Internet dör en gång i timmen vid precist klockslag.

Permalänk
Medlem

Internet dör en gång i timmen vid precist klockslag.

hej!

Jag har ett problem jag skulle uppskatta om nån kunde hjälpa mig med. Jag har Telias bredband och router tillsammans med Netgears WiFi extender EX3800 och allting fungerar bra förutom att kontakten med internet försvinner en gång i timmen precis klockan **.40. Uppkopplingen återansluter typ en minut senare vilket har lett mig att misstänka att det inte handlar om tillfälliga täckningsproblem utan nån schemalagd servicerutin.

Jag läste på ett forum att det kan vara så att routern byter interna IP-nummer en gång i timmen och när den gör det så bryts uppkopplingen ett kort tag. Kan det vara så? I så fall vad kan jag göra? I samma tråd tipsades användaren om att reservera ett statiskt IP till sin dator eller skjuta upp förnyandet av IP till en gång om dan snarare än varje timme.

Är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni problemet är?

vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

hej!

Jag har ett problem jag skulle uppskatta om nån kunde hjälpa mig med. Jag har Telias bredband och router tillsammans med Netgears WiFi extender EX3800 och allting fungerar bra förutom att kontakten med internet försvinner en gång i timmen precis klockan **.40. Uppkopplingen återansluter typ en minut senare vilket har lett mig att misstänka att det inte handlar om tillfälliga täckningsproblem utan nån schemalagd servicerutin.

Jag läste på ett forum att det kan vara så att routern byter interna IP-nummer en gång i timmen och när den gör det så bryts uppkopplingen ett kort tag. Kan det vara så? I så fall vad kan jag göra? I samma tråd tipsades användaren om att reservera ett statiskt IP till sin dator eller skjuta upp förnyandet av IP till en gång om dan snarare än varje timme.

Är jag helt ute och cyklar? Vad tror ni problemet är?

vänligen

Stäng av alla prylar en stund och starta upp dem. Kolla om klockslaget när det sker har flyttat sig. Om det flyttar sig är det baserat på när enheterna startar upp. Allt som har med IP-adress utdelning (DHCP) börjar om från noll då tex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DHCP skall begära att få samma adress efter halva leasetiden, det ska inte bli avbrott vid förnyelse alls. Isf har dom tattat till implementeringen.

Finns det nån logg i routern som säger nåt? Kan du internt pinga routern när det händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Nu lägger internet av varje timme vid **.13 istället. Det har gått en dag. Om det inte är att den förnyar IP vad kan det då vara som händer så regelbundet? Tycker inte det vore så svårt att lista ut?!

Citat:

DHCP skall begära att få samma adress efter halva leasetiden, det ska inte bli avbrott vid förnyelse alls. Isf har dom tattat till implementeringen.
Finns det nån logg i routern som säger nåt? Kan du internt pinga routern när det händer?

Jag lyckas inte hitta nån logg i Telias interface, är det nån som har erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

En stor skillnad är ju om det är dina enheter som tappar kontakten med din router eller om det är din router som tappar kontakten med din ISP (Telia).

Vad säger informationen om nätverksanslutningen på din dator när det händer?

Kan du ansluta till din router när det händer?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En stor skillnad är ju om det är dina enheter som tappar kontakten med din router eller om det är din router som tappar kontakten med din ISP (Telia).

Vad säger informationen om nätverksanslutningen på din dator när det händer?

Kan du ansluta till din router när det händer?

Jag använder en wifi-extender eftersom räckvidden från Telias router inte är tillräcklig. När avbrottet sker så syns inte extendern ett kort tag tror jag, jag ska försöka kolla igen för att vara säker. Den är för övrigt ganska varm men det kan väl inte vara överhettning som inträffar med en timmes regelbundenhet...

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla logg på extender, router och kanske datorn egna eventlogg (om du kör pc).
Där bör du få en bra fingervisning om vad som händer.

Här är ett exempel på var man hittar loggar på en av deras modeller.
http://screenshots.portforward.com/routers/Technicolor/TG799v...

Permalänk
Mattecoach

Kanske är enklast att börja med att koppla datorn direkt till routern och se om det fortfarande blir avbrott? Då vet du ju direkt om det är extendern det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Jag använder en wifi-extender eftersom räckvidden från Telias router inte är tillräcklig. När avbrottet sker så syns inte extendern ett kort tag tror jag, jag ska försöka kolla igen för att vara säker. Den är för övrigt ganska varm men det kan väl inte vara överhettning som inträffar med en timmes regelbundenhet...

Och vad händer om du kopplar datorn med kabel direkt till routern? Förlorar du fortfarande uppkopplingen då?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Jag använder en wifi-extender eftersom räckvidden från Telias router inte är tillräcklig. När avbrottet sker så syns inte extendern ett kort tag tror jag, jag ska försöka kolla igen för att vara säker. Den är för övrigt ganska varm men det kan väl inte vara överhettning som inträffar med en timmes regelbundenhet...

Testa att ansluta direkt till Telias router, med både wifi och sedan kabel och se hur det fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Seriöst, KOLLA LOGGARNA, du kan självklart koppla dig blå men i loggarna står det I KLARTEXT att vad det är som händer. Varför köra gissningsleken i onödan.
Det finns loggar av en anledning.
Hittar du inte var i gränssnittet loggarna finns så googla, du kommer garanterat lära dig en massa på kuppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Seriöst, KOLLA LOGGARNA, du kan självklart koppla dig blå men i loggarna står det I KLARTEXT att vad det är som händer. Varför köra gissningsleken i onödan.
Det finns loggar av en anledning.
Hittar du inte var i gränssnittet loggarna finns så googla, du kommer garanterat lära dig en massa på kuppen.

Bra idé men Telias routertillverkare har tydligen inaktiverat loggarna.

Skrivet av reverend benny:

Som sagt, kolla logg på extender, router och kanske datorn egna eventlogg (om du kör pc).
Där bör du få en bra fingervisning om vad som händer.

Här är ett exempel på var man hittar loggar på en av deras modeller.
http://screenshots.portforward.com/routers/Technicolor/TG799v...

Gränssnittet ser precis ut sådär förutom att "management" inte finns...

Permalänk
Medlem

Fast du har ju loggar i din PC och AccessPunkten/repeatern. Kolla dom.
På vissa av telias routrar så får man i starten välja gränssnitt, tror det heter simple och advanced. Välj det senare.
Det kan självklart ha ändrats på senare modeller eller firmwares, men det är så jag kommer ihåg det.

Permalänk
Medlem

Med risk för att framstå som dum eller lat som seglar på era kunskaper måste jag ändå fråga, hur ser jag mitt WLANs logg i Windows 10? Jag googlade lite och hittade till kommandot eventvwr.msc (Loggboken). Där aktiverade jag visning av analytiska loggar och felsökningsloggar och försökte hitta nånting som hade med nätverk att göra men hitta ingenting.

Kan nån vägleda?

Permalänk
Medlem

Koppla in dator direkt mot routern via wifi / kabel och kolla vad som händer. Börja där. Extender/repeater kan skapa mycket svårdiagnoserade problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Koppla in dator direkt mot routern via wifi / kabel och kolla vad som händer. Börja där. Extender/repeater kan skapa mycket svårdiagnoserade problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går inte med WiFi för datorn är för långt bort från routern utan extendern, men jag skulle kunna flytta datorn och koppla in den med en ethernetkabel i Telias router. Har fortfarande inte listat ut hur man ser sin nätlogg i Windows dock, det skulle antagligen hjälpa

Det måste ju ha hänt nån annan att internet stängs av ett kortare tag en gång i timmen. Problemet kan ju inte vara unikt!

Permalänk
Medlem

@chrono: Ingen har exakt samma kombination av hårdvara och exakt samma förhållanden som du har hemma hos dig. Så visst kan du vara i en rätt så unik situation. Och tydligen är det ingen här som har exakt samma hårdvara som du har som har råkat ut för det här så om du då inte vill testa de saker som folk har bett dig göra så får du söka efter information på nätet själv för att hitta din lösning. Du kan inte kräva av andra att de ska göra det åt dig.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt svårt att flytta datorn och koppla ur extendern (om du kör på wifi så den inte är med och kan störa) samt att testet enligt dig själv skulle ta strax över en timme + några min att flytta burk/koppla ur extender.

https://www.techpress.se/vad-ar-loggboken-i-windows-och-hur-k...
Sen får man kolla i tex system (heter den på eng i alla fall gissar på samma på svenska).
och först o främst titta på datum/tid som är i formatet 2019-07-03 07:18:23 där "23" i detta fall är millisekunder.
För du vet ju i alla fall inom nån min när nätverks fnurpen hände om du satt vid burken så kolla igenom dom loggar som finns inom några minuters tidsram från när det hände o se vad du hittar.
Det finns ingen direkt log enbart för nätverkshändelser utan dom finns under system (iallafall dom för nätverkskabel, wifi vet jag inte då jag undviker det skiten i möjligaste mån men skulle bli förvånad om wifi händelser inte finns på samma ställe).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bra tips @grizzly666

Att börja leta i loggar är ett bra sätt att lära sig mer och skapa sig en förståelse.
Det är ju inte svårare än att en doktor försöker ställa en diagnos utefter var patienten berättar, självklart hjälper det att veta vilka frågor man ska ställa och var man ska leta. Men ofta så ger loggar en indikation om detta.

Du har ju loggar på tre ställen här fokusera på.

* Wifi AP
* Wifi router
* Dator.

Det kanske är så att du även har fler enheter som pratar wifi med router eller AP (telefon, plattor osv) visar dessa upp några som helst problem?