Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Ser gärna att folk som köpt sina maskiner, gärna får dra en snabb review. Videos uppskattas

* Märke:

* Modell:

* BTU/H och/eller effekt:

* Vad som ingår: exempelvis fönsterkit

* Nöjd/missnöjd med:

* Pris när du köpte:

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ser gärna att folk som köpt sina maskiner, gärna får dra en snabb review. Videos uppskattas

* Märke: Electrolux

* Modell: EXP35U538CW

* BTU/H och/eller effekt:ca 13000

* Vad som ingår: inget mer än det som krävs.

* Nöjd/missnöjd med: Nöjd, väldigt bra kylning. Ska försöka flytta den och testa på annat ställe för att se om det kyler lägenheten mer (just nu kyler den mitt rum och inget mer pga luftflöde från rummet ut är noll. (Har ej testat fläkt ännu).
Volym.. samma som alla i princip. 60-64 dB. Kan ej ha igång när jag sover. Men kyler jag ned rummet till ganska lågt innan så håller sig kylan ganska ok till jag somnat.

* Pris när du köpte:5990

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux EXP26U338CW för ca en månad sen när tillgången var lite bättre. 2.6kW kyleffekt (9000 btu) i ett sovrum på 11 kvadratmeter, så det går snabbt. Har inte kört den så mycket än men är nöjd hittils. Eftersom att rummet inte är anslutet till någon central ventilation slipper jag att luft sugs in från andra lägenheter osv. Ville inte bekosta något fönsterkit så jag gjorde en MacGyver-lösning med kartong och silvertejp. Håller väl tills nästa åskskur kanske? Bara det inte börjar samlas regnvatten i slangen...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Så. Fick nyligen hem min Argo AC Holly 10.000 BTU som jag beställde i söndags kväll. (var en av de 50 sista som beställde, innan den blev slutsåld.)

Tips mottages vad man kan använda för någon typ skiva att såga/borra i för att montera slangen i vädringsluckan.
Är väl 15-16 cm mellan gluggen.
Gärna något som är lätt att arbeta med i min lägenhet.
Och gärna färdigmålad vit typ så man slipper se de fula gallren. (räcker med den beigea slangen XD)
Har 3D skrivare så eventuellt att man kompletterar med något enkelt där också för att underlätta montering.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag fick igår min Argo Holly och har samma bekymmer som du .Funderar på att besöka lokal glasmästeri och kolla och man kan beställa plexiglas skiva och att dom fixar den dimension som jag behöver med håll på 133 mm för slangen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tips mottages vad man kan använda för någon typ skiva att såga/borra i för att montera slangen i vädringsluckan.

Skrivet av Timonski:

Jag fick igår min Argo Holly och har samma bekymmer som du.

Jag kör med: https://www.byggmax.se/board-800x1220x3-p10074

Permalänk

Har sökt här men det verkar inte som någon provat denna? Har Wifi och allt...

Clatronic CL 3716 WiFi

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tacka alla i denna tråd för råd och erfarenheter. I min iver att få en ac till sommaren har jag nu en extra https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... över som jag inte behöver. Den finns i Liljeholmen, Stockholm. Men jag kan byta butik tror jag. Hör av dig via pm om du vill ta över bokningen. Du som hämtar i Liljeholmen kommer prioriteras.

Den kostar 5990kr i bokningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle vilja tacka alla i denna tråd för råd och erfarenheter. I min iver att få en ac till sommaren har jag nu en extra https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... över som jag inte behöver. Den finns i Liljeholmen, Stockholm. Men jag kan byta butik tror jag. Hör av dig via pm om du vill ta över bokningen. Du som hämtar i Liljeholmen kommer prioriteras.

Den kostar 5990kr i bokningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en bokning till det priset men fick ett mail från webhallen att den var slut innan alla som förbokat fått sina. Finns din i lager eller är det väntetid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag har också en bokning till det priset men fick ett mail från webhallen att den var slut innan alla som förbokat fått sina. Finns din i lager eller är det väntetid?

Jag fick precis Mail om att jag kan hämta den.
Du fick mig precis att inse moralen att ge bort en bokning, kanske lika bra att jag avbokar den.

Fick du Info om att du är på väntelista eller avbokade de din bokning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag fick precis Mail om att jag kan hämta den.
Du fick mig precis att inse moralen att ge bort en bokning, kanske lika bra att jag avbokar den.

Fick du Info om att du är på väntelista eller avbokade de din bokning?

Skickades från m.sweclockers.com

I mailet stod det att det för närvarande inte finns någon info för när nästa leverans kommer i lagret och dom rekommenderar att man köper någon annan i sortimentet typ. Fast det är ju sämre modeller till deras nya högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är nog lite tidigt ännu

Men, du får lätta lite på dina filtreringsregler i prisjakt

10000 BTU motsvarar ungefär 3 kW kyleffekt och det är bättre att söka på effekt i Watt och jag fick fram typ 10 varav 3 är med R290 som köldmedel (R290 = renad propan-gas) vilket är att föredra rent miljömässigt

fokusera på maskiner som själv ångar upp kondensvatten och ångan förs ut med varmluften i röret och att det stå så uttalat så i produktbeskrivningen - de som inte skriver något om det har ofta inte detta och det blir evigt tömmande av byttor med kondensvatten då det kan produceras över 1 liter i timmen för en större maskin.

de med R410A är lagerstädning då sådant inte längre får produceras för försäljning inom EU sedan ett par år - trodde faktiskt att allt sådant tog slut i sommras...

Du menar att det är sent

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa en liten AC för att kyla ner vårt sovrum på ca 35 kvadrat från ca 25 grader till 20 grader varje kväll under sommaren. Jag tänker att det borde räcka att köra den 1-3 timmar innan läggdags så man slipper lyssna på åbäket, nätterna är ju trots allt ganska kyliga i detta landet ändå. Vad skulle ni uppskatta elkostnaden blir då? Snackar vi 100kr? 500? 1000kr? Hur mycket har er elräkning ökat med ac i ett enskilt rum t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Du menar att det är sent

När det skrevs i typ april så var det tidigt och det var dåligt urval, sedan blev det väldigt fort försent och påskhelgen var nog tidpunkten när det blev väldigt tomt hos alla grossister och nätbutiker...

Permalänk
Medlem

Finns ett fåtal kvar i några butiker av denna modell:

https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-HANTECH-porta...

Bor man i närheten av dessa så kan man ju alltid boka och sedan hämta upp i butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Jag fick igår min Argo Holly och har samma bekymmer som du .Funderar på att besöka lokal glasmästeri och kolla och man kan beställa plexiglas skiva och att dom fixar den dimension som jag behöver med håll på 133 mm för slangen .

Jag köpte ett par 2mm plexiskivor på Bauhaus och sågade en av dem själv till rätt längd (liten såg med utbytbara blad) för fönstret, men bredden var fel så om jag gått den vägen hade jag behövt ha överlappande skivor för att täcka hela fönstret. Jag valde att öppna fönstret på glänt istället och täta med kartong och silvertejp, men kommer ev ta bort fönstret och använda skivorna ifall det inte håller.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Rallemulle87:

Har sökt här men det verkar inte som någon provat denna? Har Wifi och allt...

Clatronic CL 3716 WiFi

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Har beställt en sådan fast från Amazon, där den kostade ca 3300kr inkl frakt.
Anländer om en vecka eller två, kan recensera den då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag fick precis Mail om att jag kan hämta den.
Du fick mig precis att inse moralen att ge bort en bokning, kanske lika bra att jag avbokar den.

Fick du Info om att du är på väntelista eller avbokade de din bokning?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill ge bort din bokning hämtar jag den gärna, behöver få tag på en akut till min syster och hennes unge som precis har flyttat in i en (varmt hus) bastu, var närmre 30 grader på övervåningen och då har inte ens den värsta värmen kommit...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Min förbokning på Webhallen av EXP34U338CW var för sen, så det blev inget.

Jag har istället fått information om att en lokal butik har en försändelse med äldre Elektrolux EXP09HSECI på väg till butiken. Den ligger dock på lite klenare 2,6 kW och 9000 BTU (tror jag) till ungefär samma pris för EXP34U338CW.

