Gaming rig för Total War Kingdoms?

Permalänk
Medlem

Gaming rig för Total War Kingdoms?

Hej alla!
Tänkte höra om någon skulle kunna hjälpa mig sätta ihop ett lagom datorbygge
för att kunna spela spel som tex Total War Kingdoms med bra FR?
Tänkte sätta ihop min första dator snart, så kom gärna med förslag!

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 089 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 199 kr hos Dustin)
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (399 kr hos Inet)
Summa: 8 794 kr

+ Dustin: Ryzen R7 1700X 1590:-
Strax över 10k för en dator med 1700X/Vega56/16GB RAM/1TB NVMe SSD
Eller vänta tills att nya Ryzen kommer ut 07/07/2019.

Permalänk
Skrivet av Coehman:

Hej alla!
Tänkte höra om någon skulle kunna hjälpa mig sätta ihop ett lagom datorbygge
för att kunna spela spel som tex Total War Kingdoms med bra FR?
Tänkte sätta ihop min första dator snart, så kom gärna med förslag!

Vad har du för budget, behöver du en skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coehman:

Hej alla!
Tänkte höra om någon skulle kunna hjälpa mig sätta ihop ett lagom datorbygge
för att kunna spela spel som tex Total War Kingdoms med bra FR?
Tänkte sätta ihop min första dator snart, så kom gärna med förslag!

Återkom med en budget - annars är det svårt att ge förslag.

Jag hade dock väntat på nya processorer som lanseras 7/7 från AMD. Eventuellt också väntat på nya grafikkort (alt. köpa om föregående generation reas ut) som kommer senare i juli från NVIDIA.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Coehman:

Hej alla!
Tänkte höra om någon skulle kunna hjälpa mig sätta ihop ett lagom datorbygge
för att kunna spela spel som tex Total War Kingdoms med bra FR?
Tänkte sätta ihop min första dator snart, så kom gärna med förslag!

Budget ? Sen kan jag säga att ska du spela Total War så kolla enbart på Intel. (Singeltrådprestanda som gäller)

Skrivet av Icecrystal:

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 089 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 199 kr hos Dustin)
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (399 kr hos Inet)
Summa: 8 794 kr

+ Dustin: Ryzen R7 1700X 1590:-
Strax över 10k för en dator med 1700X/Vega56/16GB RAM/1TB NVMe SSD
Eller vänta tills att nya Ryzen kommer ut 07/07/2019.

okej dator helt klart men tyvärr är inte 1gen ryzen något att rekommendera till något Total War - det är Sega´s fel att spelet är så dåligt optimerat. 4Core+ och så hög klock som möjligt som gäller tyvärr.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Budget ? Sen kan jag säga att ska du spela Total War så kolla enbart på Intel. (Singeltrådprestanda som gäller)

okej dator helt klart men tyvärr är inte 1gen ryzen något att rekommendera till något Total War - det är Sega´s fel att spelet är så dåligt optimerat. 4Core+ och så hög klock som möjligt som gäller tyvärr.

Jag sitter på en 1800X och är nöjd. Hittade även ett hyfsat test här:
Overclock3D: Three Kingsdoms performance review
Visst, de testar bara 1700X/6850K med olika många kärnor, men det talar för en hel del. Kika på 4c/4t-testet. Jag har hellre 1st Ryzen lägre clocks och IPC än det där...
Och 4c/4t är allt du får av Intel för 1600:-

Permalänk
Administrativ avgift

@Icecrystal: Notera "Battle mod" , dvs ej kampanj kartan osv. Jag har inget bias här med Intel vs AMD men kartan där man spenderar mesta delen av tiden är fortfarande 1 kärna ....

Har spelat med Ryzen och Intel system men Intel ger mig bäst flyt medans ryzen kan upplevas som lite hackig i kampanjkartan.

Kan rekommendera TS att vänta på ryzen 3000 innan hen bestämmer sig.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Icecrystal: Notera "Battle mod" , dvs ej kampanj kartan osv. Jag har inget bias här med Intel vs AMD men kartan där man spenderar mesta delen av tiden är fortfarande 1 kärna ....

Har spelat med Ryzen och Intel system men Intel ger mig bäst flyt medans ryzen kan upplevas som lite hackig i kampanjkartan.

Kan rekommendera TS att vänta på ryzen 3000 innan hen bestämmer sig.

Och kartan är knappast det som är viktigast att det flyter eller det som stressar systemet mest..
Att basera ett helt inköp på ett enda spel / scenario i spelet är bara galet, pengar i sjön. Jag sitter med 1700x/1080ti, lirar 1080p atm pga jag tappat bort min 1440p skärm i flytt, TW:3K flyter på alldeles utmärkt.
Om du upplever kampanjkartan som ospelbar på en 1st Gen Ryzen så är det något galet med ditt system.

Men ja, jag hade oavsett avvaktat till 3rd Gen, antingen för att köpa den eller för att köpa någon rea från föregående gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Dumbullen: Det är ju exakt det TS begär? Och liknande spel har samma problem. Inte sagt ospelbart , bara att det är en bättre upplevelse på Intel.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Dumbullen: Det är ju exakt det TS begär? Och liknande spel har samma problem. Inte sagt ospelbart , bara att det är en bättre upplevelse på Intel.

Det ts begär är "tex TW:3K". Inte garanterat det enda någonsin, så att basera hela inköpet på endast ett scenario i det spelet är i mina ögon pengar i sjöb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Dumbullen: Det är ju exakt det TS begär? Och liknande spel har samma problem. Inte sagt ospelbart , bara att det är en bättre upplevelse på Intel.

