Permalänk
Medlem

om det löses ut koppar i lösningen så blir det grönt i avlagringar - när det inte finns med kopparjoner så är det oftast vitaktiga avlagringar. mao. vita avlagringar är mindre dåligt än gröna dito då det senare indikerar att koppar har lösts ut någonstans - frågan är då varifrån, kylblocket eller någon ledare som korroderats upp mer eller mindre ?

Permalänk
Avstängd

Jag hade slängt ned moderkortet i en ultraljudstvätt med något lämpligt tvättmedel, sen bada i alkohol och sen låta alkoholen dunsta bort. Alkoholen blandar sig med den fukt som är kvar och när den sedan dunstar bort åker fukten med av bara farten

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Ok tänkte mest för att jag såg när det började läcka på alla 3 då jag hade plexiglas på sidorna så jag kunde stänga av datorn och ta ut kortet och göra rent och alla 3 kylarna läckte grönt 2 cooler master och en corsair aio.

Vi pratar olika delar ny jag pratar om batteriet. Ilket jag tycker det ser ut som snarare än vätska från kylsystemet... Trodde du också pratade batteri men kylvätskan kan mycket väl vara grön men är nog ingen sanning för alla kylare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vi pratar olika delar ny jag pratar om batteriet. Ilket jag tycker det ser ut som snarare än vätska från kylsystemet... Trodde du också pratade batteri men kylvätskan kan mycket väl vara grön men är nog ingen sanning för alla kylare.

Ahh då är jag med, var jag som inte förstog riktigt där
Fick läsa 1 extra gång haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är orimligt mycket med klägg för att komma ifrån batteriet - dessutom Litium-batteriet har ingen vattenbaserad elekrolyt i sig utan är eter-liknande historia som försvinner väldigt fort om det skulle bli hål i batteriet.

Däremot hade gamla datorer (inte PC) celler med NiCd eller NiMh-batterier för CMOS och klocka och de brukade läcka sin Kaliumhydroxid efter ett antal år och kunde förtsöra ganska så mycket.

Som redan indikerat så är det en läcka under lång tid från en vattenskylning med tanke på mängden avlagringar och det är förvånande att det inte hickat till och slutat att fungera sedan länge.

Avlagringar av den typen löses inte av isopropanol utan av - ja just det - vatten! - här kanske med lite ättiksyra eller liknande för att försöka lösa/mjuka upp kalkavlagringar - skölj noga efter och låt kortet var i torr och varm miljö uppemot någon vecka innan batteri plockas i eller strömsätts (för att vätska under kretsar så småningom skall torka ut det då det går långsamt, möjligen kan man prova att baka kortet strax över 100 grader C i ugn och den vägen koka ur fukten under kretsarna om det är bråttom - men temperaturen för denna behandling är en stressfaktor för kortet och är kanske annat som släpper för att man har lodsprickor etc. på gång sedan tidigare om kortet har varit igång sedan länge)

---

Det finn inget säkert sätt att 'elektroniskt' upptäcka vatteläckor utan det är med sina egna ögon att granska och inspektera då och då. Har det börja sjunkit märkbart i kylsystemet (och det inte beror på avdunstning och annan diffusion genom plasten i plaströren) så har redan mycket läckt och skada kan vara ett faktum, samma sak så kan det inte kontrolleras på temperatur då det är inget som säger att en läcka orsakar luftbubbla eller minskar någon cirkulation.

Som redan nämnt så är det en risk att ha det vattenkylt i jämförelse med luftkylt.

Tror du inte jag kommer kunna få bort det med isopropanol alltså? Jag har en flaska t-röd hemma också som jag tidigare använt för att få bort kylpasta från CPUn. Skulle det kunna hjälpa? Vet inte hur pass villig jag är med att använda vatten för att rengöra moderkortet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Vet inte hur pass villig jag är med att använda vatten för att rengöra moderkortet :/

der8auer (välkänd överklockare) kör sina moderkort i diskmaskinen för att rengöra dem. Kanske onödigt extremt för ditt fall, men moderkort tål en hel del.

Permalänk
Medlem

I elektronik-produktion så körde/kör man i diskmaskin med antingen rent vatten eller viss tillsats-kemikalie för att få bort flussmedel mm. - då de var designade att lösas av just vatten.

Men i det här fallet är det inte bara fluss som måste bort utan också avlagringar...

korten måste torkas väl och länge innan man strömsätter dessa igen med batteri och matning

---

Tänk på kemins lika löser lika - har föroreningarna kommit med vatten så är det vatten (med hjälp-kemikalier) sak att få bort det igen.

Salter och kalkavlagringar löses lika lite som att lösa koksalt eller socker i vattenfri isopropanol eller 96% läkarsprit - det ha de som försöker med ren sprit lösa turkisk peppar upptäckt...

Delvis utblandad med ganska mycket vatten till en början kan dock gå då vattendelen ger sig på salterna löser ut men även här kan lösningsegenskaperna minska ju mer sprit det är i blandningen.

---

Problemet är att föroreningarna du ser har kommit från åtskilliga dl, ja tom. litrar med vatten som ångat av och bara mineralerna är kvar (gissar att du har fyllt på systemet då och då och inte tänkt att det beror på läcka som gjort att du var tvungen att fylla mer ofta än normalt) och många av föroreningarna har mycket liten löslighet i vatten som gips (kalciumsulfat) eller har av tex. av koldioxid i luften minskat sin löslighet och blivit fast kalksten (kalciumkarbonat), i detta också upplandat med olika salter, främst natriumklorid (koksalt) men även magnesiumsulfat mfl.

Hade du kört med avmineraliserad vatten (batterivatten, destillerat vatten, vatten filtrerad genom kat och anjonbytare i blandning i kassett) så hade beläggningarnas tjocklek varit väldigt mycket mindre, ja kanske inte synliga alls om det inte kommer ämnen från kylslingans eventuella utlösta metaller från kylblock och radiatorer.

Avmineraliserad vatten leder också ström dåligt vilket gör att korrosion inte startas så snabbt - vart fall starten av det

Kalk kan lösas med syra igen - men problemet är gips-avlagring och är väldigt svårlöst och tar tid att lösa ut och kräver rent avmineraliserad vatten för att börja lösas ut (vanlig kranvatten har så mycket salter i sig att det i stort sett bromsar utlösningen) - det man kan ha tur är att gips och kalk är iblandad och med syra luckrar upp gipset medans kalket fräser bort och det kan gå att få bort rent mekaniskt.

En dunstbar syra är tex, ättiksyra i vatten medans citronsyra och vinsyra är komplexbildande syror som kan käka 2-värda joner (kalcium, magnesium och järn-joner) med annan del av molekylen än det som är själva syra - men citronsyra (liksom fosfor-syra) har ganska låg löslighet för kalcium i vatten (dvs. kräver mycket vatten för att lösas iväg även om syran har reagerat med avlagringen) medans vinsyra är bättre val i det sammanhanget när man skall bortföra kalcium (inklusive att det tar en del som är bundet i gips).

Ättiksyra som sagt dunstar och försvinner medans vin och citronsyra är fasta kemikalier som löses i vatten - liksom dess salter också är fast igen när vattnet torkas bort - vilket betyder noggran sköljning (helst i destvatten) för att det inte skall bli kvar rester och åter igen det som är svårast är de som hamnar under komponenterna...

Ett förslag är att man löser en påse vinsyra (hittas i kryddhyllan i butiken) i lite vatten i blomspruta - sedan spruta på de mest kalkiga områdena och med tandborste gnuggar av så mycket det går (det kommer att bubbla och fräsa lite när kalket löses upp) med mellansköljningar under kranen och håller på tills det mesta av (helst allt) av beläggningarna är borta - därefter i diskmaskinen på lång lågtemperatur-program och bara vatten (ingen diskmedel) och efter detta ha kortet på torr och varm plats ett antal dagar innan det strömsätts

---

Sådana här orsaker är också en motivation varför man skall ha avmineraliserat vatten i kylkretsarna (och kanske tom. en påse med jonbytamassa som hela tiden käkar joner) och så lite annat som möjligt som färgämnen då de också ger avlagringar om vätskan torkar, har man sådan som alg-skydd, färg/flourecent så bör det vara något som inte leder ström (ej joniskt) och kan tvättas bort med tex. isopropanol/rent vatten med rimlig upplösningshastighet) om man får läcka.

- om man får en pysläcka som inte märks under lång tid så blir konsekvenserna av det mycket mindre eller inte upptäcks alls under maskinens livslängd. Medans med mineraler/salter i vanlig kranvatten så får man verkar som TS att ön där det droppar på, med fukt allt eftersom salterna avlagras när det torkar och kapillärt sprider ut ön med salterna och avlagringarna till allt större yta