Permalänk
Medlem

Tyst dator med bra prestanda

Hej! Finns säkert tusen trådar redan men vilka delar rekommenderar ni att titra mest på när det gäller att hålla ned ljudnivån till en ny dator? Tänkte bygga ihop en egen med bra komponenter och samtidigt försöka få den så tyst som möjligt.

Permalänk

Det finns nog inget lätt svar om man inte testat det mesta själv, jag hade precis detta problem Nov 2015 när jag satte ihop min dator i signaturen.
Jag ville ha så mycket prestanda som möjligt med 0dB, det var säkert möjligt att gå högre med prestandan men jag är nöjd med tystnaden.
Dilemmat är att nå sweetspotten för hårdvara och storlek på chassit, som inte behöver kylas krafigt.

Ett bra moderkort med bra inställningsmöjligeter för fläktarna.

Chassit har 2 egna fläktar och den bak är kopplad till cpu kylaren, alla fläktar i min dator står still (Krävs lite trixande i bios också) endast vissa spel triggar dem men det kan jag leva med.

RealTemp just nu: GPU 41 CPU 24 (innetemp 22)

Lycka till!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Semi passivt grafikkort och nätagg (fläktar står still vid låg belastning).

Ljuddämpare chassi utan fönster.

Noctua fläktar med deras low noise adapter.

Kika på MSI gaming X modellerna. Dom brukar vara tystast.

X62 AIO med noctua.

I princip är det vad jag körde och den var nästan ohörbar även vid spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Det finns nog inget lätt svar om man inte testat det mesta själv, jag hade precis detta problem Nov 2015 när jag satte ihop min dator i signaturen.
Jag ville ha så mycket prestanda som möjligt med 0dB, det var säkert möjligt att gå högre med prestandan men jag är nöjd med tystnaden.
Dilemmat är att nå sweetspotten för hårdvara och storlek på chassit, som inte behöver kylas krafigt.

Ett bra moderkort med bra inställningsmöjligeter för fläktarna.

Chassit har 2 egna fläktar och den bak är kopplad till cpu kylaren, alla fläktar i min dator står still (Krävs lite trixande i bios också) endast vissa spel triggar dem men det kan jag leva med.

RealTemp just nu: GPU 41 CPU 24 (innetemp 22)

Lycka till!

Vilket chassi? Eller är jag dum som inte ser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Semi passivt grafikkort och nätagg (fläktar står still vid låg belastning).

Ljuddämpare chassi utan fönster.

Noctua fläktar med deras low noise adapter.

Kika på MSI gaming X modellerna. Dom brukar vara tystast.

X62 AIO med noctua.

I princip är det vad jag körde och den var nästan ohörbar även vid spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Skulle du köra npctua hellre än... säg corasir h150 till exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annedall:

Tack! Skulle du köra noctua hellre än... säg corsair h150 till exempel?

Är du ute efter tystnad så är alltid en luftkylare bättre än en sluten vattenkylare.
Med en sluten vattenkylare så kan förutom fläkten/fläktarna både pumpen och luftbubblor i slangarna/radiatorn orsaka en massa extra oljud.
Sen om det står Noctua, Be-Quiet, Phanteks, Thermalright, Scythe eller annat på kylaren spelar egentligen mindre roll. Titta på en så stor kylare som du får plats med i chassit och sedan se till att du har vettig styrning på fläktarna. Tänk på att tillåta högre temperatur på CPUn kan ju göra datorn tystare.

Du kan inte heller stirra dig blind på decibel tal utan man får tänka även på vid vilken/vilka frekvenser de olika delarna producerar oljudet. Stör mig till exempel mer på ljudet från min hårddisk än från CPUfläkten i mitt system, enligt specifikationer så skall de ju låta ungefär lika mycket men ljudet på hårddisken är mer irriterande.

Permalänk
Medlem

Fractal chassi utan fönster (ljudisolerade)
Be Quiet cpu fläkt (halva priset av noctua)

Undvik Asus/palite dual grafikkort, MSI är tysta och bra men finns säkert flera.
Undvik all AIO vattenkylning, både noctua och Be Quiet är både billigare och tystare med luft.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annedall:

Tack! Skulle du köra npctua hellre än... säg corasir h150 till exempel?

Jag kör NZXT x62 men med noctua fläktar.

Kika här för hur ljudet på olika kylare är. Bra luftkyldare funkar också säkert bra/tyst.

https://www.guru3d.com/articles_pages/nzxt_kraken_62_review,1...

Vill du ha en tyst dator så får man acceptera högre temps. Körde en delid på min 7700k bara så den går ner i temp (och jag kan köra fläktarna mindre). Har en mål temp på ~75-76 grader under max last. Kan lätt få ner det till 60 grader men då låter den mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annedall:

Hej! Finns säkert tusen trådar redan men vilka delar rekommenderar ni att titra mest på när det gäller att hålla ned ljudnivån till en ny dator? Tänkte bygga ihop en egen med bra komponenter och samtidigt försöka få den så tyst som möjligt.

Bäst för tystnad är ju att välja strömsnålare komponenter.
Pluttar du i ett 2080TI tillsammans med en 9900K så blir det ju direkt svårare att göra ett tyst system.
Och vill du dessutom överklocka så har du snart en kylning som kostar lika mycket som komponenterna.
Även en liten överklockning kan ju öka på effekten enormt mycket mer än den ger extra prestanda.

Går du däremot åt andra hållet och begränsar CPU Turbo lite under standard och drar ner spänningen.
MCE är t.ex. ett stort "Nono", och ger sällan bättre prestanda (utom i syntetiska tester).
Samtidigt som du drar ner powertarget på GPU'n.
Då har du snart sparat in 100 watt som ju direkt påverkar hur tyst systemet är.
Och det utan att nämnvärt påverka prestandan.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är tysta komponenter. Tyst CPU-kylare med hög kyleffekt t.ex. Noctua NH-D14. Tyst Grafikkkort t.ex. MSI Gaming X eller annat grafikkort som fått speciellt beröm för att vara tyst i recensioner. Tyst nätaggregat t.ex. Corsair RM750 750W.. Tysta lågvarviga chassifläktar. Tyst HDD. Om man dessutom har ett väl ljuddämpat chassi så blir det ännu lite bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Annedall: Chassit köpte jag från tyskland 2015 då det inte fanns att köpa i sverige, SilverStone SST-KL06B https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=454&area=en

Mitt bygge har snart 4år på nacken, så jag är säker på att det går att bygga med en hel del mer prestanda och fortfarande hålla 0dB (semi) idag.

Själv sneglar jag på AMD's kommande cpu'er, och jag har inte koll på hur det ser ut på den semipassiva sidan av cpu kylare idag, det blir att kolla upp om det finns fler alternativ än Arctic's som jag valde då.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Finns det tester gjorda som visar att ljuddämpade chassin blir tystare än chassin med inriktning på högt luftflöde (så länge man luftkyler cpu och gpu)? Om man har ett chassi gjort för bra flöde blir allt svalare och cpu och gpu kan gå på lägre fläktvarv (alternativt låta chassi-fläktarna gå på lägre fläktvarv). Vore intressant att se jämförelse!

Min meshify c, fylld med noctuafläktar (3 x NF-S12A fram, 1xNF-A12x25 bak, NH-D15S med en extra NF-A12x25), en 9900k och 2080 rog strix hör jag i princip aldrig ens när jag game'ar.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

Finns det tester gjorda som visar att ljuddämpade chassin blir tystare än chassin med inriktning på högt luftflöde (så länge man luftkyler cpu och gpu)? Om man har ett chassi gjort för bra flöde blir allt svalare och cpu och gpu kan gå på lägre fläktvarv (alternativt låta chassi-fläktarna gå på lägre fläktvarv). Vore intressant att se jämförelse!

Min meshify c, fylld med noctuafläktar (3 x NF-S12A fram, 1xNF-A12x25 bak, NH-D15S med en extra NF-A12x25), en 9900k och 2080 rog strix hör jag i princip aldrig ens när jag game'ar.

Min dator hör man inte så länge den inte max belastar. Står bredvid skärmen så ca 1m till mitt öra.

När jag körde gaming x så kunde bara ta på dig headsetet utan något ljud i hörlurarna och du hörde inte datorn.

Dock så blir det nå coolwhine och fläktljud med evga 2080 så den är inte lika tyst vid spel. Men så länge man inte belastar graffe så är den knäpptyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget kanske man kan bygga några förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT:

Fattas bara CPU/MB/RAM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12577408

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

Finns det tester gjorda som visar att ljuddämpade chassin blir tystare än chassin med inriktning på högt luftflöde (så länge man luftkyler cpu och gpu)? Om man har ett chassi gjort för bra flöde blir allt svalare och cpu och gpu kan gå på lägre fläktvarv (alternativt låta chassi-fläktarna gå på lägre fläktvarv). Vore intressant att se jämförelse!

Min meshify c, fylld med noctuafläktar (3 x NF-S12A fram, 1xNF-A12x25 bak, NH-D15S med en extra NF-A12x25), en 9900k och 2080 rog strix hör jag i princip aldrig ens när jag game'ar.

Noctuas kylare... får de plats i fractals alla chassin tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annedall:

Noctuas kylare... får de plats i fractals alla chassin tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla bara max höjden för chassi och jämför med kylaren du vill ha.

Värt att tänka på är att endel kylare hänger över RAM så ta lågprofil ram för att slippa problem.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En del argumenterar för chassin med bra luftflöde för att få bättre kyleffekt och därmed lägre varvtal på fläktarna, vilket gör det tystare. Och det stämmer nog om man mäter en integrerad ljudstyrka, där alla frekvenser ingår. Men dovt brummande eller sus från en fläkt stör troligtvis de flesta mycket mindre än högfrekventa ljudkomponenter (del av fläktljud, ljud från hårddiskar, eventuellt spoltjut från nätagg, moderkort och grafikkort). I ljuddämpade chassin dämpas såna höga frekvenser mycket bättre än i öppna. Därför är mitt råd helt klart ett rejält ljuddämpat chassi!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:

Hmm tror du har delvis rätt i det. Minns att jag hade lite bekymmer att hitta coilwhine-fria delar när jag byggde i min Meshify C.

Dock kan man också argumentera: coil whine är mest vanligt vid hög strömbelastning (typ game'ar) då dom flesta ändå har hörlurar på sig. Och när man har hörlurar stängs högfrekvent coil whine ute väldigt bra, men ett GPU som måste ha fläktarna på högvarv pga varmt chassi hör man genom hörlurarna.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

coil whine är mest vanligt vid hög strömbelastning (typ game'ar) då dom flesta ändå har hörlurar på sig.

Nja, folk gör annat än att spela på datorer, vet du... Även vid spel förekommer inte alltid hörlurar. Jag spelar oftast utan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S