Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur borde jag göra med dualboot?

Permalänk
Medlem

Hur borde jag göra med dualboot?

Ska köpa mig en ny SSD idag som ska husera Linux och bli mitt huvudsakliga OS. Windows 10 ska få bo kvar på sin egna SSD men jag funderar lite över dualboot.

Bör jag;

1. Slita ut alla diskar och installera Linux på den nya SSD:n, ansluta de andra diskarna när installationen är klar och sedan välja boot i bios beroende på vilket OS jag ska använda?

2. Låta windowsdisken sitta i och sedan låta GRUB hitta den och lägga till den i bootalternativen? Kommer den låta windows egna bootmjukvara vara i och med att den ligger på en egen disk?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort båda genom åren. 1 är nog det jag hört rekommenderas oftast nu för tiden om man vill kunna ditcha ett av OS:en i framtiden utan strul tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har alltid kört alternativ två utan problem, även med båda OS på samma disk. Linux brukar klara av att låta det andra operativsystemet vara, men Windows är lite mer klåfingrigt. Så länge du installerar Windows först och sen Linux ska det inte vara några problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Alt 2 är smidigt och säkert. Jag har för mig att grub automatiskt lägger in en chainload, dvs lämnar windowsdiskens bootblock intakt och lämnar över till det vid boot av Windows. Win får aldrig veta om det laddas via grub, uefi, bios etc., och du kan växla fritt mellan metoderna.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Windows 10 gillade inte när jag installerade Debian jämte Windows 10, men detta var på samma disk. Jag måste göra en reparation av Windows om det nu ens fungerar. Jag använder inte Windows speciellt så jag har inte försökt att fixa det.

Installerar du Linux på en helt annan disk går det kanske bra att låta Windowsdisken sitta kvar, men för säkerhets skull tar jag alltid ur den. Att sedan lägga till Windows i Grub efteråt är inte så svårt. Om jag minns rätt kör du bara: "sudo update-grub" i konsol så får du in Windows som val i Grub. Du behöver sedan också lägga till Windowsdisken i fstab om du per automatik vill komma åt filer på den från Linux.

Tips är att se till att Grub installerar sig på din Linuxdisk och det är Linuxdisken du ställer i BIOS att den ska starta från.

Om du är modig låter du Windowsdisken sitta kvar så fixar sig Grub och fstab per automatik, men då får du inte lära dig något (fast du kanske redan kan)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Om du är rädd att sabba din disk med Windows kan du koppla ur den, installera din Linuxdistribution och GRUB på disken. Och när du är klar med det kan du koppla in disken med Windows, starta Linux och uppdatera GRUB med kommandot:

sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Då kommer den att hitta Windows och lägga till det i listan. Se bara till att du har paketet `os-prober`.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Ska köpa mig en ny SSD idag som ska husera Linux och bli mitt huvudsakliga OS. Windows 10 ska få bo kvar på sin egna SSD men jag funderar lite över dualboot.
r och sedan välja boot i bios beroende på vilket OS jag ska använda?

Kolla på ICY flexiDOCK med separata avstängningsknappar. Det finns även en som man kan sätta in istället för dvdläsarn för en laptop. Välja OS via BIOS är inget du kommer orka göra varje gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Grub funkar, och det går att ta bort grub, så att windows bootar, MEN man måste göra det från Linux, kört ubuntu och linux mint, och aldrig haft ett problem att avinstallera grub, och haft både skilda diskar, och partitioner på samma disk.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Av bara farten råkade jag installera Linux på den nya disken medan de andra var urkopplade så det blev varianten med att trycka F8 vid uppstart om man vill byta OS. Är dock inte så ledsen över det. Installerade Linux för snart två veckor sen, har inte bootat in i Windows sedan dess. Spelar för närvarande Overwatch via Lutris och CS:GO genom Steam utan minsta problem. Helt otroligt så härligt det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Av bara farten råkade jag installera Linux på den nya disken medan de andra var urkopplade så det blev varianten med att trycka F8 vid uppstart om man vill byta OS. Är dock inte så ledsen över det. Installerade Linux för snart två veckor sen, har inte bootat in i Windows sedan dess. Spelar för närvarande Overwatch via Lutris och CS:GO genom Steam utan minsta problem. Helt otroligt så härligt det är!

Pröva att öppna en konsol och kör:
sudo update-grub

Det borde få in Windows i Grub

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Proffsmoddare

Som alternativ 3 kanske en virtuell maskin med windows och ett dedikerat grafikkort kan vara nått. Har personligen tröttnat på dualboot för länge sen och detta ger det bästa av två världar. Det absolut bästa hade såklart varit om fler mjukvaror fungerat på linux, så man slipper windows helt och hållet

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Kör windows och linux på olika datorer numera, men när jag körde på samma dator så valde jag att ha linux på en egen disk och grub på samma disk som linux, dvs blev ingen dualboot, utan burken boota windows som vanligt och när man ville boota Linux så använde man bios bootmeny som man valde med F12 vid post och valde att boota från Linux disken..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Ska köpa mig en ny SSD idag som ska husera Linux och bli mitt huvudsakliga OS. Windows 10 ska få bo kvar på sin egna SSD men jag funderar lite över dualboot.

Bör jag;

1. Slita ut alla diskar och installera Linux på den nya SSD:n, ansluta de andra diskarna när installationen är klar och sedan välja boot i bios beroende på vilket OS jag ska använda?

2. Låta windowsdisken sitta i och sedan låta GRUB hitta den och lägga till den i bootalternativen? Kommer den låta windows egna bootmjukvara vara i och med att den ligger på en egen disk?

Varför inte installera Linux på separata disken helt, med boot loader och allt, så väljer du i UEFI/BIOS vilken disk du vill boota ifrån? Brukar vara F8 eller F12
Så kör jag på en av mina datorer. Windows uppdateras för sig, helt separat och oberoende av Linux och vice versa.

Edit: Om du vill ha en boot loader ö.h.t. alltså

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K