Permalänk
Medlem

Ethernetkabel intill högtalarkabel

Jag har fram tills nu kört wifi på min HTPC av praktiska skäl men eftersom det inte längre fungerar tillfredsställande efter att "alla" grannar också skaffat 5GHz kapabla routrar funderar jag på att dra sladd även hit. Problemet är att det enda rimliga sättet jag kan komma på att göra detta är att dra kabeln i samma kabelränna som kabeln till en av surroundhögtalarna. Totalt är det ~9 meter till routern varav ungefär 5 meter skulle bli på detta sättet. Eftersom jag kommer vara tvungen att göra 2 skarpa böjar (~1cm radie) behöver jag en böjlig kabel och funderar på denna.

Är det en dum idé att göra som jag tänkt? Skulle det i så fall fungera bättre med en vanlig, rund, styv, ohanterlig, hemsk, kabel?

Jag har inget behov av snabbare än gigabit men vore trist om jag inte når det.

Permalänk
Medlem

@TassM:
Innan du skaffar och drar kabel.

Jag misstänker att de flesta grannarna inte har ändrat på något och kör med standard inställningar.

Så har du provat att byta kanal på Wi-Fi, för att se om det blir bättre?

How to Find the Best WiFi Channel for 5Ghz

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack för tipset, jag har dock redan testat det och är på bästa kanalen.

Permalänk
Medlem

Jag har sett ett antal gånger att det ifrågasätts om dessa platta kablar verkligen uppfyller kraven. Jag skulle använda vanlig rund nätverkskabel om det går.

Permalänk
Medlem

De platta kablarna funkar bra. Kör på men rekommenderar kanske dessa över tex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4002557

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Jo jag har också läst det, därför jag är fundersam.

@Palme_570: Förstår inte riktigt vad du menar, rekommenderar du de du länkar? Dom är ju inte platta

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

@Hubertus: Jo jag har också läst det, därför jag är fundersam.

@Palme_570: Förstår inte riktigt vad du menar, rekommenderar du de du länkar? Dom är ju inte platta

De är väldigt smala dock. Väldigt behändiga. De platta 6a kablarna håller vad de lovar. 1 Gbit är inget problem.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@TassM:
Har stött på störningar i ethernetkabel men du kan vara rätt lugn med en surroundhögtalare. Det krävs en elgitarrförstärkare med mycket tryck för att det ska bli störningar. Sällan man spelar en satellit med mer än 2-4 watt trots vad det brukar stå på dem. Redan på 1 watt spelar en stativhögtalare oftast över 80 dB. Om du vill vara försiktig så dra kabeln ett par decimeter från förstärkaren så kan du nog vara lugn.

Permalänk
Rekordmedlem

Att dra kablarna bredvid varandra bör inte vara nått problem, en platt nätverkskabel har däremot tveksam kvalitet och lär ge problem om den är lång men även om den inte uppfyller kraven så kan den ju fungera en kort sträcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Palme_570 & @mrgaffe: Det är underbart med motstridiga budskap Jag tror att jag försöker så får vi se hur det går.

Permalänk
Medlem

Dom flata kablarna är ofta skit och alldeles för tunna ledare samt att de inte är tvinnade par, men för hemmabruk funkar de ofta alldeles utmärkt och är ändå många gånger bättre än WIFI.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Jag har fram tills nu kört wifi på min HTPC av praktiska skäl men eftersom det inte längre fungerar tillfredsställande efter att "alla" grannar också skaffat 5GHz kapabla routrar funderar jag på att dra sladd även hit. Problemet är att det enda rimliga sättet jag kan komma på att göra detta är att dra kabeln i samma kabelränna som kabeln till en av surroundhögtalarna. Totalt är det ~9 meter till routern varav ungefär 5 meter skulle bli på detta sättet. Eftersom jag kommer vara tvungen att göra 2 skarpa böjar (~1cm radie) behöver jag en böjlig kabel och funderar på denna.

Är det en dum idé att göra som jag tänkt? Skulle det i så fall fungera bättre med en vanlig, rund, styv, ohanterlig, hemsk, kabel?

Jag har inget behov av snabbare än gigabit men vore trist om jag inte når det.

För permanent kabelläggning så ska du inte använda en s.ka. patchkabel. Dom blir lättare skadade med risk att behöva bytas ut. Välj en STP (Shielded Twisted Pair) för att skydda mot störningar. Jag har inte riktigt koll på vad som är tillräckligt starkt för att ge störningar i ethernetkablar, men man kan lika gärna köra säkert.

