Permalänk
Medlem

Hur stor potential i AMD aktier?

Har själv investerat 2000 kr på ett pris för 28,63$ och nu har AMD ett värde på 32,41$. Frågan är hur stor potential och hur högt AMD kan stiga. Intel är ju den självklara motståndaren på ett pris på 46$, kan AMD komma över detta pris eller har AMD redan nått sin topp?

Sälja eller vänta tills deras processorer släpps och hoppas på att det inte börjar brinna?

(edit: vet att detta är jätte lite pengar och själv "behöver" jag inte dessa pengar)

Permalänk
Medlem

Jag ska inte sia om hur aktien kommer gå upp eller ner då jag inte följer den speciellt mycket.

Men, jag ville bara påpeka att du inte kan jämföra värdet på två olika aktier mot varandra då det är helt oväsentligt.

I detta fallet har t.ex. intel ungefär 5 miljarder aktier medans amd endast har 1 miljard aktier vilket borde betyda att om man korrigerar din jämförelse så kostar 1 miljarddel över 200 dollar. Så nej, AMD kommer inte gå om Intel oavsett inom en ganska lång framtid skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk

Jag ser det som så att deras CPU verksamhet går ju riktigt bra, frågan är ju dock hur man ska utveckla GPU:erna att bli bättre. Dock tror jag att köpa AMD aktier över tid är en bra ide

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALofving:

Har själv investerat 2000 kr på ett pris för 28,63$ och nu har AMD ett värde på 32,41$. Frågan är hur stor potential och hur högt AMD kan stiga. Intel är ju den självklara motståndaren på ett pris på 46$, kan AMD komma över detta pris eller har AMD redan nått sin topp?

Sälja eller vänta tills deras processorer släpps och hoppas på att det inte börjar brinna?

(edit: vet att detta är jätte lite pengar och själv "behöver" jag inte dessa pengar)

Skulle köpt när de gick för 2usd per aktie, då var de uträknade. Idag har de ett price/earnings på över 100, dvs dyr aktie sett till deras vinst. Men växer deras vinster längre fram så kan givetvis det höga talet vara motiverat. Men jag minns i september 2018 och de missa deras rapport med en liten siffra och tappa 30% i endast efterhandeln...

Men visst P/e är inte allt, och långsiktigt kan det säkert vara ett bra köp ändå.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hur mycket en aktie kostar betyder ingenting utan att veta hur många aktier som finns.
Jag tror starkt på amd, har köpt på mig sedan 10 USD och har ett GAV numera på dryga 20. Skulle dock avvakta som det är just nu. AMD är starkt övervärderad på spekulation, förhoppning och hype så dippar ner till åtminstone 25 kan nog ses som vardag en tid framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en genomsnittlig anskaffningskurs på 17 dollar i AMD. Den stora rusningen lär ske först vid rapport när det visar sig om de nya produkterna sålt bra och ökat lönsamheten. Min gissning är att aktien når 40 dollar inom ett år. Men kan gå lite upp och ned fram tills dess, den är rätt så volatil. Förra året var den ju uppe i 40 en stund till och med. Då sålde jag med 40% up gain. Sedan köpte jag igen och nu är jag snart dubbelt upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Jag har en genomsnittlig anskaffningskurs på 17 dollar i AMD. Den stora rusningen lär ske först vid rapport när det visar sig om de nya produkterna sålt bra och ökat lönsamheten. Min gissning är att aktien når 40 dollar inom ett år. Men kan gå lite upp och ned fram tills dess, den är rätt så volatil. Förra året var den ju uppe i 40 en stund till och med. Då sålde jag med 40% up gain. Sedan köpte jag igen och nu är jag snart dubbelt upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Va inte uppe i 40 ifjol utan dryga 32. Annars håller jag med dig.

Jag har köpt på mig lite, först runt årsskiftet (19$) och sedan lite extra för bara några mån sen (26$). Båda köpen är ju upp bra mycket mer än mina förväntningar - jag väntade mig ett lyft först framåt slutet på 2019.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

r/wallstreetbets har trott på AMD väldigt länge, så det är nog dags snart

Aktiepris är en dålig jämförelse mellan bolag för övrigt, börsvärde säger väldigt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALofving:

Har själv investerat 2000 kr på ett pris för 28,63$ och nu har AMD ett värde på 32,41$. Frågan är hur stor potential och hur högt AMD kan stiga. Intel är ju den självklara motståndaren på ett pris på 46$, kan AMD komma över detta pris eller har AMD redan nått sin topp?

Sälja eller vänta tills deras processorer släpps och hoppas på att det inte börjar brinna?

(edit: vet att detta är jätte lite pengar och själv "behöver" jag inte dessa pengar)

Hur långt är ett snöre? Nämen... Sälj inte. Vi har det så gott som bekräftat att AMD's imponerande siffror de har visat faktiskt ligger i linje med hur verkligheten ser ut, så... Ja det beror på.

Tror du aktien kommer stiga när reviews bekräftar AMD's siffror? Säl inte.

Tror du att aktien kommer stå still eller sjunka när reviews bekräftar AMD's siffror? sälj.

Vi vet vad siffrorna blir men hur marknaden reagerar är svårt att sia om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

r/wallstreetbets har trott på AMD väldigt länge, så det är nog dags snart

Aktiepris är en dålig jämförelse mellan bolag för övrigt, börsvärde säger väldigt mycket mer.

Vad är länge? Jag ligger ca 70% plus på den redan, och har inte ägt den speciellt länge.

Vet inte riktigt vad mer man kan förvänta sig.