Permalänk

Dator startar ej - fel på PSU?

Startade datorn idag och den betedde sig konstigt, bios botade men inget mer hände. Stängde av och skulle starta om nu bootar inte överhuvudtaget. Inget händer när jag trycker på startknappen.
Har naturligtvis gått igenom det vanligaste så som sladdar och PSU Switch.
Har led på moderkortet som lyser så det känns som att PSU fungerar.
Har provat att montera ut grafikkortet, då det var lättast att börja med dock med samma resultat.
Vad ska jag fortsätta med som sagt tror att PSU fungerar men ingen garanti. Ska jag fortsätta med minnena?

Förtydligad rubrik / Mod
Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att dra ur nätkabeln och låt datorn stå helt utan ström i minst30 min och prova sedan att starta, startar den då så är nån konding dålig men klarade att självläka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tror som sagt inte att det är problem med PSU då dioder på moderkort lyser. Men skulle kunna låna mätinstrument från jobb och kolla det. Vilka pinnar ska man mäta på någon som har koll på det?

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Lampor kan lysa på även om det är fel på PSU, t.ex. om någon spänning funkar men inte en annan, eller en spänning är för låg.

Ska du testa din PSU med multimeter kan du göra enligt denna artikel: https://www.fabathome.net/how-to-test-a-power-supply/

Steg 5 är superviktigt och tyvärr lite otydligt formulerat, du ska alltså bygla ihop pinne 15 och 16 på själva den stora ATX-kontakten i nätdelen, så att nätdelen tror att moderkortet vill att PSU:n ska starta. Det gör då när du har plockat ur nätdelen ur datorn. Går att göra med ett gem i värsta fall.

Permalänk

@pv2b:
Har testat PSU nu och den fungerar korrekt. Lutar mer och mer mot moderkortet tyvärr 😭.
Ska testa och switcha runt lite på internminnet men sen har jag inte fler idéer. Någon som har något att tillägga?
Har en htpc med samma sockel så kan kolla CPU vid sidan om iaf.

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |