Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Monsterdator 2019 [25-30k]

Hallå Sweclockers, det här är min första post.

Varit sugen på att leka med RTX ett tag nu, bla NVIDIAs nya Quake 2 som precis släpptes. Funderar då om jag inte bör investera in en ordentlig gamingburk lika gärna. Så jag tog Webhallens bästa config (D18-0408) och försökte justera för att få bättre ljudisolering samt snabbare RAM o SSD. Men det går säkert att göra bättre, och jag har dessutom sämre koll på moderna CPU:er och vattenkylning - så jag behöver ert råd.

Mina mål är bara att det ska vara RTX egentligen och inte mkt oväsen. All feedback är välkommen!

Permalänk
Inaktiv

Välj en annan disk än Intel 660p, dessa blir slöare än en mekanisk disk när det är mycket data på disken.
Annars ser det bra ut.

Permalänk

@anon298854: Finns det nån M.2 disk på 1TB du skulle rekommendera?

Allmänna frågor:

  • Aldrig haft vattenkylning, bör jag tänka på något speciellt? (Hört att man ev behöver göra vätskebyte, stämmer det?)

  • Vän tipsade om Ryzen Ryzen 5 3600 som släppas i juli, är det värt att vänta på det? Kommer priserna på i9 sjunka då tro? Jag har egentligen inga preferenser gällande CPU.

  • Är ASUS RTX 2080 Ti 11GB på nått sätt bättre än GIGABYTE RTX 2080 Ti 11GB? Finns det nån anledning till varför det är dyrare och att Webhallen valde den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aidinabedi:

@Ister: Finns det nån M.2 disk på 1TB du skulle rekommendera?

Allmänna frågor:

  • Aldrig haft vattenkylning, bör jag tänka på något speciellt? (Hört att man ev behöver göra vätskebyte, stämmer det?)

  • Vän tipsade om Ryzen Ryzen 5 3600 som släppas i juli, är det värt att vänta på det? Kommer priserna på i9 sjunka då tro? Jag har egentligen inga preferenser gällande CPU.

  • Är ASUS RTX 2080 Ti 11GB på nått sätt bättre än GIGABYTE RTX 2080 Ti 11GB? Finns det nån anledning till varför det är dyrare och att Webhallen valde den?

Jag fick berättat för mig här på forumet att diskar med QLC teknik är så dåliga.
Samsung 970 Evo plus är grym men lite dyrare sen finns det fler bra märken.

Permalänk
Medlem

Om du orkar att vänta tills 7 juli så hade jag gjort det, men om du ej orkar så gjorde jag lite ändringar i din lista:

Tog ett annat moderkort pga att detta har bättre överclocknings möjligheter än det asus moderkortet du hade i din korg. Sen så var kylaren i din korg i absolut i det minsta lagret för en 9900k så tog ist den bästa luftkylaren på marknaden. Sen tog jag en annan ssd, man märker knappt någon skillnad mellan en vanlig ssd och en m.2 ssd, sen så har jag hört att 660p är inte bra och att man borde hålla sig borta från den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dundaj:

Om du orkar att vänta tills 7 juni så hade jag gjort det

Det är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det är idag.

menade juli

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Inaktiv

@Dundaj: Ah det var det jag misstänkte. Vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

@Dundaj: Ah det var det jag misstänkte. Vad händer då?

Konkurrens sker, AMD slår till.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

@Niivpzi: Jaha så pass? Visste att det var nu i sommar någon gång men det är ju bara en månad bort isf. Trevliga tider

Permalänk
Medlem

@anon242437 amd släpper ryzen 3rd gen och jag tror också nya grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj: Tack för ändringsförslagen på moderkort, kylare och ssd! Jag har verkligen dålig koll på dessa. Snabba frågor:

  • Har egentligen inga planer på att överclocka men jag antar att det här moderkortet är allmänt också bättre, eller?

  • Hur vet man om en CPU-kylare är i minsta lagret för en 9900k? Vad är det för specs man tittar på för en kylare?

Frågor till er alla på tråden (@Dundaj @anon298854 @anon242437 @Niivpzi):

  1. Vad är fördelarna med luftkylning vs vattenkylning? Jag antar att den senare är tystare och dyrare generellt, eller?

  2. Om jag opta för vattenkylning, bör man tänka på något speciellt? (Hört man ev behöver göra vätskebyten emellanåt?)

  3. Finns det nån anledning till varför ASUS RTX 2080 Ti är 2tkr dyrare än GIGABYTE RTX 2080 Ti?
    Tror ni Webhallen valde den första i sin config för att den är bättre?

Permalänk
Medlem

Processorn har något som kallas tdp som anges i watt, det är värmeutvecklingen. Kylaren har även den ett tdp värde, som ska vara större eller lika som processorns. Om du ska överklocka ökar processorns tdp och då vill man ha lite marginal på kylaren.

Sen kommer generellt sett en Overkill kylare låta mindre, så ju mer tdp du har på kylaren ju mindre kommer dem att låta för då behöver inte fläktarna gå snabbare. Fördelen med vatten är att du på lättare vis får ut värmen ur chassit. Men om du kör ett stort luftigt chassi så borde det bli tystare med luft än vatten.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Alternativt att du kör luft noctua d-15.
Och nej slutna vattenkylare behöver man aldrig byta vatten på.
Aorus moderkort har bättre VRM.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aidinabedi:

@Dundaj: Tack för ändringsförslagen på moderkort, kylare och ssd! Jag har verkligen dålig koll på dessa. Snabba frågor:

  • Har egentligen inga planer på att överclocka men jag antar att det här moderkortet är allmänt också bättre, eller?

  • Hur vet man om en CPU-kylare är i minsta lagret för en 9900k? Vad är det för specs man tittar på för en kylare?

Frågor till er alla på tråden (@Dundaj @Ister @grollo92 @Niivpzi):

  1. Vad är fördelarna med luftkylning vs vattenkylning? Jag antar att den senare är tystare och dyrare generellt, eller?

  2. Om jag opta för vattenkylning, bör man tänka på något speciellt? (Hört man ev behöver göra vätskebyten emellanåt?)

  3. Finns det nån anledning till varför ASUS RTX 2080 Ti är 2tkr dyrare än GIGABYTE RTX 2080 Ti?
    Tror ni Webhallen valde den första i sin config för att den är bättre?

(vattenkylning menar då riktig, ingen H50 lösning)
Du kan snåla med vattenkylning och ha en burrande/skrikande pump i rummet eller ha en dyr luftkylare som knappt låter men ger bra prestanda osv. Det är helt beroende på, jag har aldrig haft vatten så jag håller mig undan att svara på det. Tornkylare är något jag personligen föredrar, lättare vid flytt av dator osv.
Asus kan va lite dyrare ifall de kör halv-passiv kylning, inte säker dock.
Vatten kräver lite underhåll då och då.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7