Permalänk
Medlem

Bärs i Umeå så rekommenderar jag källaren på Rex (Rådhuset) för den som är finsmakare, varierande lambic på tapp året runt etc, sommartid är båtarna rätt trevliga att suga i sig några industrilager på. Lottas funkar fint och brygger sin egen öl på bakgården, stabil krog som varit med länge.

I övrigt så är staden ett skämt på många fronter, som Guggen skriver har frimurarsossarna fullkomligt spårat ur och försöker bygga någon typ av Soviet-inspirerat herravälde som styrs medelst tvivelaktiga, ej molnbaserade, tjänster i herrklubbsbastun.. Kommunen gör allt som står i deras makt för att avbefolka och få bort all typ av kultur från stadskärnan som inte räknas till finkultur för 50-åringar och uppåt. Opera och abstrakt konst av folk som bär basker och presenterar sig som konstnärer, det går fint. Men satan om någon skulle spela musik med trummor på allmän plats, eller om någon skulle vilja sälja något på det kala torget.. Det är tvärnej på en gång

För att förstå Umeå skulle jag beskriva staden som den exakta motsatsen till Amsterdam..

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Bodde i Umeå i över 12 år tills jag flyttade söderut 2018.

Lite förslag:
Hyra båt i tavelsjön
Kajak i sävarån
Betnesand (havsbad)
Iksu
Köksbaren
Bräntberget. Skidor på vintern och downhill på sommaren.
I20. MTB cykling
Frisbeegolf på ängarna.
Har funnits en paintball klubb
Vandra runt Nydalasjön

Blir lite vad man gör av det hela.

Tråkiga är att det helt saknas en datorbutik. Närmaste man kommer är Netonnet.

Enda jag hade emot Umeå var att bostadspriserna blivit absurda och lönerna är relativt låga.

Edit: vart i Umeå ska du bo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Hej kära Sweclockare! Eftersom man är inbiten i att alltid vända sig till detta forum i första hand, således gör jag det igen.

Jag kommer flytta från Skåne till Västerbotten, Umeå om några veckor. Då umgängeskrets och dylikt försvinner (exklusive sambo). Undrar jag vad tusan gör man där uppe?

Tips mottages gladeligen om allt!

Intressen; träning, sport, öl, kaffe, ljud, konserter, kom med förslag! Vad händer i Umeå?!

Edit; inte student.

Du flyttar till en stad med nästan 100k invånare, inte en by mellan Jokkmokk och Gällivare.

Du kommer att flytta upp och inse att de enda sakerna som skiljer är temperaturen och dialekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du flyttar till en stad med nästan 100k invånare, inte en by mellan Jokkmokk och Gällivare.

Du kommer att flytta upp och inse att de enda sakerna som skiljer är temperaturen och dialekten.

Ja finns ju till och med Ikea!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Någon gång framåt Januari i Umeå...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Penguin:

Titta även på https://www.youtube.com/watch?v=jIroaOse07A för en bra introduktion till norrland.

Är det någon utanför Västerbotten som förstår Skellefteå-skämtet? Vet inte hur utbrett det är, men som Umebo så hostade jag till av skratt iaf!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Du flyttar till en stad med nästan 100k invånare, inte en by mellan Jokkmokk och Gällivare.

Du kommer att flytta upp och inse att de enda sakerna som skiljer är temperaturen och dialekten.

127119 för att vara ganska exakt, mätt dec 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

I de flestas definition kan man nog varken pimpla, köra skoter, eller åka skidor när det är vår. Krävs ju snö och is på sjön. Då är det sen-vinter på sin höjd

Väldigt få kallar nog mars, april och maj för sen-vinter även om det är snö på backen.
Isåfall vårvinter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Våren (överlägset bästa tiden på året om man kan spendera den i norr) kommer ju i mars här uppe, där nere i Umeå är det ju fan shorts som gäller i mars

Plockar alltid ut semester i mars för att chilla (pimpla, åka skidor, köra skoter, grilla, sola) på våren

Vårvintern är ganska trevlig men tycker mest det är för att man vet vad som är på väg snarare än att klimatet i mars/april är någon höjdare egentligen. Nu har vi köpt hus med riktigt bra sydvästläge i lä som börjar bli skön redan i mars så det hjälper definitivt!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har hängt där endel med jobbet i fem år. Min reflektion kort och sammanfattat.

Bra barer och restauranger

Mycket ljus och mörker beroende på årstid, de flesta människor följer även detta med humör. Samma överallt men svängningarna är större än i Skåne..

Lite halvbönner men vill ändå vara hipp som Södermalm. (Lägenhetspriser motsvarar det, nästan)

Kass flygplats men de håller på att göra den bättre

Många sorglösa människor som lätt blir goa vänner

Fler överviktiga än genomsnittet

Kass stadsplanering, gäller allt från parkeringar till kultur mm ja i stort sett allt som lokala politiker planerar

Vad gör man? Allt.. skruvar bilar, scooter, kör grävmaskin på sidan av vanligt jobb, kör drönare (race), bygger hus, går på bio, bygger datorer... som alla andra

Inget att oroa sig för, det är bra folk där. MEN, ju mer jag är där destomer ogillar jag synen som finns mellan människor i den staden. Det är mycket vi och dom tyvärr (menar inte hudfärg) Mycket värre än Stockholm och Göteborg som jag bott i flera år. (Inta alla givet, är väldigt generell med denna kommentar)

Min reflektion, inget annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vårvintern är ganska trevlig men tycker mest det är för att man vet vad som är på väg snarare än att klimatet i mars/april är någon höjdare egentligen. Nu har vi köpt hus med riktigt bra sydvästläge i lä som börjar bli skön redan i mars så det hjälper definitivt!

Ah, för mig börjar depressionen sätta in i slutet på april för man vet vad som är på väg och att en skön säsong är omkring fyra månader bort. Mygg, knott, bromsar, blindingar, getingar, flugor, pollen, norrmän och kvavt ute i tre-fyra månader :7

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.