Permalänk
Medlem

Vi som har bilfeber!

Tänkte nu när det är den årstiden då folk brukar börja ha bilfeber, vilka bilar/modeller har ni i åtanke på att kanske skaffa eller provköra inom snar framtid?

Själv har jag nu flera månader lidit av Mazda 3 2019 feber men behöver vänta lite till då jag tänkte vänta tills SkyActiv-X motorn lanseras lite senare i år för att bestämma mig om jag nappar på den nya kompressionständnings motorn som är den första av sin sort att faktiskt komma ut på marknaden, för mig handlar det mera om bättre körglädje än den 20% eller vad det nu blir man sparar i bränslekonsumption dock med SkyActiv-X motorn då Mazda tenderar att underspecca prestandan ganska rejält mot vad många kunder efterfrågar. (SkyActiv-G med 122hp 2.0l jämfört med SkyActiv-X med 2.0l 181hp och lite bättre vridmoment speciellt i de lägre varvtalen)

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorni...

Kör just nu med en Civic Hatchback 1.8l Sport från 2007 och vill ha en kompaktare bil med bra köregenskaper och lite sportigare look än typ WW, Toyota, Volvo osv. så egentligen blir ju också en Civic Hatchback 2017(+) ett intressant alternativ men kanske den går i överdrift vad gäller design (har börjar gillat den mera dock på senare tid) men interiör designen däremot ser redan lite utdaterad i jämförelse med nya Mazdan, annars lockar ju 1.5l Turbo 182hp motorn hos Honda Civicen som ska va helt ok i sin klass och annars har den helt bra kör egenskaper. Nya Toyota 2019 Corollan verkar ju helt ok men finns en del saker som inte lockar, speciellt utrymmet där bak som är ännu sämre än den redan kompakta Mazdan, får tänka lite på mina arbetskollegor också.

Vad kollar ni andra på som har fått bilfeber nu till sommaren?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Föredetting

Det var mig ett mäkta fesljummet segment av marknaden du hade snöat in på, måste jag påstå. Okej, nog för att bilar kostar fläsk i Finland, men ändå.

Själv har jag uppnått åldern där jag köper en bil med coilovers monterade, blir arg för att det stötigt utav helvete och beställer originalgrejer. Spenderat 5000:- på stötdämpare idag, känns bra. Mitt bilintresse är däremot mindre beroende av säsong, det är en ganska konstant plåga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag åtrår ovanliga och unika bilar...moderna bilar är så...bleka och väldigt lika om man kollar runt i samma prisklass.

Jag ska definitift provåka brorsans coronet från 67 med "justerad" motor på 550 hästar med ett enormt vrid. Det är något gemene man inte kan sätta sig i varje dag, kommer bli en unik upplevelse 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det var mig ett mäkta fesljummet segment av marknaden du hade snöat in på, måste jag påstå. Okej, nog för att bilar kostar fläsk i Finland, men ändå.

Har som Meantek extremt svårt att se det intressanta i bilarna som du, RPGWiZaRD har nämner.

Var och tittade på premiären av Porsche Cayenne Coupe i helgen.

Hade slagit till där och då om hybridversionen hade funnits och det gick att få den i färgen Carmine röd. Hybriden går att beställa först i höst så får vänta tills dess.

Kör nu denna men är ute efter något större då vi blir föräldrar inom två veckor.

På samma sätt som jag inte förstår mig på RPGWiZaRD bilval förstår jag att folk inte förstår sig på mitt val av bil. För mig hamnar ovanstående bilar högst upp när jag kollar på egenskaperna jag värdesätter. Dessa egenskaper är byggkvalité, upplevd kvalité, komfort, utrymmen och körglädje.

Permalänk
Medlem

Säger man Ferrari så får man väl en avhyvling

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av EyeNEye:

Säger man Ferrari så får man väl en avhyvling

Jag köper drömmar om en Ferrari, till och med en Mondial. Det handlar lite om att uppleva en legend (och i fallet Mondial bli jävligt besviken). Mazda 3, not so much.

(Nu ska jag inte vara elak, hjälp mig gärna att förstå.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Han kanske diggar bruksbilar, miljövänliga oftast, rätt lagom på det mesta och ofta hållbara eftersom de pressar oftast inga gränser. men att ha bilfeber för att man dreglar över en mazda 3 är nog att ta i lite grand.

Jag har en liten peuegot 107, liten, ful, extremt snål, går knappt framåt på låga varv, vad mer kan man önska :). i ärlighetens namn är jag riktigt nöjd med den, toyota motorn bara går och går och rullar igenom besiktningen utan anmärkning år efter år, byter filter och olja en gång om året så motorn känner sig nöjd, en av de driftsäkraste bilarna jag haft. har dock fått rost på ett bromsrör så det ska slipas och målas så det inte sprider sig. nämde jag att tar man bort grillen så kommer man åt HELA motorn och kan göra väldigt många jobb själv.
Sen har jag en volvo 740 i nära nyskick som är väldigt trevlig att köra, men inget man kör långa sträckor med då den dricker betydligt mer än lilla mini bilen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltid vart svag för Honda speciellt Type R modellerna.
Har själv ägt både en EP3, FN2 och nu senast en Honda S2000 men har på senare tid blivit helt förälskad i senaste modellen FK8 den ser brutal ut i mina ögon, den är ju byggd på Civic Hatchback som du tittat på, finns även en seak modell som heter Sport Plus som är riktigt fin i mina ögon vet att alla inte gillar utseendet dock!

Men ända sedan jag fick hojkort har intresset skiftat lite så numera kör jag en Seat Leon FR 2016, inget att skryta över kanske men jag är nöjd förutom att touch skärmen spökar lite under vintern!

Men nästa gång blir det Honda igen helt klart!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Nya Mazda 3 ser ganska nice ut, förutom de enorma C-stolparna. Själv har jag precis leasat min första bil då jag inte orkade med alla bilaffärer där man alltid känner sig lurad oavsett om man är köpare eller säljare. Så på måndag får jag en BMW 320i kombi, det var (och är fortfarande) grymt pris på den då det är en ny modell på gång.

Permalänk
Medlem

Tråden var tänkt som att fokusera på bilar som folk har satt sitt sikte på, inte bara vad de drömmer om, inte behöver bilfeber vara beroende av pris och märke, har en äldre släkting som har bilfeber t.o.m. om en ny Renault.... visst finns det många bilar man gärna skulle få köra men som man kan endast drömma om så därför intresserar de mig inte. Långt ifrån de flesta har råd med bilar som Porsche Cayenne, tror det finns en sån i min hemstad som tillhör någon rik företagsledare typ. Sen är ju bilskatten förjävlig i Finland, t.ex. billigaste Mazda 3 2019 är ju typ 285.000 kr här och dyraste modellen 370.000 kr. Ny Porsche Cayenne Coupe 2019 kostar ju t.ex. 100.000 EUR+ vilket är alltför mycket för en vanlig död att spendera i en bil.

Grejjen med Mazda 3 2019 varför jag är så entusiastisk för just den är att den leverar mycket för pengarna för priset för min smak. Designen både utvändes och invändes är kanske där den klarar sig bäst där för min smak och ser bättre ut, speciellt interiör designen, än många dubbelt så dyra bilar. Clean modern minimalistisk design, det jag söker efter, inget flygplans cockpit. Sen satsar Mazda på körglädje och är känd bland bilentusiaster som gillar att köra för de har bra körkänsla för sitt pris, de kan jämföras med BMW 3 serien och liknande minus motor prestandan pga avsaknande av turbo då men Mazda har alltid varit lite konstig i sitt fokus då det fokuserar på bra design och körglädje men samtidigt hållbarhet och billig i drift som är lite konstig kombination kan jag tycka. Mazda brukar tilltala de som gillar deras design eller personer som gillar att köra men antingen har siktet ställt på kompakta segmentet eller pga ekonomiska skäl men vill fortfarande ha bra körkänsla. Sen från ingenjörs synpunkt tycker jag det alltid är spännande med nytänk som kompressionständning i bensinbil som ger både bättre prestanda och mindre förbrukning. Sen att de har förbättrat komforten ordentligt i nya 2019 versionen (mycket tystare och förbättrad komfort i både säten och stötdämpare och många säkerhetsaspekter blindspotsvarnare osv som följer med samt t.ex. heads-up display på windrutan t.o.m. i instegsmodellen som är ytterst ovanligt om ens finns några andra som har det i denna prisklass osv.)

Sen är jag dålig spenderare och brukar dras till "bang-for-buck" produkter oberoende om vi talar bilar eller t.ex. elektronik och idagsläget är den nya Mazda 3an den som tycks tilltala mig mest från den synvinkeln för det jag söker (kompakt hatch/sedan med fin, sportigare design och bra körkänsla, manual växellåda, för max 30.000~32.000 EUR / kanske jämförs med 250 - 270.000 SEK på svenska marknaden, inte många alternativ med de kraven). Hoppas det ger svar på era frågor @Meantek @FreeMan

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional