Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hur laga trasig ramslot?

Hellu!
Köpte ett beggat moderkort till farsan och en cpu för att nu upptäcka att bara en av två ram-moduler dyker upp. Har provat med olika minnen men slot 2 funkar inte. Tog en närmare titt och såg att två pinnar i ramsloten dels är av men också lagt sig i skåran där minnena ska ner. Böjde upp och in stumparna till "väggen" där de normalt sitter, men det åtgärdade inte problemet. Hur kan man fixa det här?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Ser även ut som det fattas en komponent mellan ramslot och usb 3 kontakten.
Man ser endast 6 små lödpunkter, kanske ska vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ser även ut som det fattas en komponent mellan ramslot och usb 3 kontakten.
Man ser endast 6 små lödpunkter, kanske ska vara så.

Det har jag ingen koll på. USB kontakterna är et inget problem med. Bara ram sloten. Går det att ta en ramslot från ett trasigt 1156 moderkort och löda på det här 1150 moderkortet?

Update:
Fixade feler. Trodde aldrig att det skulle funka. Tog två häftklamrar ur häftapparaten och bockade till dom som halvcirklar och pressade ner dom där guldpinnarna sitter så att de får kontakt med ram-minnet när man trycker ner dom i sloten. Det gick hur som helst!
Kan vara ett bra tips till er som lider av samma fel. Har inte stabilitetstestat minnena än. Tjockleken på häftklammrarna är precis rätt tjocklek att de sitter kvar även om man vänter upp å ner på moderkortet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan du skicka bild om de syns?? Har själv problem mitt ett ram slot och tänkte försöka se om jag själv kunde göra samma sak😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirker:

Kan du skicka bild om de syns?? Har själv problem mitt ett ram slot och tänkte försöka se om jag själv kunde göra samma sak😊

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr syns det inte när ramstickorna är på plats och skulle jag ta ut dom så lossnar sannolikt häftklamrarna. Faktum är att jag knappt vågar flytta datorn som det är nu eftersom det var rätt pilligt att sätta på plats. Nu var det ett tag sen men jag har för mig att jag försökte forma häftklamrarna till ovala små ringar genom att böja till dom mot något runt, typ en skruvmejsel. Sen trycka ner dom i "hålen" där stiften hade gått av. Först böjde jag in de pinnarna som var av så att de inte längre låg i skåran där ramstickan ska ner. Det gjorde jag med en nål. Hoppas du kan få det att funka. Det tog några försök innan stickan i den trasiga sloten syntes i bios. Och som sagt, tog det kanske 2-3 försök innan klammern satt såpass att den inte lossnade efter en stund.
Lycka till!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tyvärr syns det inte när ramstickorna är på plats och skulle jag ta ut dom så lossnar sannolikt häftklamrarna. Faktum är att jag knappt vågar flytta datorn som det är nu eftersom det var rätt pilligt att sätta på plats. Nu var det ett tag sen men jag har för mig att jag försökte forma häftklamrarna till ovala små ringar genom att böja till dom mot något runt, typ en skruvmejsel. Sen trycka ner dom i "hålen" där stiften hade gått av. Först böjde jag in de pinnarna som var av så att de inte längre låg i skåran där ramstickan ska ner. Det gjorde jag med en nål. Hoppas du kan få det att funka. Det tog några försök innan stickan i den trasiga sloten syntes i bios. Och som sagt, tog det kanske 2-3 försök innan klammern satt såpass att den inte lossnade efter en stund.
Lycka till!

Fan bra jobbat, så länge det funkar är det bara tuta och köra

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||