Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, men säger de 30 grader så är oddsen att du har 35 grader hos dig i princip obefintlig. Speciellt om du mäter tempen med en termometer i solsken.

Men nu var det ju inte lufttemperatur det handlade om till att börja med, den går inte att mäta jämte en husvägg.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande överlag kallt och råfuktigt här, regnar titt som tätt, bra om man är bonde, men skulle vart litet mer solljus i kombination bara om man skall tillägga något.

(Mig gör det dock alltid frustrerad när det regnar på allt som står ute och man inte har möjlighet att göra någonting...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men nu var det ju inte lufttemperatur det handlade om till att börja med, den går inte att mäta jämte en husvägg.

Vad är det för temperatur du pratar om då, när du säger "35 i solen"? Solsken har ingen temperatur.

Har du 30 grader så har du 30 grader. Hur varm du kan få din termometer när du ställer den i solen är helt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad är det för temperatur du pratar om då, när du säger "35 i solen"? Solsken har ingen temperatur.

Har du 30 grader så har du 30 grader. Hur varm du kan få din termometer när du ställer den i solen är helt ointressant.

Det finns fortfarande ingen som har data om hur varmt det är på min ort.

Men tar vi idag, SMHI påstår att det var 25°C på orten, mätstationen 11 km bort mätte upp 26,0°C som mest, termometern visade ~28°C utan att ligga direkt i solen, och gäller tiden efter solen inte längre låg på den sidan av huset. Termometern kommer hur man än gör landa på mer än de 31°C som SMHI nu säger att det ska bli och att det ska vara klart kommer såklart bara göra att det känns värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns fortfarande ingen som har data om hur varmt det är på min ort.

Men tar vi idag, SMHI påstår att det var 25°C på orten, mätstationen 11 km bort mätte upp 26,0°C som mest, termometern visade ~28°C utan att ligga direkt i solen, och gäller tiden efter solen inte längre låg på den sidan av huset. Termometern kommer hur man än gör landa på mer än de 31°C som SMHI nu säger att det ska bli och att det ska vara klart kommer såklart bara göra att det känns värre.

Och du använder såklart en kalibrerad termometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Och du använder såklart en kalibrerad termometer?

Nej, och det går inte att kalibrera en termometer som visar rätt vid en husvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, och det går inte att kalibrera en termometer som visar rätt vid en husvägg.

Och ändå rabblar du värden om vad din termometer visar. Ge dig någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Och ändå rabblar du värden om vad din termometer visar. Ge dig någon gång.

Det går inte att kalibrera en enkel termometer i efterhand, men det går att jämföra olika dagar med samma termometer. Vad lufttemperaturen faktiskt är i orten kommer det hur som helst inte finnas någon jävla data på då närmsta mätstation är 11 km bort. Visar däremot mätstationen 5°C varmare i morgon lär också termometrarna här göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Temperaturen i luften skiljer sig inte om det är sol eller skugga.

Skickades från m.sweclockers.com

Indirekt så gör det ju det. Eftersom det är ganska svårt att mäta temperaturen på luften i solen utan att låta temperaturgivaren påverkas av solens strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Indirekt så gör det ju det. Eftersom det är ganska svårt att mäta temperaturen på luften i solen utan att låta temperaturgivaren påverkas av solens strålning.

Inne i samhällen så avges också värme av konvektion från alla olika material och inte bara som värmestrålning, så nog kan lufttemperaturen vara olika på olika ställen, skilja av molntäcke och köret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Indirekt så gör det ju det. Eftersom det är ganska svårt att mäta temperaturen på luften i solen utan att låta temperaturgivaren påverkas av solens strålning.

Det är därför man inte mäter temperaturen "i solen".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mellan 27 och 28°C inomhus än så länge. Än så länge bara 25°C ute.

Permalänk
Medlem

Till och börja med att solkydda/skugga sensorn så att den inte får direktsol - med aluminiumfolie med blanka sidan utåt så minskar man också påverkan av värmestrålning i omgivningen och i högre grad faktiskt visar lufttemperaturen runt sensorn.

