Kan defekt grafikkort kortsluta moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan defekt grafikkort kortsluta moderkort?

Syrrans killes rigg dog för ett tag sen. Jag erbjöd mig att felsöka hans grafikkort för att se om det överlevde kraschen. Han var även rädd för att testa det i en annan dator eftersom han var orolig att grafikkortet orsakade kraschen. Jag sa att det var osannolikt och att det troligtvis var hans bristfälliga nätagg som dödat riggen. Väl hos mig stoppade jag i kortet (R9 390X) i min rigg startade datorn. En halv sekund gick, det klickade till och en fin strimma rök steg upp från chassit. Blev livrädd att min dator tagit stryk, stoppade snabbt i mitt eget R9 290 och startade och datorn bootar utan problem. Antar att något har kortslutit hans kort. Men nu till frågan. Skulle hans grafikkort potentiellt kunna döda ett moderkort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Läskigt. Så det är risky att felsöka komponenter från en dator son dött rent genrellt? Tänkte främst att det gällde nätagg som kraschat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du själv råkat ut för det? Har bara varit med om det två gånger med grafikkort som bokstavligen smällt men aldrig att moderkortet dött i samma veva.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läskigt. Så det är risky att felsöka komponenter från en dator son dött rent genrellt?

Ja. Det är visserligen ganska liten risk att ett trasigt grafikkort eller cpu eller annat expansionskort skulle skada resten av datorn - men det är inte noll risk.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du själv råkat ut för det? Har bara varit med om det två gånger med grafikkort som bokstavligen smällt men aldrig att moderkortet dött i samma veva.

Jag har testat många dåliga grafikkort utan att skada något men risker finns ju alltid med trasiga saker därför bör man ha testdator om man sysslar mycket med sånt och börjar det ryka är det inte direkt nåt man vill slänga in i datorn igen

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggubben:

Jag har testat många dåliga grafikkort utan att skada något men risker finns ju alltid med trasiga saker därför bör man ha testdator om man sysslar mycket med sånt och börjar det ryka är det inte direkt nåt man vill slänga in i datorn igen

Ja, nej det där grafikkortet går till returen. Skulle testat det i en slaskrigg jag har, men när jag såg att det var ett strömslukande R9 390X så vågade jag inte chansa på slaskriggen då den bara har 400w agg. Hade fått för mig att killens kort var ett RX 570.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läskigt. Så det är risky att felsöka komponenter från en dator son dött rent genrellt? Tänkte främst att det gällde nätagg som kraschat.

Om du ofta gör felsökningar osv på datorer dör dödsfallet är oklart, skulle jag rekommendera att du skaffar en begagnad billig burk för att testa komponenterna i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb