Bios visas inte men Windows startar ändå.

Permalänk
Medlem

Bios visas inte men Windows startar ändå.

Jag har en 5 år gammal hemmabyggd dator med moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3 Ultra Durable. För några veckor sedan upptäckte jag att vid start av datorn så visas inte Bios startbild med val för att öppna boot menyn samt öppna inställningar i Bios utan skärmen förblir helt svart ända tills Windows startar som då startar och fungerar helt utan problem. Även om jag trycker på Delete vid uppstarten, som ska öppna Bios-setup, eller trycker på F12, som ska öppna boot menyn, så händer ingenting utan skärmen förblir svart tills Windows startar. Jag har nollställt Bios genom resetbygeln utan resultat. Jag har funderat på att göra en uppdatering av Bios vilket jag aldrig har gjort någon gång tidigare. Ett litet Windowsprogram följde med moderkortet där det ska gå att uppdatera Bios genom Windows, men jag har inte vågat göra detta. Hur stor risk är det att förstöra Bios vid en uppdatering? Startar Bios på backup Bios om man förstör ”huvud Bios” genom uppdateringen? Efter vad jag förstår så ska en Bios uppdatering inte påverka backup Bios.

Permalänk
Medlem

Är det inte detta som händer om väljer Ultra Fast Boot i BIOS?

Dock ska det ju återställa sig vid BIOS reset..
Testa att ta ut batteriet också över natten så ska BIOS defintivt reset'a

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har något att göra med snabb uppstart i Windows 10, det brukar kunna bråka.

Du kan ju se om du har inställningen: Energialternativ (kontrollpanelen) > Ange hur strömbrytarna ska fungera > Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga (eventuellt) > Bocka av Snabb uppstart, om den finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har en 5 år gammal hemmabyggd dator med moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3 Ultra Durable. För några veckor sedan upptäckte jag att vid start av datorn så visas inte Bios startbild med val för att öppna boot menyn samt öppna inställningar i Bios utan skärmen förblir helt svart ända tills Windows startar som då startar och fungerar helt utan problem. Även om jag trycker på Delete vid uppstarten, som ska öppna Bios-setup, eller trycker på F12, som ska öppna boot menyn, så händer ingenting utan skärmen förblir svart tills Windows startar. Jag har nollställt Bios genom resetbygeln utan resultat. Jag har funderat på att göra en uppdatering av Bios vilket jag aldrig har gjort någon gång tidigare. Ett litet Windowsprogram följde med moderkortet där det ska gå att uppdatera Bios genom Windows, men jag har inte vågat göra detta. Hur stor risk är det att förstöra Bios vid en uppdatering? Startar Bios på backup Bios om man förstör ”huvud Bios” genom uppdateringen? Efter vad jag förstår så ska en Bios uppdatering inte påverka backup Bios.

Kan det vara fastboot funktionen som är på?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Batteriet har varit borttaget

Skrivet av RetarDeD:

Är det inte detta som händer om väljer Ultra Fast Boot i BIOS?

Dock ska det ju återställa sig vid BIOS reset..
Testa att ta ut batteriet också över natten så ska BIOS defintivt reset'a

Jag har tagit ur batteriet och väntat 5 min. Dock inte hela natten.

Permalänk
Medlem

Fastboot är bortkopplad

Skrivet av HoboCop:

Kan det vara fastboot funktionen som är på?

Jag har kopplat bort Fastboot i Windows utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har kopplat bort Fastboot i Windows utan resultat.

Finns en inställning i BIOS också, iallafall på nyare kort.
Där kan man välja Ultra Fast Boot för att man inte ska ska få upp menyerna du pratar om för att boota snabbare.
Dock ska man få upp menyenera igen vid BIOS reset.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS via avancerade boot-menyn? Håll in shift och starta om datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har tagit ur batteriet och väntat 5 min. Dock inte hela natten.

Och strömkabeln var utdragen också så det inte tar all evighet?

Om grafikkortet har flera kablar/adaptrar kopplade så bör du testa att ta bort dom andra för bilden kan skickas via den andra trots att andra änden inte ens är kopplad eller andra skärmen/TV är avstängd.

Testa sen att ta bort grejer/kablar och sen nollställa bios igen. Börja med alla diskar. Är felet kvar tar du bort alla USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord, kringutrustning mm som inte behövs för att få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Finns en inställning i BIOS också, iallafall på nyare kort.
Där kan man välja Ultra Fast Boot för att man inte ska ska få upp menyerna du pratar om för att boota snabbare.
Dock ska man få upp menyenera igen vid BIOS reset.

Precis, och det är den jag menade. Då hoppar den över POST och går direkt till Windows.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag hittade orsaken.

Jag kör med dubbla skärmar där huvudskärmen är kopplad till HDMI och andra skärmen är kopplad till DVI och när jag kopplade bort den andra DVI kopplade skärmen så fungerar BIOS som det ska göra. Jag ska nu undersöka varför skärm 2 orsakar problemet.
Tack till alla som försökte hjälpa till med att hitta en lösning.