Permalänk
Medlem

Tankar kring försäkring

Efter att jag har haft min Iphone 6S sedan releasedatumet så tänkte jag skaffa mig en ny Iphone. Har i hela mitt liv aldrig haft sönder någon teknikpryl och är väldigt försiktig. Nu slår mig tanken att jag tänker faktiskt lägga på en försäkring på min nya telefon, då jag känner att olyckan kan vara framme samtidigt som att det handlar om så mycket pengar.

Jag står mellan valet av att teckna en Applecare+ försäkring eller en försäkring via Tele2. Fördelen med att teckna via Tele2 är att man själv kan avsluta försäkringen när man vill. En familjemedlem till mig skadade glaset på kameran på sin Iphone och de sa att det inte gick att reparera. Då fick hon en ny utbytestelefon.

Någon som har erfarenhet av Applecare+? Någon som förövrigt har några erfarenheter kring mobilförsäkringar?

Permalänk
Medlem

@eeemill:
Har man Allrisk tillägg (så kallad Drulle försäkring) i sin hemförsäkring, så täcker den i princip samma sak som dessa försäkringar, om telefonen skulle gå sönder pga. oavsiktlig skada.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@eeemill:
Har man Allrisk tillägg (så kallad Drulle försäkring) i sin hemförsäkring, så täcker den i princip samma sak som dessa försäkringar, om telefonen skulle gå sönder pga. oavsiktlig skada.

Sant, men det är inte alltid som de reparerar telefonerna hos diverse certifierad verkstad, så om du har otur kan du få Kinakopior i din telefons komponenter.

Om man då väljer att ha försäkringen hos andra försäkringsbolag än företagets egna.

Så som jag har förstått det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@eeemill:
Har man Allrisk tillägg (så kallad Drulle försäkring) i sin hemförsäkring, så täcker den i princip samma sak som dessa försäkringar, om telefonen skulle gå sönder pga. oavsiktlig skada.

Jag har förstått det, och det är något jag kommer att kolla över. Dock så brukar det kännas så omständigt. Men samtidigt om olyckan inträffar en gång så är man uppe i samma summa med självrisk som att köpa till en extra försäkring.

Jag brukar aldrig köpa till extra försäkringar, men nu börjar man tvivla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Sant, men det är inte alltid som de reparerar telefonerna hos diverse certifierad verkstad, så om du har otur kan du få Kinakopior i din telefons komponenter.

Om man då väljer att ha försäkringen hos andra försäkringsbolag än företagets egna.

Så som jag har förstått det.

Man kontaktar sitt försäkringsbolag för en skada anmälan, sedan kan man välja att själva kontakta en certifierad verkstad för kostnads förslag, och meddela att eventuell reperation ska gå på ens hemförsäkring.
Är det en seriös firma, så går de med på detta, och sköter all kontakt med försäkringsbolaget.

Skrivet av eeemill:

Jag har förstått det, och det är något jag kommer att kolla över. Dock så brukar det kännas så omständigt. Men samtidigt om olyckan inträffar en gång så är man uppe i samma summa med självrisk som att köpa till en extra försäkring.

Jag brukar aldrig köpa till extra försäkringar, men nu börjar man tvivla.

Tar man Tele2's försäkring som du nämnde så var det iaf. tidigare bara en reperation utan självrisk, sedan tog de ut det också.

Jag tecknade Tele2's på en telefon jag köpte, men när jag sedan tittade närmare på vad den täckte, så såg jag dels som jag nämnt att det var bara en gång utan självrisk, sedan täckte min hemförsäkring i princip samma, så det var en fullständigt onödig extra kostnad.

Jag vet dock inte hur Apple's fungerar men troligtvis är det i princip en förlängd garanti med lite bättre skydd än vad normal garanti ger, då de flesta tillverkare brukar ha denna typ av tillägg man kan köpa till.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tecknat extra försäkringar, då jag upplever dem som "lureri."
Under hela karriären har jag bara haft sönder EN telefon. och som redan skrivits, så täcker en vanlig hemförsäkring med god teckning rena olyckor, såväl som stöld.
Telefonen ramlade ur byxfickan när jag tog av mig, den ramlade ner på vardagsrummets marmorbord och skärmen kick i tusen bitar. (Ett fall på 30cm)
Jag visste inte ens om att försäkringen täcker, men ringde in och fick svaret att jag kunde lämna in telefonen där jag köpt den.
Då det var en tidig IP klassad lur, lagades de inte, då ingen ville garantera IP klassningen efter lagning, så jag skulle få ut en helt ny.
Efter samtal med bolaget, frågade de om jag kunde lägga ut pengar? Det kunde jag. Jag gick till samma butik och köpte en likadan. Ringde till bolaget och uppgav summan. 10 minuter senare när jag kollade saldo på kontot, hade jag pengarna insatta, minus 500 i självrisk.

Vad skulle extra försäkringen ha kostat?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har aldrig tecknat extra försäkringar, då jag upplever dem som "lureri."
Under hela karriären har jag bara haft sönder EN telefon. och som redan skrivits, så täcker en vanlig hemförsäkring med god teckning rena olyckor, såväl som stöld.
Telefonen ramlade ur byxfickan när jag tog av mig, den ramlade ner på vardagsrummets marmorbord och skärmen kick i tusen bitar. (Ett fall på 30cm)
Jag visste inte ens om att försäkringen täcker, men ringde in och fick svaret att jag kunde lämna in telefonen där jag köpt den.
Då det var en tidig IP klassad lur, lagades de inte, då ingen ville garantera IP klassningen efter lagning, så jag skulle få ut en helt ny.
Efter samtal med bolaget, frågade de om jag kunde lägga ut pengar? Det kunde jag. Jag gick till samma butik och köpte en likadan. Ringde till bolaget och uppgav summan. 10 minuter senare när jag kollade saldo på kontot, hade jag pengarna insatta, minus 500 i självrisk.

Vad skulle extra försäkringen ha kostat?

Intressant! Då överväger jag och kollar upp min hemförsäkring!

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@eeemill: Ja. Täcker hemförsäkringen inte som du har den nu? Är det kanske värt att uppgradera hemförsäkringen istället för en separat till mobilen. (Med lite tur, täcker din hemförsäkring redan nu?)
En bättre hemförsäkring täcker ju mer än bara telefonen. Telefon försäkringen täcker i bästa fall telefonen, för en hiskelig summa!
De brukar basunera ut att det inte är någon självrisk, eller att den är liten. Sätt denna i relation till självrisken på din befintliga försäkring och fundera vad som är bäst. Sedan skadar det inte om man är rädd om sina grejer.

Just telefoner har ju eskalerat till horribla nivåer.
Dels så kostar de fem sifrigt, sedan är de gjorda i glas, hala som ålar. IP klassning på nya gör att de i regel inte går att laga med bibehållen IP klassning. Verkstäderna vill inte ta på sig det. Tillverkarna gör det inte ens själva. De säger att telefon är vattentät, men de täcker inte fuktskador!?!?

I slutänden står vi kunder där som torskar!
Hetaste tipset är att sluta köpa värsting lurarna. För att prata, texta o kolla instagram/facebok, räcker en stor skärm och en sjyst kamera.
Det behövs inte värsta megapixlarna o värsta processorn!
Där har man den bästa försäkringen! Tappar man den? Har man råd med en till!
Rån risken minskar också.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Det viktiga att kolla upp är hur stort åldersavdrag som görs. Ifall man är som jag och har mobilen mer än 1år 😁

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Senast jag kollade så blev det billigare att teckna allrisk/drulle hos mitt försäkringsbolag än att köpa till specifika försäkringar på enstaka prylar.

Dessutom så täcks ju allt jag äger av drullen, inte bara min telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@eeemill @evirob:
Och just som ovanstående skriver, är varför du skall titta hos ditt försäkringsbolag på allrisk/drulle
Försäkringen du tecknar med försäkringsbolaget gäller alla dina andra teknik prylar också, och annat också såklart,
medans din iphone försäkring bara gäller för just den telefonen

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk bara på att kolla försäkringsbolagets villkor för just mobiltelefoner, de räknas inte till hemelektronik. Framförallt åldersavdraget som kan skilja mellan olika försäkringar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag har aldrig tecknat extra försäkringar, då jag upplever dem som "lureri."
Under hela karriären har jag bara haft sönder EN telefon. och som redan skrivits, så täcker en vanlig hemförsäkring med god teckning rena olyckor, såväl som stöld.
Telefonen ramlade ur byxfickan när jag tog av mig, den ramlade ner på vardagsrummets marmorbord och skärmen kick i tusen bitar. (Ett fall på 30cm)
Jag visste inte ens om att försäkringen täcker, men ringde in och fick svaret att jag kunde lämna in telefonen där jag köpt den.
Då det var en tidig IP klassad lur, lagades de inte, då ingen ville garantera IP klassningen efter lagning, så jag skulle få ut en helt ny.
Efter samtal med bolaget, frågade de om jag kunde lägga ut pengar? Det kunde jag. Jag gick till samma butik och köpte en likadan. Ringde till bolaget och uppgav summan. 10 minuter senare när jag kollade saldo på kontot, hade jag pengarna insatta, minus 500 i självrisk.

Vad skulle extra försäkringen ha kostat?

500 kr i självrisk är billigt. Vilket bolag? Jag betalar 1500 hos Trygg Hansa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@eeemill:
Har man Allrisk tillägg (så kallad Drulle försäkring) i sin hemförsäkring, så täcker den i princip samma sak som dessa försäkringar, om telefonen skulle gå sönder pga. oavsiktlig skada.

Skrivet av eeemill:

Jag brukar aldrig köpa till extra försäkringar, men nu börjar man tvivla.

Säger inte om du ska köpa till extra försäkring eller ej. Var uppmärksam på att även om du har Allrisk/drulle/extra skydd via hemförsäkringen så täcker hemförsäkringar inte mobiltelefoner fullt ut. Som det brukar se ut enligt min erfarenhet så är det stora åldersavdrag vid 6 mån/1år/2år och efter det är den knappt värd något alls. Även med utökat skydd t.ex Folksam Stora hem där man har "nypris" upp till 3-5 år på elektronik så är mobiltelefoner och andra bärbar elektronik oftast utskrivet från detta bättre skydd just pga hur mycket olyckor det är.

Med det sagt betyder det ju inte att skyddet är värdelöst. Man får ju helt enkelt räkna på vad den extra försäkringen hos Tele2 kostar + självrisk och vad bättre hemförsäkring kostar + värdeminskning + självrisk. Tele2 kommer ju typ alltid vara det bättre valet ifall du faktiskt tar sönder din telefon inom ett år, medan hemförsäkringen det bättre valet ifall inget inträffar. Med tanke på din historik så kanske det är bättre att chansa på hemförsäkringen (och då också skydda alla annan elektronik du har hemma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knutars:

500 kr i självrisk är billigt. Vilket bolag? Jag betalar 1500 hos Trygg Hansa.

Länsförsäkringars stora hemförsäkring. (89kr/mån, för mig).
Man har EN reducerad självrisk på 500kr, sedan, om man fortsätter att "drulla sig" så är det 1500 som gäller.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig nya telefonen idag, så det blev Tele2´s egna försäkring. Tänker köra den i några månader och sen säga upp den. Tyckte det fungerade smidigast.