Är det värt att offra 8c/16t och köra på en I3 8350K för ett bättre flyt på kartan? Speciellt med tanke på att flytet i striderna uppenbarligen begränsas av så få kärnor. Om du nergraderar något annat kan du få in en I5 9400KF och då börjar vi hitta något som kan vara värt att överväga om fler kärnor inte kommer att utnyttjas.
Jag baserade mitt val på att även om man kör ett spel idag så är en dator något man har kvar ett tag. Och jag tror att 1700X-processorn kommer stå sig väl även 3-4år in i tiden, just p.g.a. den generösa mängden kärnor. Andrahandsvärdet på en 1700X är troligen riktigt bra i jämförelse med vad dagens rabatterade pris också, så även om du köper den senaste Ryzen om ett halvår så har du inte förlorat mycket.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dumbullen:

Det ts begär är "tex TW:3K". Inte garanterat det enda någonsin, så att basera hela inköpet på endast ett scenario i det spelet är i mina ögon pengar i sjöb

Skickades från m.sweclockers.com

Det är liknande spel , liknande spel som TW har samma sak. Jag snackar inte emot ryzen i sig, jag pratar bort mot att köpa Generation 1. Och eftersom man spenderar 70-80% av tiden i kartan skulle jag tycka att den är viktig men vad vet jag?

Skrivet av Icecrystal:

Är det värt att offra 8c/16t och köra på en I3 8350K för ett bättre flyt på kartan? Speciellt med tanke på att flytet i striderna uppenbarligen begränsas av så få kärnor. Om du nergraderar något annat kan du få in en I5 9400KF och då börjar vi hitta något som kan vara värt att överväga om fler kärnor inte kommer att utnyttjas.
Jag baserade mitt val på att även om man kör ett spel idag så är en dator något man har kvar ett tag. Och jag tror att 1700X-processorn kommer stå sig väl även 3-4år in i tiden, just p.g.a. den generösa mängden kärnor. Andrahandsvärdet på en 1700X är troligen riktigt bra i jämförelse med vad dagens rabatterade pris också, så även om du köper den senaste Ryzen om ett halvår så har du inte förlorat mycket.

"Tror" , om han endå ska köpa nånting med en 1700X så kan han lika gärna kollat begagnat för ännu bättre pris. Vänta tills nya ryzen kommer och invänta en budget av TS

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det är liknande spel , liknande spel som TW har samma sak. Jag snackar inte emot ryzen i sig, jag pratar bort mot att köpa Generation 1. Och eftersom man spenderar 70-80% av tiden i kartan skulle jag tycka att den är viktig men vad vet jag?

"Tror" , om han endå ska köpa nånting med en 1700X så kan han lika gärna kollat begagnat för ännu bättre pris. Vänta tills nya ryzen kommer och invänta en budget av TS

Nej, den är inte perfekt, men spel fungerar bra på 1700X. Det finns en anledning till att Ryzen blev så bra mottagen. Vilken 3rd gen Ryzen tror du kommer börja sälja för 1600:-? Inte de 8-kärniga...
Vilka andra alternativ tänker du dig skulle vara bättre än 1700X? Intel? Betydligt dyrare och få kärnor/trådar. Allt under en I5a skulle bara en direkt flaskhals om bara något år. 2nd gen Ryzen? 2600X, sure, men så börjar man väga in ett större pris och färre kärnor för en liten boost i singeltrådad prestanda.

Och ja, ingen av oss kan vara säker på vad som krävs om 3-4år. Men du måste väl ändå hålla med om att fler kärnor troligtvis är viktigare då än nu? Och så länge det står sig och klockfrekvenserna eller IPCn inte gör jättekliv framåt så kommer 1700X att stå sig väl. Det är mer än jag skulle våga gissa för alla I3/I5or därute.

Ja, att vänta till 07/07/2019 är en bra idé och med en budgetidé så hade förslagen blivit bättre, men ~10k är en rätt vanlig budget. Eller föreslår du att vi slår igen hela förslagsdelen av forumet i några veckor för ingen borde köpa något nu? Jag skrev ju att alternativet att vänta finns. Vad mer frågar du efter?

Permalänk
Medlem

Ang Total War Three Kingdoms!

@Coehman: Tack för alla svar!! Jag vill säga att budget för mitt bygge är: gärna så billigt som möjligt, men måste jag bestämma ett tak så säger jag max 8tkr.
Har nyligen införskaffat mig en Kaby lake i5 7600k Lga, då efter rekommendation om att köra enkeltrådigt med mycket kräm! Sen blev det ett Asus Prime Z270-P Mobo till den.
Är inte ute efter att i första hand bygga en diskolåda, utan priset är viktigare för mig just nu..
Men sen började jag fundera på Framtiden å så..
Förstod att ett grafikkort med mycket minne, inte skulle kunna vara till någon skada,för att få alla gubbarna på skärmen,att samtidigt kunna flyta på med en harmoni nere på slagfältet.
Har börjat titta på 9:e generationens i5 processorer och det är klart, kan jag komma att hålla budgeten och samtidigt framtids-säkra datorbygget så why not?
Vet inte riktigt vad skillnaden blir, och om det är värt att skjuta till lite mera klink och satsa på en 9 gen på en gång? Eller. Är det Ryzen som kommer att gälla nu framöver?
Hur mycket ska jag lägga på grafikkortet?
Jag kommer bara använda datorn som Spel/Streama video och sånt btw!
Och tack än en gång för svar. Kommer single thread vara lika Kul den dagen SEGA lär sig att utnyttja flera kärnor å trådar?
Min budget gäller för endast dator, skärm 21” Benq 60hz, tangentbord och Mus har jag redan.
PS. Spelet är såklart redan införskaffat!