Permalänk
Medlem

Köpes ny gamingskärm

Hej allesammans! Nu är det dags för mig att införskaffa mig en ny gamingskärm då jag sitter på min nuvarande Acer 24" Predator XF240H 144Hz och vill ha en till skärm. För övrigt är jag grymt nöjd med den. Jag tänkte köpa mig en 27" i 2560x1440 upplösning.

Nu till min fråga! Vilken ska man välja? IPS-panel eller LED? Jag spelar mycket FPS spel så som CS GO samt Rocket League och prioriterar så hög FPS samt uppdateringsfrekvens som möjligt. Hur är G-sync? Är det värt att hitta upp en skärm som har det? Gör det stor skillnad?

Är det någon specifik skärm ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

"IPS-panel eller LED"

Dessa två syftar inte samma samma sak, IPS är en paneltyp och LED är bakgrundsbelysning. Du menar antagligen IPS eller TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"IPS-panel eller LED"

Dessa två syftar inte samma samma sak, IPS är en paneltyp och LED är bakgrundsbelysning. Du menar antagligen IPS eller TN.

Ja precis! Dock vet jag inte skillnaden mellan dom. Vilken ska man välja?

Permalänk

LED är bara belysningen tror inte ens det säljs skärmar längre med CCFL belysning iaf inte till konsumentbruk.

så troligen r det bara en fråga om vilken paneltyp du vill ha råd om och deras för/nackdelar.

TN
+ billigaste paneltypen
+ snabb responstid
- relativt dålig färgåtergivning
- dåliga betraktningsvinklar

VA
+ oftast riktigt bra "svärta" (altså att svart är verkligen svart och inte grå) även färgerna oftast över lag betydligt bättre än TN
+ bra betraktningsvinklar i stil med IPS.
- lite dyrare än TN oftast men relativt liknande pris.
- oftast något långsammare responstid än TN och IPS (även om IPS och VA ofta ligger oftast väldigt tätt på varandra i just detta ofta bara TN som ligger flera mS lägre)

IPS
+ väldigt bra betraktningsvinklar
+ mycket bra färgåtergivning
- oftast ganska dyra speciellt med hög refreshrate
- något lånsammare respons än TN men snabare än VA
- IPS glow (när man i vissa vinklar kan se bakbelysningen genom lcdpanelen som ljusa fält)

hur mycket de futtiga mS det skiljer i svarstid mellan paneltyperna gör skillnad i snabba spel låter jag vara osagt.

men personligen har jag inget problem med VA paneler och tycker de funkar bra även i fps som UT2004, quake, Deathmatch classic, Serous Sam 1/2, killing floor i förhållande till att bilden är oftast ljusår snyggare än TN men till betydligt lägre pris än IPS.

angående G-sync så är jag nog en av de som motsätter mig skaran som prisar det med guld och gröna skogar, jag tyckte det bara var jobbigt och kör hellre helt utan synk och istället med en frame cap på 144Hz

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När du spelar Go vill du inte använda G-sync. Målbilden med en 144hz tycker jag personligen bör ligga mellan 280-320 fps. Paneltyp är mer personligt, jag offrar gärna färgkvalitet för snabbast respons, men det är väldigt personligt och jag ska väl ärligt säga att det inte gör mig till en bättre spelare.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eeemill:

Jag har ägt en PG278Q (som är den äldre brodern till den skärm du tittat på), och jag kan med råge säga att det var den bästa skärm jag någonsin ägt. Efter lite pillande av inställningar blev skärmrn en riktig dröm och fröjd för ögat... svärtan var bättre än vad jag förväntat mig. Köpte mig en PG279Q nu i veckan, men har inte kunnat använda den än pga en fjuttig trasig skruv till moderkortet.

Mitt omdöme kan vara lite partiskt gentemot ASUS, då jag alltid haft bäst produkter därifrån och bäst support.