Vad gäller det trådlösa, har du kollat med lite appar på mobilen? Det finns flertalet som skannar av frekvensen (2,4 & 5Ghz) och oftast kan ge väldigt klara svar på vilket frekvensband minst störningar föreligger?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TassM:

@Palme_570 & @mrgaffe: Det är underbart med motstridiga budskap Jag tror att jag försöker så får vi se hur det går.

Vi ger inte motstridiga budskap.
Platta kablar uppfyller inte kraven men de finns inte heller som installationskabel eller som långa patchar pga detta då de har små förutsättningar att fungera om de är långa.
På korta sträckor fungerar nästan vad som helst så länge det är partvinnat och rätt kopplat, jag tror dessutom att det är störst risk att nätverkskabeln påverkar ljudsystemet än tvärt om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kört från router till dator (250Mbit/s)med en sån platt 20m kabel i flera år dragen igenom hela lägenheten, bredvid el och högtalarkablar delar av sträckan, och enda strulet med den var när en kanin bet av två av ledarna...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Problemet med detta är att den inte går att böja så skarpt som jag behöver göra. Jag har kollat och kör redan på det band som fungerar bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

@iBurningMan: Problemet med detta är att den inte går att böja så skarpt som jag behöver göra. Jag har kollat och kör redan på det band som fungerar bäst

Så länge du får till en "böj" på kabeln så är det inga problem. Dock ska du undvika att benda den så den "knäcks". Använder du installationskabel så ger det bättre förutsättningar. Står inget om hur du bor men det låter som det är hus/köpeslägenhet, dvs det är värt för dig att lägga lite tid och pengar på att göra det rätt från början.
Så köp installationskabel typ STP, möjligen UTP beroende på budget för hemmabruk så fungerar det lika bra. STP ger bättre skydd dock, mot störningar och bättre kvalite på kabeln, något hårdare och svårare att installera i trånga utrymmen. Montera sedan uttag i varje enda då du kommer ha j****a problem att få till en bra kontaktering om du inte är van. Samt att syftet med installationskabel är att inte ha kontakter på då den ligger där den ligger när du e klar. Skulle kanske rekommendera att passa på att dra flera kablar i boendet på samma vis när du ändå håller på.

Finns på kjell.com som ex. Tror det finns 100m och 305m som alternativ för kabel. Lite mer jobb men det blir bättre i slutändan. Du behöver ett pressverktyg också om ska montera dem i uttag. Kostar inte många kr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

För permanent kabelläggning så ska du inte använda en s.ka. patchkabel. Dom blir lättare skadade med risk att behöva bytas ut. Välj en STP (Shielded Twisted Pair) för att skydda mot störningar. Jag har inte riktigt koll på vad som är tillräckligt starkt för att ge störningar i ethernetkablar, men man kan lika gärna köra säkert.

Vad gäller det trådlösa, har du kollat med lite appar på mobilen? Det finns flertalet som skannar av frekvensen (2,4 & 5Ghz) och oftast kan ge väldigt klara svar på vilket frekvensband minst störningar föreligger?

För permanent dragning som konsument med konsumentprylar ska man inte köra med STP eftersom dessa ska jordas i en punkt och vanliga routrar har inte denna funktion och att skapa ett eget jordplan känns ju även det lite B.
Du ska ta ut enorma effekter på maskiner runt om man ska börja tala om STP kabel eller extremt "bullrig" miljö med elektromagnetiska fält innan man bör gå på STP.
Annars får man allt för ofta krypströmmar som vandrar lite hur de vill och ställer till med mer problem än nytta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Rekordmedlem

Skärmat är mestadels bara problem, där skärm verkligen hade behövts inom industrin så använde vi fiber i stället, något dyrare hårdvara men lättare att installera och prestandamässigt överlägset, det ska till utomjordiskt starka elektromagnetiska fält innan man stör ut en fiber och man slipper också alla problem med potentialutjämning i nätverket.
Jag är ärligt talat skeptisk till att man kommer att använda något bättre än oskärmad cat6 hemma för nästa logiska steg är att dra fiber hårdvaran blir billigare hela tiden och risken för störningar är låg och kapaciteten blir högre och högre hela tiden och framförallt är den redan bättre än koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Det är en hyreslägenhet. Jag letar dock efter bostadsrätt/hus att köpa så det är svårt att motivera att lägga ner tid och pengar på att göra det "rätt" när jag knappast kommer bo kvar så länge till. Om jag ägt lägenheten hade det varit en annan sak, då hade jag förmodligen redan dragit installationskabel.