrar om du hittills är nöjd med din 3900x.
Med vänlig hälsning Paul

Är väldigt nöjd med 3900x, är dock inte lika förtjust just nu i kylaren... Skulle skruva åt skruvarna lite "för hand" och en av dem bröts av

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

men då pratar vi om 6% vilket en mycket stor siffra i sammanhanget? Tråkigt att Dagens CPUer ska vara så känsliga, Känns som att prestandan mellan olika CPUer inom samma familj kan vara mycket stor (över +-5%)

Ja det kan nog definitivt skilja över 5%. Allt utanför specifikationerna är ju tyvärr rent lotteri om man inte betalar dyrt för en binnad.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör pbo med offset på ca -0.185 gäller det pbo eller manuellt eller båda?

Så det är inte alltid bäst att köra minsta möjliga? Fördelen är trevliga temps.
Gick från ca 93 grader till 70.

Är cinbench bra att testa detta fall med?

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som att det inte är bäst köra med lägsta möjliga! Lite osäkert just nu.

Ett spel tjänade på så låg volt som möjligt. Det andra presterade som bäst vid lite mildare undervolt och tappade tillbaka vid för låg volt.

Cinebench håller ungefär samma poäng ner till -0.125 på min och klappar sedan igenom fullständigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Undervoltning ska göras lagom, att gå bananas på det kommer ruinera prestanda för en hel del olika beräkningar, alla beräkningar är inte lika ström intensiva så därför ser man olika resultat med olika beräkningar och olika spel kör olika beräkningar över cpu, sen beror det på moderkortet om det övervoltar i default vcore, gör det de så kan man behöva köra större negativ offset och då kan man förmodligen också köra just större negativ offset utan att tappa prestanda, ligger däremot vcore rätt nära vad den ska ligga på vid default är det inte alls säkert man kan sänka speciellt mycket innan man tappar prestanda. Även chipkvalité spelar in här då alla chip kan undervoltas olika bra vid samma frekvens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Vad kör ni för GPU med era Ryzen 3000. Tänkte själv vänta och se hur eftermarknadskorten med 5700 XT presterar och ljudnivån på dessa. Låter det som ett klokt val att dikta på dessa för att få pcie 4 eller ska men ta ett super kort från NVIDIA istället och offra pcie 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

@anders190: .... Blev ett tråkigt missöde på denna AIO provade dra åt skruvarna lite till för hand, och vad händer... En av skallarna gick av.

Blir kul att skicka in detta på RMA.... -.-

Det kan inte finnas skruvar som fungerar i någon butik i närheten? Tar man inte i för kung och fosterland ska den ju inte gå sönder så skruven måste varit kass.

Du kan ta kontakt med FD direkt annars och be dom skicka en ny skruv bara. Skicka med en bild i mailet så är dom nog inte svåra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teanox:

@anders190: Prime95 kör ju dock extremt krävande grejer på sitt max test, vet att kylpastan är strul då den är för applicerad "kollade och den täcker inte hela toppen på CPUn, men ja... fläktarna är inge vidare heller. Själva AIOn är fet nog men får vänta tills den 25e för att kunna rätta till detta ^^

Hehe, slut på budgeten även för dig?

Skrivet av teanox:

@anders190: .... Blev ett tråkigt missöde på denna AIO provade dra åt skruvarna lite till för hand, och vad händer... En av skallarna gick av.

Blir kul att skicka in detta på RMA.... -.-

Inte trevligt! Men som nämns ovan, borde inte vara omöjligt att få skruv(ar) skickade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Imponerande temps på en 3900X, vilka rpm går fläktarna upp i?

30 minuter small FFT prime 95 ger mig max 81 grader och fläktarna går då som max upp i ca 1350 rpm. Jag valde att bara montera en fläkt till kylaren och satte den andra fläkten som intake i närheten med syfte att få in mer sval luft på kylflänsen. Det kanske var dumt gjort, inte helt nöjd med mina temps i förhållande till ljudnivån.

Mina går ca 1200max vid 75c vilket de inte når öber 75 går de upp i 1500 osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ja, budgeten måste hållas haha Själva skallen har gått av... Den du skruvar med fingrarna, så måste skicka in den för att få ur själva kroppen -.-

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17983305" userid="135689" name="teanox"]
@anon5930: Ja, budgeten måste hållas haha Själva skallen har gått av... Den du skruvar med fingrarna, så måste skicka in den för att få ur själva kroppen -.-

Ska ringa imorgon och snacka med stället jag handla av, kan dem skicka en till skruv så får jag byta den när jag ska byta kylpasta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Någon här som kör 2x16 GB b-die med 3xxx prolle? Ute efter erfarenheter gällande hastighet/CAS, spänningar osv.

Kör 2x8 flare x men 3600 mhz 14-14-14-28 är inga problem alls ska testa högre när jag kommer hem igen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightningStrike:

Vad kör ni för GPU med era Ryzen 3000. Tänkte själv vänta och se hur eftermarknadskorten med 5700 XT presterar och ljudnivån på dessa. Låter det som ett klokt val att dikta på dessa för att få pcie 4 eller ska men ta ett super kort från NVIDIA istället och offra pcie 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta tills 5900 istället

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vänta tills 5900 istället

Ingen modern gpu eller next gen kommer få nytta av pci-e 4.0 x16 kontra 3.0, ett 2080ti kan precis maxa en 3.0 x8, next gen kommer mycket troligt icke bli dubbelt så snabbt som ett 2080ti eller mer. Om en 3-5 år så kommer det få mer effekt, inom närmsta tiden ingen alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är ohms lag om man bortser från eventuella förluster, med samma prestanda går det åt mer ström vid lägre spänning. Men eftersom förlusterna ökar vid hög värme kan man eventuellt få ut mer prestanda vid lägre spänning och likvärdig ström, om man lyckas minska värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker på det som Wendell från level1 funderade över i en av hans senare videos, om att den eventuella anledning till att cpu Volt:en är så relativt hög i idle är för att minska strömmen (Ampere) och på så vis öka livslängden på cpu:n.
Kanske är det så att 7nm är extra känslig mot slitage jämfört med tidigare noder?

Tanken är att vid högre ström så slits transistorerna ner snabbare p.g.a. elektromigration
Så om man undervoltar och om spänningen skulle ökas som kompensation så kanske slits det snabbare? kanske inte märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jag tänker på det som Wendell från level1 funderade över i en av hans senare videos, om att den eventuella anledning till att cpu Volt:en är så relativt hög i idle är för att minska strömmen (Ampere) och på så vis öka livslängden på cpu:n.
Kanske är det så att 7nm är extra känslig mot slitage jämfört med tidigare noder?

Tanken är att vid högre ström så slits transistorerna ner snabbare p.g.a. elektromigration
Så om man undervoltar och om spänningen skulle ökas som kompensation så kanske slits det snabbare? kanske inte märkbart.

Vad jag förstått med 7nm så måste man bygga ledningarna på höjden för att kunna bära samma ampere som 14nm.
(finfet)
Detta leder till att värmen inte går ner i kislet som på äldre cpu:er utan går upp i anslutningarna mellan noderna (även kallad selfheating)
Hög värme ökar elektromigrationen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jag tänker på det som Wendell från level1 funderade över i en av hans senare videos, om att den eventuella anledning till att cpu Volt:en är så relativt hög i idle är för att minska strömmen (Ampere) och på så vis öka livslängden på cpu:n.
Kanske är det så att 7nm är extra känslig mot slitage jämfört med tidigare noder?

Tanken är att vid högre ström så slits transistorerna ner snabbare p.g.a. elektromigration
Så om man undervoltar och om spänningen skulle ökas som kompensation så kanske slits det snabbare? kanske inte märkbart.

Blir det inte lite hönan och ägget då? Vid högre spänning ökar temperaturen som kräver ännu högre spänning osv? Det är ju en jäkla skillnad på temperatur om jag kör stock på en 3600x mot om jag kör på 1V

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ingen modern gpu eller next gen kommer få nytta av pci-e 4.0 x16 kontra 3.0, ett 2080ti kan precis maxa en 3.0 x8, next gen kommer mycket troligt icke bli dubbelt så snabbt som ett 2080ti eller mer. Om en 3-5 år så kommer det få mer effekt, inom närmsta tiden ingen alls.

Skickades från m.sweclockers.com

RX 5700* vinner fördelar med PCIe 4 Så det handlar mer om hur spelen belasta PCIe anslutningen.

3D mark visar fördelen i ett av deras test.

Även detta kort kommer åldras med värdighet här är test PCIe 4 vs 3. Och Ja du får fördel av PCI-Express 4,0 Preformence

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

RX 5700* vinner 5-7bilder/sek i BF5 med PCIe 4 Så det handlar mer om hur spelen belasta PCIe anslutningen.

3D mark visar fördelen i ett av deras test.

Även detta kort kommer åldras med värdighet här är test PCIe 4 vs 3. Och Ja du får fördel av PCI4PCI-Express 4,0 Preformence

https://www.youtube.com/watch?v=wlSQYeZxIEA

I spel finns det rätt gott om tester som visar just hur lite skillnad du har mellan PCI-E 3.0 x8 och x16, kika på det istället för specialkodade tester enbart för att påvisa skillnad i just PCI-e throughput...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

2080ti är snabbare än något amd pci-e 4.0 baserat kort i spel.

https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performanc...

Jodå du tjänar prestanda som fan med 4.0, eller hur var det nu

Eller som techpowerup själva säger i slutledning

"That's of course a good thing as it confirms that you do not need an expensive PCI-Express 4.0 motherboard to maximize the potential of AMD's new Radeon RX 5700 XT. It also produces strong evidence that PCIe 4.0 won't be needed for even more powerful next-gen graphics cards because our three tested resolutions reveal more details. "

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

I spel finns det rätt gott om tester som visar just hur lite skillnad du har mellan PCI-E 3.0 x8 och x16, kika på det istället för specialkodade tester enbart för att påvisa skillnad i just PCI-e throughput...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

2080ti är snabbare än något amd pci-e 4.0 baserat kort i spel.

https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performanc...

Jodå du tjänar prestanda som fan med 4.0, eller hur var det nu

Eller som techpowerup själva säger i slutledning

"That's of course a good thing as it confirms that you do not need an expensive PCI-Express 4.0 motherboard to maximize the potential of AMD's new Radeon RX 5700 XT. It also produces strong evidence that PCIe 4.0 won't be needed for even more powerful next-gen graphics cards because our three tested resolutions reveal more details. "

Något jag kallt räknade med när jag stannade kvar på X470, dessutom lär det dröja innan det finns en prisvärd gpu som är så mycket bättre än 1080Ti att det känns rätt att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

I spel finns det rätt gott om tester som visar just hur lite skillnad du har mellan PCI-E 3.0 x8 och x16, kika på det istället för specialkodade tester enbart för att påvisa skillnad i just PCI-e throughput...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

2080ti är snabbare än något amd pci-e 4.0 baserat kort i spel.

Då du idag har en så stor begränsning så är man tvungen att lösa problemen så du inte får någon större belastning över PCIe porten. Men som du ser i 3D mark tester så är det inte svårt att inse att dagens nivå PCIe 3 inte räcker så långt om man ska få än mer verklighets trogna bilder när man spelar. Sedan ja man kan koma runt problemet på många sätt men vill man framåt så får vi hoppas att det inte släpps några mer nya grafikkort med PCIe 3.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Jag tänker på det som Wendell från level1 funderade över i en av hans senare videos, om att den eventuella anledning till att cpu Volt:en är så relativt hög i idle är för att minska strömmen (Ampere) och på så vis öka livslängden på cpu:n.
Kanske är det så att 7nm är extra känslig mot slitage jämfört med tidigare noder?

Tanken är att vid högre ström så slits transistorerna ner snabbare p.g.a. elektromigration
Så om man undervoltar och om spänningen skulle ökas som kompensation så kanske slits det snabbare? kanske inte märkbart.

Svaret är att i stort sett alla monitor program annat än CPU-Z pollar om processorinfo ca 5 ggr i sekunden, pga firmware tror processorn att detta är en kontinuerlig last, och då går aldrig processorn ner i volt/frekvens. När lasten också enbart sker under mindre än 10% av processorns tid ser det konstigt ut.

Ryzen Master programmet klarar av att visa volttalen och hastigheterna på kärnor som gått in i cc6 sömnläget också, det kanske kan vara värt att pröva (annars kommer det oftast bara visas det senaste volttalet före kärnan gick i sämnläge, vilket kan vara full boost @ 1.5 volt).

Edit: Här är Robert Hallocks förklaring på beteendet: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då du idag har en så stor begränsning så är man tvungen att lösa problemen så du inte får någon större belastning över PCIe porten. Men som du ser i 3D mark tester så är det inte svårt att inse att dagens nivå PCIe 3 inte räcker så långt om man ska få än mer verklighets trogna bilder när man spelar. Sedan ja man kan koma runt problemet på många sätt men vill man framåt så får vi hoppas att det inte släpps några mer nya grafikkort med PCIe 3.

Missförstå mig rätt, PCI-E 4.0 är bra, det är 5.0 och framtida 6.0 med, all vidareutveckling som varje gång dubblerar hastighet är bra, problemet idag är bara att enda gången du faktiskt får nytta av den och behov av den idag är i mycket nischade situationer där många och ultra snabba nvme m.2 enheter ska brukas samtidigt. För GPU är det däremot en rejält meningslös sak idag

Man måste såklart kika på vad tekniska framsteg faktiskt gör för skillnad i den situation de kommer brukas, för pci-e 4.0 är nyttan kraftigt ifrågasatt för någon som gör inget annat än spela, kolla film & slösurfa, att då pusha pci-e 4.0 på kostnad av extremt varma chipsets med aktiv kylning och mycket dyrare moderkort som i slutända inte påverkar prestanda alls för det nämnda brukandet blir lite bakvänt. Speciellt om man sedan kombinerar det med en GPU som inte är kraftig nog att maxa PCI-E 3.0 x16.

Testet i 3dmark är specifikt framtaget för att visa just skillnad i pci-e bandbredd, gissa vad det visar? Betyder det att en GPU som kan nyttja PCI-E 4 är per automatik beroende av att göra det för att prestera optimalt, nej.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator
Moderator

En generell fråga gällande val av moderkort och minne: eftersom minneskontrollern sitter i processorn, spelar det någon roll (förutsatt att spänningsregulationen på mobot är tillräckligt hurtig) vilket moderkort man väljer gällande vilken hastighet och vilka timings man kan få upp sitt minne i eller är det nästintill helt beroende på hur den specifika processorn och det specifika minnet beter sig? Tänker på trådar såsom denna där användaren får upp 3000/15 billighetsminne i 3600/16 på ett X570. Skulle motsvarande hastighet och timings nås på ett B450 om exakt samma (inte bara likadana, utan just denna användares exemplar) processor och minne användes?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720