När man mäter temperatur med IR-pistol så kan man i de dyrare ställa emissionsindex (de billigare har en fast standard på 0.95) då att mäta på metallytor kan vara mycket vanskligt.

aluminiumfolie blanka sidan är emissionsindex nere på 0.04 vilket innebär att nästan allt man ser på dess yta med IR-mätare är värmestrålning från omgivningen - inte metallen själv som kan vara 60-70 grader C men ändå mätas som 20 grader C med IR-temperaturmätare och då vet man ändå inte om det är reflektioner från omgivningen i metallytan man mäter eller om det är värmen från själva metallens yta.

när man har tveksamma underlag för mätningar med IR så sätter man på en bit eltejp eller målare en fläck med färg som tex. tipex på den tiden när den torkade snabbt.

så gjorde man tex när försökte bedöma tempen på IC-kretsar då att mäta på dom ytorna som de var, gav alldeles för stor osäkerhet med flera 10-tal grader fel för att emissionsindex kunde variera mycket.

Permalänk
Medlem

Maxat mellan 28 och 29°C inne idag, så inte så farligt blev inte mer än ca 31°C ute.

Permalänk
Inaktiv

11 grader och regn just nu.

Permalänk
Avstängd

Lagom varm 😆

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Just över 30 °C i köket. För varmt.

Permalänk
Medlem

19°C i sovrummet. Ganska nöjd att jag köpte en AC.
Ute är det väl närmare 27°C

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jag vill inte föra diskussionen för långt off topic, men använder ibland IR-termometer för att mäta temp på kullager i lantbruksmaskiner. De är ju så klart av stål, oftast mörkgrå/svartmålade och fulla med skit plus smörjfett. De sitter bakom öppningsbara skyddsplåtar, dvs. ej i direkt solljus.

Jag kan ändra emissionsindex men har aldrig undersökt vilket jag bör använda, vad skulle du rekommendera?

Jag mäter relativt regelbundet och egentligen ute efter om något lager börjar gå för varmt och orsakar brandrisk, men jag blev lite nyfiken på om mina uppmätta värden med E=0.95 är helt käpprätt åt helvete eller inte

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har runt 21-22° enligt min N77 ECO från Delonghi, har inte gjort några riktiga mätningar med en termometer, men om tidigare medlemmars enheter anger nästintill korrekt temp antar jag att min också gör det. Oavsett är det svalt och skönt
Så jäkla nöjd över att man fick tummen ur r***n och köpte en maskin i april innan alla andra började göra samma sak

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag var i Skåne en sväng idag och där var det varmt! Tempen i bilen visade 32 grader i Höör. Men det sjönk snabbt när man körde mot västkusten. Jag tror inte resten av sommaren kommer bli lika varm som förra året, nu på Fredag och Lördag visar prognosen 14 grader och regn dit jag ska (Småland).

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Visade 35 i bilen här i oskarshamn när ja åkte till jobbet. Ger det 2-3°felmaginal men efter att ha åkt en mil ca var den fortfarande på 34° och verkade stanna där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@klirre

Beror på yta, behandling eller färg på den ytan man mäter på.

Blank polerad metall har låga till mycket låga emissions-index i område 0.03 - 0.05 medans oxiderad/blånerad ytan på tex. järn kan ha mycket högre, uppemot 0.7 eller blir högre mot 0.90 för att blanka metallytan har smuts, olja, fett på sig även i tunna lager (det är detta eltejpbiten/tipex-färg på varma ytan simulerar...)

- glas och is (och även plaster) är väldigt nära 0.95 (det är därför med dubbelfönster med neddragen och stängd persienn kan kännas väldigt värmestrålande in i rummet när solen lyser och håller det hett i 50-gradersområdet för att glaset är varm i sig - och markiser som skuggar fönstren utanför är då alltid ett bättre val för att hålla rummen svalare då svala fönsterglas strålar mycket mindre med värme)

exempel på tabell:

https://www.engineeringtoolbox.com/emissivity-coefficients-d_...

