AMD: Radeon RX 5700-serien saknar Crossfire

AMD: Radeon RX 5700-serien saknar Crossfire

Kort efter lanseringen av Radeon RX 5700-serien bekräftar AMD att de nya grafikkorten i Navi-familjen saknar stöd för parkoppling via Crossfire.

Läs hela artikeln här

Känns inte ett dugg oväntat. Tiden har visat att det är smartare att casha ut för en dyrare toppmodell än att köpa två billigare, typ alltid.

Gör detta även att korten inte kommer att tömmas från marknaden av kryptobrytare?

Skrivet av Zipparn:

Gör detta även att korten inte kommer att tömmas från marknaden av kryptobrytare?

ny feature ifrån amd. Anti crypto solution.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zipparn:

Gör detta även att korten inte kommer att tömmas från marknaden av kryptobrytare?

Att köra crossfire/SLI när crypto ger mycket sämre prestanda när det gäller crypto så nej det har inget med det att göra.

Skrivet av Zipparn:

Gör detta även att korten inte kommer att tömmas från marknaden av kryptobrytare?

Nej, det är bättre att korten inte har crossfire stöd vid crypto brytning då cf kan ställa till med en del problem

Skrivet av Zipparn:

Gör detta även att korten inte kommer att tömmas från marknaden av kryptobrytare?

Nej, du kan fortfarande ha flera kort i ditt system. Crossfire är bara en funktion för att dela upp rendering av DX9-11 spel.

Precis som det står i artikeln är multi-gpu fortfarande fungerande med exempelvis DX12 och Vulkan, men det är utvecklaren själv som får se till att det skalar.

Jag undrar hur många av de som köper grafikkort som använder crossfire? jag vill gärna tro att det är väldigt få.
Då DX12 och vulkan blir vanligare så faller nyttan med CF och då även grafikkorten blivit bättre ser jag inte längre nyttan med CF för VR.
Är det några som använder CF fristående eller med VR med modern hårdvara?

Modigt av AMD med tanke på hur reaktionen blev när 1060 saknade stöd för SLI!

Skickades från m.sweclockers.com

Det intressanta med DX12 (osäker på Vulkan) är ju dock att det ska gå att köra multi-GPU även om ena kortet är AMD, och det andra Nvidia. Huruvida det fungerar särskilt bra i de ytterst få titlar som stödjer det vet jag ej.

Skrivet av Shrudder:

Det intressanta med DX12 (osäker på Vulkan) är ju dock att det ska gå att köra multi-GPU även om ena kortet är AMD, och det andra Nvidia. Huruvida det fungerar särskilt bra i de ytterst få titlar som stödjer det vet jag ej.

Det är bara AotS som supportar det såvitt jag vet. Finns det ens fler spel som har support för fler än ett kort i DX12?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

Modigt av AMD med tanke på hur reaktionen blev när 1060 saknade stöd för SLI!

Skickades från m.sweclockers.com

Mobben verkar ha vant sig. När 2070 saknade SLI så var det typ inge snack alls.

Faktiskt tråkigt att det försvinner då det är kul att plocka upp kort 2 när det blir riktigt billigt och köra äldre titlar på reservdatorn.
Det är en teknik som är lika kul när den fungerar som den är skit när den bråkar eller inte stöds alls.

Överlag gillar jag inte att det försvinner.

Känns som att behovet minskar när spelutvecklingen går vidare med dx12 o vulkan. Ett kort i RX5700-serien lär ju ha tillräcklig prestanda för att orka äldre titlar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här kan ju helt enkelt var för att Navi är baserat på den nya RDNA-arkitekturen. AMD kan alltså ha valt att inte implementera Crossfire i den nya arkitekturen helt enkelt.

Om det är så, så är det ju inte korrekt att säga att Crossfire "tagits bort".

Det är väl också så att många spel har problem/inte fungerar med Crossfire nuförtiden? Vissa effekter som motion blur etc blir jobbiga om man har två grafikkort som renderar varannan frame...

Med min ringa erfarenhet av multi-gpu lösningar är det roligast i benchmarks, 200 ojämna fps är inte det minsta bättre än 120 jämna fps i dom flesta spel

Grafikkorten är idag så pass bra att där det väl skulle behövas flera grafikkort så har titeln antagligen ändå stöd för antingen DX12 eller Vulkan. Så det blir liksom att man skalar bort en meningslös feature som bara hade kostat onödiga pengar att ha stöd för.

Skrivet av FredrikMH:

Grafikkorten är idag så pass bra att där det väl skulle behövas flera grafikkort så har titeln antagligen ändå stöd för antingen DX12 eller Vulkan. Så det blir liksom att man skalar bort en meningslös feature som bara hade kostat onödiga pengar att ha stöd för.

I dx12 och vulkan måste utvecklarna själva lägga till stöd för flera kort och det verkar dom inte så pigga på.

Missförstå mig inte, jag bryr mig inte om dubbla kort och det känns inte riktigt som att det behövs. Nu kan dom lägga all tid till att optimera för användare med ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

I dx12 och vulkan måste utvecklarna själva lägga till stöd för flera kort och det verkar dom inte så pigga på.

Missförstå mig inte, jag bryr mig inte om dubbla kort och det känns inte riktigt som att det behövs. Nu kan dom lägga all tid till att optimera för användare med ett kort.

Ja, fast det är väl rimligt att det är spelutvecklaren som får anse om det är ett behov eller inte?

Samtidigt finns där ju möjligtvis en risk att färre och färre köper dubbla GPU:er av den anledningen. Vilket i sig hade urholkat stödet. Men det får väl tiden utvisa. Det ligger ju lite i Nvidias/AMD:s intresse att konsumenter vill köpa fler av deras produkter.

Kommer inte sakna det heller. Enda gången jag testat Crossfire var på 5870 korten, men det var ingen höjdare då det var dels nytt och gick sämre än ett kort

SLI tekniken i sig hade jag aldrig problem med under GTX 680.

Var väl mera utbredda på den tiden i spel än vad det ser ut idag.

Skrivet av FredrikMH:

Ja, fast det är väl rimligt att det är spelutvecklaren som får anse om det är ett behov eller inte?

Samtidigt finns där ju möjligtvis en risk att färre och färre köper dubbla GPU:er av den anledningen. Vilket i sig hade urholkat stödet. Men det får väl tiden utvisa. Det ligger ju lite i Nvidias/AMD:s intresse att konsumenter vill köpa fler av deras produkter.

Ligger nog ännu mer i deras intresse att konsumenter köper ett nytt och dyrare kort än att de köper ett äldre och billigare...

Ja detta var väl väntat.
Jag hoppas bara att nya titlar kommer få stöd för multi-gpu.

Skrivet av Calathea:

Känns inte ett dugg oväntat. Tiden har visat att det är smartare att casha ut för en dyrare toppmodell än att köpa två billigare, typ alltid.

Jag håller bara till viss del med.
Jag har kört både SLI samt Crossfire och det var inte för att spara pengar utan för att helt enkelt få ut så mycket prestanda som möjligt.
Hade heller aldrig några direkta problem med någon av lösningarna i form av strulande drivrutiner etc.

Ser man tillbaks dom senaste 15 åren så har det nästan aldrig gått att spela dom senaste titlarna på dom högsta inställningarna, med bra flyt (60+ fps), i "hög" upplösning med ett singelkort.
Jag tror att den nuvarande konsolgenerationen har hållit tillbaks prestandakraven på PC då både PS4:an och Xbox One var förhållandevis klena redan vid sin introduktion. Nu närmar vi oss dock en ny generation som (med all information vi inte vet =P) ser ut att närma sig en godkänd dator.
Så det är möjligt att singelkort återigen inte kommer att räcka till.

Kan undra vad @tvelander har för åsikt?

Körde SLI med 570, 780, 980 och senast 980ti men blev mer och mer besviken över hur pass lite prestanda man fick för pengarna. Det gick trixa mycket själv men jag orkade inte till slut. Förstår att marknaden är rätt smal.

Det finns två vettiga anledningar till varför AMD slopar Crossfire. Dels fungerar mjukvarulösningen i dx12 och Vulkan bra just nu samt att det kommer fulla RDNA kretsar med dual-gpu kort för att öka prestandan istället för två singellivet inom snar framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

I dx12 och vulkan måste utvecklarna själva lägga till stöd för flera kort och det verkar dom inte så pigga på.

Det känns ju rätt logiskt.

Speltillverkare vill tillverka spel som så många som möjligt kan köpa. Att speltillverkaren ska lägga extra resurser för att utveckla ett spel som kräver 2 grafikkort för att få ut bra prestanda känns inte som det är i speltillverkarens intresse.