Någon här som har en EXP09HSECI och kan rekommendera den? Tanken är att jag ska kunna kyla ner sovrummet på 13 kvm och vardagsrummet på 15 kvm. Har redan fixat fönsterkit och mörkläggande gardiner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag skulle vilja tacka alla i denna tråd för råd och erfarenheter. I min iver att få en ac till sommaren har jag nu en extra https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... över som jag inte behöver. Den finns i Liljeholmen, Stockholm. Men jag kan byta butik tror jag. Hör av dig via pm om du vill ta över bokningen. Du som hämtar i Liljeholmen kommer prioriteras.

Den kostar 5990kr i bokningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ställer mig på kö för att ta över bokningen. Jag kan inte fixa Liljeholmen, men Täby C går bra.

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya AC idag. Nu inväntas bara varmt väder!

Permalänk
Inaktiv

Såg denna, fanns lite intressant information att hämta om dual/single hose. Varför finns det inte mer dual i Sverige? det verkar mer logiskt att föra in och spruta ut värmen genom rör, än att suga varmluft utifrån genom undertryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaeen:

Har beställt en sådan fast från Amazon, där den kostade ca 3300kr inkl frakt.
Anländer om en vecka eller två, kan recensera den då.

Skickades från m.sweclockers.com

När beställde du den? Har du någon länk till den? De jag hittar står det "usually dispatch in 1 to 2 months" på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Jag fick igår min Argo Holly och har samma bekymmer som du .Funderar på att besöka lokal glasmästeri och kolla och man kan beställa plexiglas skiva och att dom fixar den dimension som jag behöver med håll på 133 mm för slangen .

Skrivet av Niczo:

Jag köpte ett par 2mm plexiskivor på Bauhaus och sågade en av dem själv till rätt längd (liten såg med utbytbara blad) för fönstret, men bredden var fel så om jag gått den vägen hade jag behövt ha överlappande skivor för att täcka hela fönstret. Jag valde att öppna fönstret på glänt istället och täta med kartong och silvertejp, men kommer ev ta bort fönstret och använda skivorna ifall det inte håller.

fick min argo holly med o hade lite funderingar på pluggarna bak.
läste att den översta är ju drän för om man kör avfuktning och den nedre för AC:n

men öppnar jag den övre när acn är igång kommer det ju lite kondensvatten där ? har ni någon koll på det. ska den övre va stängd när mna kör acn ?

Permalänk
Skrivet av sljdhl:

När beställde du den? Har du någon länk till den? De jag hittar står det "usually dispatch in 1 to 2 months" på

Här: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07PPWN4VW/ref=ya_aw_od_pi?ie=U...

Beställde den förra veckan, ser dock ut att vara slut nu men kanske fylls på snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

fick min argo holly med o hade lite funderingar på pluggarna bak.
läste att den översta är ju drän för om man kör avfuktning och den nedre för AC:n

men öppnar jag den övre när acn är igång kommer det ju lite kondensvatten där ? har ni någon koll på det. ska den övre va stängd när mna kör acn ?

Jag har både upp och ner kvar , AC säger själv när den ska tömmas på kondensvatten .Om du använder AC under extrema fukt förhållande då ska du ha slang i den nedre dränerings ventilen .

Permalänk
Medlem

Webhallen har fått in ELECTROLUX ChillFlex Pro EXP26U338CW!
https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

netonnet verkar ha fått in den här modellen idag Delonghi PAC N92 Eco Silent. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...
Jag slängde iväg en beställning på en sån iallafall, förra försöket med netonnet slutade med att jag inte fick någon AC alls.
Undrar vad som skiljer den mot Delonghi PAC N90ECO Silent https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... som är slut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timonski:

Jag har både upp och ner kvar , AC säger själv när den ska tömmas på kondensvatten .Om du använder AC under extrema fukt förhållande då ska du ha slang i den nedre dränerings ventilen .

Guld ! tackar !

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en EXP26U758CW (ChillFlex Pro Gold) i början av Maj någon gång som kom i månadsskiftet Maj/Juni. Riktigt nöjd med den!

Skrivet av jhedlof:

Webhallen har fått in ELECTROLUX ChillFlex Pro EXP26U338CW!
https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Skickades från m.sweclockers.com

Saftigt prispåslag jämfört med Electrolux egna butik

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB