Permalänk

Ny speldator, Budget 25 000:-

Hej,

Tänkte införskaffa mig en ny dator som främst kommer användas till spel på kvällarna efter jobbet, kanske även lite streaming när jag raidar i classic när det släpps. Spelar det mesta från RPG/Äventyr, Sport, FPS, MOBA, helt enkelt det jag känner för i stunden. Tänkte lägga ca. 25 000:- Skärm har jag en 1080p men planerar eventuellt att köpa en 1440p inom en snar framtid.

Var ett tag sen jag var inspelad på komponenter mm. då jag har haft fullt upp med annat i livet men tänkte försöka hitta tillbaka till ett gammalt intresse. Har suttit och pillat lite på Inets datorbyggare och plockat ihop ett förslag. Ny får gärna kolla och komma med synpunkter eller egna förslag. (kanske är helt ute och cyklar)

Skulle även föredra att köpa allting från samma ÅF.

Tackar på förhand för hjälpen

//Mcbasketball

Permalänk
Avstängd

Tror dock komplett har något liknande till salu för 19 tusen just nu

Permalänk
Medlem

RTX 2070 Super kommer den 9:e Juli, som är billigare men nästan samma prestanda.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vänta och se vad nya ryzen presterar. Jag hade även valt snabbare minnen, ett billigare RTX 2070, skippat mekanisk hårddisk och ersatt med en mindre ssd, eventuellt bättre noctua fläktar.
Förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12630591

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McBasketball:

Hej,

Tänkte införskaffa mig en ny dator som främst kommer användas till spel på kvällarna efter jobbet, kanske även lite streaming när jag raidar i classic när det släpps. Spelar det mesta från RPG/Äventyr, Sport, FPS, MOBA, helt enkelt det jag känner för i stunden. Tänkte lägga ca. 25 000:- Skärm har jag en 1080p men planerar eventuellt att köpa en 1440p inom en snar framtid.

Var ett tag sen jag var inspelad på komponenter mm. då jag har haft fullt upp med annat i livet men tänkte försöka hitta tillbaka till ett gammalt intresse. Har suttit och pillat lite på Inets datorbyggare och plockat ihop ett förslag. Ny får gärna kolla och komma med synpunkter eller egna förslag. (kanske är helt ute och cyklar)

Skulle även föredra att köpa allting från samma ÅF.

Tackar på förhand för hjälpen

//Mcbasketball

Dumt att köpa något när vi får nya processorer och grafikkort om mindre än en vecka. Vänta!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Akheron:

Vänta och se vad nya ryzen presterar. Jag hade även valt snabbare minnen, ett billigare RTX 2070, skippat mekanisk hårddisk och ersatt med en mindre ssd, eventuellt bättre noctua fläktar.
Förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12630591https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12630591

Tack för tipset, har inte byggt en dator sen jag var 15 för 10 år sedan så har inte 100% koll på komponenterna. Fråga bara, behövs det verkligen 32GB minnen när man spelar och har du förslag på en processorkylare till den du har med i ditt förslag?

Skrivet av Samlooh:

Dumt att köpa något när vi får nya processorer och grafikkort om mindre än en vecka. Vänta!

Vad tror du dessa kommer ligga i för prisklass då? Har absolut inte bråttom så vänta kanske är en bra idé.

Permalänk
Medlem

@McBasketball: Personligen har jag kört med luftkylning sedan min vattenkylning började läcka för 15 år sedan. Fast då var allt DIY.
Generellt brukar det vara en bra idé att kolla upp tester på de olika komponenterna. Framförallt gäller det skillnader mellan olika modeller snarare än mellan olika märken där de senare oftast är minimala. 16 GB minne klarar du dig nog bra på. Jag hade börjat med det då det är enkelt att köpa till mer om du skulle behöva det senare.

Jag brukar hålla mig till de stora och välkända märkena och väljer de billigaste komponenterna som har de funktioner jag vill ha. Det är exempelvis ingen igen idé att betala 1000 kr extra för ett moderkort där du inte kommer använda de funktionerna extra det medför. Ser du inga skillnader som kommer göra något för dig, välj det billigare. Detsamma gäller grafikkort. Ett 2070 är ett 2070 och presterar som ett 2070 oavsett pris. Väljer du det billigaste 2080 istället får du en rejäl prestandavinst mot det dyraste 2070.

Det är ofta en god idé att hålla igen på komponenter som inte tillför prestanda som chassi och PSU. Ofta kan man få en riktigt bra PSU till ett bra pris och en datorlåda som är i princip likadan för några hundralappar mindre.

Dessa saker ihop plus att du väljer att köpa komponenterna från det företag som erbjuder dem billigast gör att du kan öka prestandan rejält. Du har ett exempel ovan där du fick in både ett 2080TI och en 9900k inom din budget. Det är en dator i absolut toppklass. Tänk på om du beställer från olika företag att du ska ha fri frakt så inte denna äter upp vinsten med det lägre priset.

Jag är också lite skeptisk till att använda mekaniska hårddiskar idag. Har du verkligen så mycket som du behöver spara? Se över vad du har och gör en rensning. Det är framförallt filmer som tagit stor plats för mig och idag finns dessa på netflix, hbo och viaplay etc. Jag skulle aldrig lägga några program eller spel på en mekanisk hårddisk.

Skärmen är otroligt viktig och jag hade försökt att köpa denna nu om jag var du. Att använda en 1080p skärm till den dator du tänker bygga ihop är slöseri med pengar. Det är en dator som klarar 4K gaming! Välj en 4K skärm om du kan eller en riktigt bra 2K skärm.

