Förbättra wifi-täckning i hus med en extender

Permalänk

Förbättra wifi-täckning i hus med en extender

Troligen en ganska enkel fråga, men jag känner mig lite osäker så därför frågar jag här.

Idag har vi routern Asus RT-AC87U som täcker hela huset, men på en del av övervåningen så får jag bara ut runt 30-35 mbit/s medan jag får ca 75-80 mbit/s en meter från routern (vi har 100/10 fiber). Jag är därför intresserad av att köpa en wifi-extender som kan förbättra hastigheten.

Hade det inte varit för att just RT-AC87U tycks vara den enda i Asus sortiment som inte stödjer deras Mesh-system så hade jag naturligtvis satsat på detta. (Länk till varför här: https://www.sweclockers.com/forum/post/17352561)

Därför har jag tittat på Netgear EX6150 AC1200 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3019784) som tycks leverera 300 + 900 Mbps (totalt 1200 Mbps).

Kommer detta täcka mina behov eller behöver jag satsa på en kraftfullare extender? Eller är det så att den kommer istället bli en flaskhals för att den inte har samma kapacitet som routern?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Troligen en ganska enkel fråga, men jag känner mig lite osäker så därför frågar jag här.

Idag har vi routern Asus RT-AC87U som täcker hela huset, men på en del av övervåningen så får jag bara ut runt 30-35 mbit/s medan jag får ca 75-80 mbit/s en meter från routern (vi har 100/10 fiber). Jag är därför intresserad av att köpa en wifi-extender som kan förbättra hastigheten.

Hade det inte varit för att just RT-AC87U tycks vara den enda i Asus sortiment som inte stödjer deras Mesh-system så hade jag naturligtvis satsat på detta. (Länk till varför här: https://www.sweclockers.com/forum/post/17352561)

Därför har jag tittat på Netgear EX6150 AC1200 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3019784) som tycks leverera 300 + 900 Mbps (totalt 1200 Mbps).

Kommer detta täcka mina behov eller behöver jag satsa på en kraftfullare extender? Eller är det så att den kommer istället bli en flaskhals för att den inte har samma kapacitet som routern?

Tack på förhand!

Köp inte extender utan kör på APs istället. Mitt tips är att inaktivera wifi på din router och komplettera med 1-2 ubiquiti ac lite APs.
Det underlättar lite också om man vet dina förutsättningar och hur huset ser ut.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En extender är en nödlösning för att öka täckningen, inte hastigheten.
Behöver du mer än 30-35Mbit i det rummet?
Som ovanstående säger, satsa på AP isåfall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Köp inte extender utan kör på APs istället. Mitt tips är att inaktivera wifi på din router och komplettera med 1-2 ubiquiti ac lite APs.
Det underlättar lite också om man vet dina förutsättningar och hur huset ser ut.

Hm, AP säger du? Det har jag dålig koll på, ska kolla upp det!
Huset är ett trähus och en enkel skiss från sidan (ovan och nedanvåning) ser det ut så här:
https://imgur.com/a/CgUQnNn

Routern är placerad så för att undvika att dra kablar, men det blir kanske nödvändigt vid användning av AP?

Skrivet av Json_81:

En extender är en nödlösning för att öka täckningen, inte hastigheten.
Behöver du mer än 30-35Mbit i det rummet?
Som ovanstående säger, satsa på AP isåfall.

Ah tusan, då var jag helt fel ute då, tur att jag frågade. Då får jag helt enkelt se över AP som ni båda föreslår.
Ja, jag har mitt "gaming-rum" i denna del och vill gärna ha de högre hastigheterna för nerladdning osv. Men blir det för svårt att åtgärda får jag helt enkelt leva med det.

Tack för era svar tills vidare!

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Ja, jag har mitt "gaming-rum" i denna del och vill gärna ha de högre hastigheterna för nerladdning osv. Men blir det för svårt att åtgärda får jag helt enkelt leva med det.

Då skulle jag föreslå att du fixar kabeldragning till rummet istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Hm, AP säger du? Det har jag dålig koll på, ska kolla upp det!
Huset är ett trähus och en enkel skiss från sidan (ovan och nedanvåning) ser det ut så här:
https://imgur.com/a/CgUQnNn

Routern är placerad så för att undvika att dra kablar, men det blir kanske nödvändigt vid användning av AP?

Ah tusan, då var jag helt fel ute då, tur att jag frågade. Då får jag helt enkelt se över AP som ni båda föreslår.
Ja, jag har mitt "gaming-rum" i denna del och vill gärna ha de högre hastigheterna för nerladdning osv. Men blir det för svårt att åtgärda får jag helt enkelt leva med det.

Tack för era svar tills vidare!

Kabel är ALLTID det bästa valet för gaming. Men som du har det nu är det verkligen en dålig lösning, extenders är möjligen ännu sämre.
Ska du få det bättre MÅSTE du dra kabel till en centralt belägen punkt där du monterar en accesspunkt ,jag skulle sikta på en takmonterad på övervåningen i mittersta rummet. Det är inte möjligt att dra en kabel upp på vinden och därifrån vidare ut till ap och/eller direkt till datorn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Köpte en netgear ex6400 extender för att täcka hela lägenheten bättre och den har bara strulat. Som tidigare nämnt är det bättre att köra på APs på en gång och lista ut dragning av nätkablar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Tja

jag hade en liknade tråd igår, det slutade med att jag kopplade in min gamla router som Accesspoint och det fungerar riktigt bra.
Men det måste vara trådat mellan routrarna.

Edit: länk till min tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1562033-wifi-extender-...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Köp inte extender utan kör på APs istället. Mitt tips är att inaktivera wifi på din router och komplettera med 1-2 ubiquiti ac lite APs.
Det underlättar lite också om man vet dina förutsättningar och hur huset ser ut.

Nybörjarfråga: Varför inaktiverar man wifi på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Nybörjarfråga: Varför inaktiverar man wifi på routern?

Det är för att konsumentroutrar klarar inte av att köra wifi stabilt med allt annat som körs i den. Så man inaktiverar det och kör routern som en ren router/switch. Sen kör man wifi på APs. Bästa är att separera även router/switch funktionen men då blir det lite mer komplicerat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela måste jag hålla med övriga inlägg, inget slår kabel. Är det dock för enklare surf, streaming och liknande så kommer du väldigt långt på meshsystem. Det är till skillnad från repeaters mycket bättre optimerat. Länkar en bra video på mesh-system från Kjell&Co. Kort förklarat så placerar du ut "puckar" som tillsammans skapar ett "nät" av trådlöst internet i ditt hem. Hastigheterna är fortfarande relativt bra men du kan få något högre ping i spel och stabiliteten kan inte riktigt mäta sig med kabeldragning.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/e-kurser/...

Som svar på din fråga om varför man ska stänga av wifi på sin befintliga router beror det på att du inte vill att signalerna "krockar" enkelt förklarat. Har du flera radiosändare som sänder wifi-signaler nära varandra blir det suboptimalt för den sändare du faktiskt kopplar upp dig till.