Vet man inte hur ytan strålar så lägger man på något på ytan och som värms med material som man vet strålningsindex på - därav att använda vanlig eltejp på ytan man tänker mäta på då uppvärmning av tejpen gör att den börja stråla, måla vit Tipex på ytan man ville mäta var också gångbart med runt 0.95 i emmissionsindex fast den är vit för ögonen.

Man får göra några prov med en uppvärmd metallkropp som kollas temperaturmässigt med en K-type termometer eller liknande och med olika färg och tejp eller vad man nu har eller sätter på för material i ytan man skall mäta på - 'kalibrera' in sin IR-mätare och prova olika emissionsindex tills att det ger samma siffra som k-type termometern.

Kom ihåg att hela mätområdet på IR-pistolen skall se samma färg/tejp och inte bara delar av det och underlaget avviker kraftigt i emissionsindex det kan behövas ganska stora färgklickar/tejpbitar om mätningen görs på lite avstånd

Det kan alltså bli väldigt olika emmissionsindex beroende på ytan om du inte själv tejpar/målar mätpunkterna med känt material med känd index...

I ditt fall kanske det räcker att spreja ytan med tunn lager olja på ytan (om det ändå är oljigt sedan innan) innan mätning för att få enhetlighet i emissionsindex.

Permalänk
Inaktiv

Kollar väder för nästa vecka, ska regna i stort sett varje dag och max temperatur runt 17-18 grader, just nu är de 9 grader och regn, har öppet fönster men små fryser lite.

Permalänk
Medlem

Nu är det lagom, ca 12°C ute. Börjar bli normal temp inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt ärligt trodde jag på spå väder i aborre när jag var 5-7år gammal, nu när jag är äldre så är jag tveksam till att det ändå inte är nästan lika pålitligt som smhi om man ska spå väder 3 månader fram i tiden.

Tror nästan det är mer pålitligt än några "riktiga" väderprognoser. Iallafall om man ska gå efter prognoserna under de senaste åren för området här... har inte träffat rätt många gånger. Känns lite som horoskop faktiskt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker SMHI har blivit sjukt mycket sämre? Dom ändrar sin prognos för morgondagen ett par ggr per dygn. Sådde gräs för 3 veckor sen och då stod det att det skulle regna lite då och då på 10 dagars perioden. Kom inte en enda droppe och många gånger ändrade dom sin prognos sent på kvällen osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Är det bara jag som tycker SMHI har blivit sjukt mycket sämre? Dom ändrar sin prognos för morgondagen ett par ggr per dygn. Sådde gräs för 3 veckor sen och då stod det att det skulle regna lite då och då på 10 dagars perioden. Kom inte en enda droppe och många gånger ändrade dom sin prognos sent på kvällen osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, YR.no är mycket bättre.

(vet ej varför då man tycker att SMHI borde ha tillgång till uppgifter från ESA (från Esrange) utöver sina egna mätningar som, förutom stationspounkterna, görs två gånger per dygn med ballongsonder i tre delar av landet) men så brukar det vara)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Tycker alla visar fel numera, går bara att lita på vädret närmaste dygnet sen stämmer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tycker alla visar fel numera, går bara att lita på vädret närmaste dygnet sen stämmer inget.

Jag tycker att det, så länge jag kan minnas, alltid varit så. Närmsta dygnet har de bra koll på, två- till tredagarsprognos stämmer hyfsat och tiodagars är ren gissning. Nu har jag förvisso bara följt vädret de närmsta 20-22 åren, innan dess var jag inte läskunnig, så det kanske var bättre "förr".

Vissa perioder på året är mer osäkra än andra, just nu när vi har omväxlande varmare och svalare väder blir prognoserna svårare att ta fram. Sen att klimatet förändras och blir mer ostadigt påverkar så klart det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850