Istället för ytterligare rekommendationer tänker jag att dela med mig av grundtankarna kring hur jag tänker när jag bygger nytt. Kort sagt håll nere kostnaderna på det som inte tillför prestanda för att istället kunna köpa en bättre komponent som tillför detta. Det vinner man alltid på i längden.

Hoppas det hjälpt lite!

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk

Jag håller också i stora drag med Akheron; Satsa kulorna där det gör skillnad. Hans första tips ser ut som ett ganska schysst åk.

Även om jag personligen även där skalat av några kronor. Framförallt på moderkortet och den stora ssdn. Sedan krokat det på grafikkortet och sett om jag inte kunnat kliva upp till ett 2080 ti trots allt i slutändan. Funktion över form.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12631474

Windows kan införskaffas från typ ebay eller g2a för nån hundring. Att just g2as belysningsfaktor åter varit på tapeten känner jag personligen ingen större bry över. Det är en annan diskussion.

Jag gillar att ta putset senare, extra chassi-fläktar, extra lagring t.ex sen kan man tycka att köper man en dator för 25.000:- så kan den få vara klar så. Vart man vill ha kompromissen med fixerad budget är en smaksak.

1tb är just nu, i min mening helt okej med lagring, nästan all media utöver spel har flyttat ut på internet. Om man inte håller på med foto och film för egen räkning kommer man ganska långt på 1tb.

Sen är ju, precis som många säger timingen lite off. På söndag släpps nya grejjer från AMD och om ett par veckor släppt 2080 super, vilket skulle kunna vara en riktig sweetspot för den här priskategorin.

Har du inte bråttom borde du absolut avvakta lite

Edit: Efter finger från @Samlooh annat moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McBasketball:

Vad tror du dessa kommer ligga i för prisklass då? Har absolut inte bråttom så vänta kanske är en bra idé.

Du har alla priser på de nya processorerna från Ryzen här. Värt att veta är också att Intel planerar som följd av AMD's lansering - som är 7:e juli - att sänka sina priser på nuvarande modeller 10-15%. Om det sker exakt vid lansering vet man dock inte.

NVIDIA's nya "Super"-serie vet man än så länge bara vad Founders Edition-korten kommer att kosta. RTX 2080 "Super" kommer att kosta 8199kr med lansering 23:e juli.

RTX 2070 "Super" och RTX 2060 "Super" kommer att ligga på 5849kr respektive 4699kr och går att köpa 9:e juli. Tester på dessa kan du se här. De nya korten verkar vara ungefär 10-15% snabbare än de "gamla" korten, men för samma pris (bortsett från 2060 "Super").

Skrivet av viktorslow:

Jag håller också i stora drag med Akheron; Satsa kulorna där det gör skillnad. Hans första tips ser ut som ett ganska schysst åk.

Även om jag personligen även där skalat av några kronor. Framförallt på moderkortet och den stora ssdn. Sedan krokat det på grafikkortet och sett om jag inte kunnat kliva upp till ett 2080 ti trots allt i slutändan. Funktion över form.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12631346https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12631346

Windows kan införskaffas från typ ebay eller g2a för nån hundring. Att just g2as belysningsfaktor åter varit på tapeten känner jag personligen ingen större bry över. Det är en annan diskussion.

Jag gillar att ta putset senare, extra chassi-fläktar, extra lagring t.ex sen kan man tycka att köper man en dator för 25.000:- så kan den få vara klar så. Vart man vill ha kompromissen med fixerad budget är en smaksak.

1tb är just nu, i min mening helt okej med lagring, nästan all media utöver spel har flyttat ut på internet. Om man inte håller på med foto och film för egen räkning kommer man ganska långt på 1tb.

Sen är ju, precis som många säger timingen lite off. På söndag släpps nya grejjer från AMD och om ett par veckor släppt 2080 super, vilket skulle kunna vara en riktig sweetspot för den här priskategorin.

Har du inte bråttom borde du absolut avvakta lite

JSYK, 9900K kräver i princip ett bättre moderkort (med bättre VRM) för att fungera ordentligt. Annars måste man underklocka och undervolta.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av McBasketball:

behövs det verkligen 32GB minnen när man spelar

Nej! I princip alla spel idag klarar sig på 16 GB med råge.

Med det sagt så ska du köpa en dator för 25k så kostar inte lite overkill med minne särskilt mycket extra. Men kan du tänka dig gå ner i pris så kan du så är att gå från 32 till 16 GB absolut en av de första grejerna att kolla på.

Permalänk

Tack för alla bra, ingående svar och synpunkter känns som att man fått mer kött på benen. Blir nog till att vänta 1-2 veckor tills de släpper de nya processorerna och superkorten. Kliar dock i fingrarna då man bestämt sig för att slå till. Kan också nämna att jag inte har räknat med windows i budgeten den låg bara med i korgen när jag gjorde mitt första förslag.

Ny skärm kommer komma inom 1-2 månader så har ni förslag på en bra prisvärd som skulle passa till en gamingdator för runt 25 000:- så tar jag gärna emot dessa med. tänkte lägga 8-10k på skärmen. är g-sync värt det? Verkar bli väldigt mycket dyrare om man skall ha det.

Permalänk
Medlem

@McBasketball: Titta på MSI Optix MAG321CQR som säljs väldigt billigt på elgiganten nu. Den ska gå att köra G-sync på också.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.