Ansluta och hämta data från en gammal HDD

Permalänk
Medlem

Ansluta och hämta data från en gammal HDD

Tja.
En närstående gick bort nyligen och jag har nu blivit tilldelad en HDD från okänd dator och tidsålder. Förhoppningen är att det ska ligga gammla foton m.m. på disken. Jag hoppas ni kan svara på mina funderingar.

1. Vågar jag koppla in den i min dator med tanke på virus, eller andra skadliga saker. Vad jag vet fungerade datorn tills den blev gammal och byttes bort, men egentligen har jag ingen aning.

2. På disken finns Windows XX installerat (enda lagringen på gamla datorn). Kommer jag riskera att starta det istället för Windows 10 på min standard m.2 disk?

3. Finns det något annat som kan gå fel? Har inga problem att koppla in den, men har bara aldrig anslutit en extra disk med saker på efter att datorn har byggts. Helt enkelt, jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.

Btw, min rigg finns nedan om någon undrar över några spec.

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att inte boota från den.
Vill du skydda dig maximalt så koppla bort alla "normala" lagringsenheter och kör datorn via en livelinux för att undersöka disken och kopiera över det som ska sparas till ett usbminne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.