Grafikkortstillverkare vill ju sälja så många och dyra grafikkort som möjligt. På det sättet känns det ju på något sätt logiskt att det är grafikkortstillverkarna som ska lägga resurser på att en multi-GPU-lösning funkar bra. Och det är väl det grafikkortstillverkare gjort hittills.

Idag är det dock väldigt ovanligt att någon köper dubbla grafikkort för spel. När ett toppkort kostar över 10 000 kronor och levererar mer prestanda än någon gamer "behöver" är det just dessa toppkort som är dagens statussymbol, inte att köra dubbla GPU:er.

En fördel med multi-GPU är att man kan köpa ett grafikkort idag och sedan komplettera med ett likadant begagnat som en billig GPU-uppgradering i framtiden, men det är ju inget som gagnar vare sig de som tillverkar grafikkort eller spel (tvärtom!)... så för den applikationen kommer ju ingen lägga några utvecklingspengar.

Vi landar i att multi-GPU för spel inte är något som behövs idag, eftersom dagens grafikkort ändå är otroligt kraftfulla. Ingen vill köpa multi-GPU eftersom inget kan utnyttja det, och ingen vill utveckla för multi-GPU eftersom ingen har det.

Det är är en cirkel som kan brytas av två saker som jag ser det:

  • Cloud gaming. Google Stadia t.ex. har stöd för multi-GPU, och om en utvecklare utvecklar mot Stadia kan man garantera att slutanvändaren har multi-GPU, något som man inte kan övertyga en slutanvändare att göra för typ ett spel. (En artikel på detta tema: https://www.digitaltrends.com/computing/google-stadia-multi-g...)

  • Spelkonsoller: Tänk om nästa generations Playstation eller Xbox släpps med två GPUer! Två små svaga GPU:er är ju billigare än att tillverka en stor stark. Och om Microsoft eller Sony bestämmer att en konsoll har två GPU:er så kommer utvecklare gilla läget och anpassa sig. Detta kan sedan resultera i bra multi-GPU-stöd på PC. Det är ju i dessa chiplet-tider inte helt omöjligt att t.ex. AMD pitchar en grafiklösning baserat på flera svaga chiplets för grafik istället för en stark till åtminstone en av dessa två tillverkare?

Med andra ord: Crossfire är dött, och kommer inte återuppstå. multi-GPU kan dock få nytt liv, men då är detta beroende av vad Microsoft, Sony eller Google väljer att göra i sina plattformar, vilket i slutändan beror på vad AMD pitchar.

Senast redigerat 2019-07-08 16:35
Skrivet av Barak:

Ja detta var väl väntat.
Jag hoppas bara att nya titlar kommer få stöd för multi-gpu.

Jag håller bara till viss del med.
Jag har kört både SLI samt Crossfire och det var inte för att spara pengar utan för att helt enkelt få ut så mycket prestanda som möjligt.
Hade heller aldrig några direkta problem med någon av lösningarna i form av strulande drivrutiner etc.

Ser man tillbaks dom senaste 15 åren så har det nästan aldrig gått att spela dom senaste titlarna på dom högsta inställningarna, med bra flyt (60+ fps), i "hög" upplösning med ett singelkort.
Jag tror att den nuvarande konsolgenerationen har hållit tillbaks prestandakraven på PC då både PS4:an och Xbox One var förhållandevis klena redan vid sin introduktion. Nu närmar vi oss dock en ny generation som (med all information vi inte vet =P) ser ut att närma sig en godkänd dator.
Så det är möjligt att singelkort återigen inte kommer att räcka till.

Kan undra vad @tvelander har för åsikt?

Kör det Still och i spel där de stödjs är det guld.
Tagit denna diskussion 100 gånger men folk hatar ju sli med högafflar
Får oftast känsla av folk som pratar om sli aldrig kör det eller gjorde det för 8 år sedan
Eller ej kan konfigurera sli

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag klagar över. Ser inte att äldre titlar med Dx11 eller äldre skulle behöva två st 5700 kort i crossfire.
Men hoppas utvecklingen går frammåt så tvåkärniga kort kommer tillbaka eller att mgpu faktiskt slår igenom.

Tråkigt för de 0.5% av alla spel som stödjer multi GPU.