Permalänk

uppriktigt sagt så duger datorn ett tag till om du inte är ett grafiknörd. Släng in ett gtx1070/rtx2060/rtx2070 så håller den ett tag till. Och tar du ett kort ur rtx-serien så kan du, om du vill, höja grafiken. CPU får jobba arslet av sig, men det borde funka.
Mitt tips blir alltså att kika på ett nytt grafikkort och se om det hjälper så mycket som du vill. Om inte, så har du en bra början på en ny dator.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Minnet finns inte med på moderkortets QVL så risken är stor att man tvingas köra JDEC profilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Tack för hjälpen grabbar!
Jag tror det lutar åt att det får bli en färdig dator om jag köper helt nytt. Det är för mycket med olika minnen och moderkort mm som ska passa ihop.
Datorn jag har idag är en I5-4670, med GTX 770, Hur mycket ram jag har vet jag inte.
Skärmen heter BenQ XL2411, Moderkort är okänt.

Ett tag slog det mig att datorn kanske inte är så dålig. SSD disk och datorlåda samt nätaggregat mm skulle man ju kunna återanvända. Kanske går att få liv i detta skrället med ett nytt moderkort och grafikkort och lite mer ram? Eller är processorn skräp?
Någon frågade om pengar. Jo, jag kan väl köpa en ny bil kontant om jag behöver men vill inte lägga ut mer än nödvändigt.

De saker som normalt sett behöver köpas tillsammans av kompatibilitetsskäl kallas uppgradringspaket, det är normalt sett moderkort, cpu och minnen.
en i5 9600K är ungefär 30% snabbare än den du har i single core prestanda, sedan har den ju två kärnor till (som kan köra dina virus). Snabbare minnesbuss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Hej kompisar.
Tid är inget jag har gott om. Därför går överköoclning mm helt bort. På nått sätt får jag för mig att jag vill ha ett fractal design r5, i5 eller i7. Samt gtx1070.
Jag spelar bara pubg och csgo. Jag föreställer mig att en i7 är bättre då man får massa virus som ska hålla på med annat medans man spelar. Nä jag orkar inte städa bort alla processer som kommer till med åren.

Vad borde jag ha för dator? Spelar ca 3-5h per vecka men när jag glr det vill jag att det ska funka utan strul.

Ryzen 3 släpps 7/7 och dessutom släpper AMD grafikkort, och Nvidia gör en refresch som också släpps i början av Juli. Så vänta två veckor och se vad som händer priser.

Visa signatur

Har en tyst dator.