Behöver tips och råd angående mitt nätverk.

Permalänk

Behöver tips och råd angående mitt nätverk.

Hej!

Jag håller på och pysslar och donar lite här hemma och det resulterar i att min PC snart kommer att flyttas upp på tredje plan. Jag har idag trådat nätverk till datorn från routern på plan två. Då det ej är möjligt att tråda upp till tredje plan så behöver jag hitta någon trådlös lösning.
Det enkla hade varit att köpa en wifi usbdongel och använt, men jag vill ha möjlighet att koppla in flera enheter på tredje plan.

Köper jag då en ny router/acceslåda av något slag och kopplar ihop med min router trådlöst, och sedan trådar till diverse enheter på tredje plan?

Jag har ett krav och det är att hastigheten skall ej försämras märkvärt.
Avståndet mellan routern på plan 2 och den nya apparaten på plan 3 är på ett ungefär 3 meter med ca 30cm betong golv/tak.
Idag använder jag en comhem router (Compal CH7486e) så den nya lösningen måste gå att para ihop med denna.

Frågor?

Tack på förhand.
/Marcus.

Permalänk

Ingen som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Ditt enda krav är ej förenligt med trådlösa nätverk. Kan vara en orsak till att ingen svarat ännu.

Har du suttit på trådad anslutning kommer du bli väldigt besviken om du förväntar dig samma signalkvalite och latens vid trådlös anslutning. För att hålla sig till ditt enda krav i frågeställningen så rekommenderar jag att du drar tråd till våning tre.

Kuriosa: När jag och sambon renoverade betonghuset vi bor i för 2 år sedan vägrade vi båda att köra trådlöst till PC och TV. Det resulterade i ca 12h borrande i skift genom betong med 25mm*400mm slagborr på modell större Hilti . Vi båda körde sönder knogar och armbågar när borret fastnade och maskinen slungade oss i väggen. Men vi ångrar det inte en sekund!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Ditt enda krav är ej förenligt med trådlösa nätverk. Kan vara en orsak till att ingen svarat ännu.

Har du suttit på trådad anslutning kommer du bli väldigt besviken om du förväntar dig samma signalkvalite och latens vid trådlös anslutning. För att hålla sig till ditt enda krav i frågeställningen så rekommenderar jag att du drar tråd till våning tre.

Kuriosa: När jag och sambon renoverade betonghuset vi bor i för 2 år sedan vägrade vi båda att köra trådlöst till PC och TV. Det resulterade i ca 12h borrande i skift genom betong med 25mm*400mm slagborr på modell större Hilti . Vi båda körde sönder knogar och armbågar när borret fastnade och maskinen slungade oss i väggen. Men vi ångrar det inte en sekund!

Tack för svar. Jag är ändå redo att testa en trådlös lösning först, innan jag drar till med plan B. Vill i alla fall ha förslag på vilken utrustning som skulle behövas så att jag kan fundera på saken.

Permalänk
Medlem

Du kan testa powerline. Kan ge bättre fart och ping än wifi.
Men det kan också bli helt kasst, man vet aldrig innan man testat.
Har fått 250 Mbit/s och 3 ms ping.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

För maximal trådlös prestanda skulle du kunna göra en brygga genom bjälklaget mellan våning 2 och 3 på samma sätt som om det vore utomhus, dvs ett par accesspunkter med riktantenner som är placerade perfekt i linje med varandra, bryggan ansluter du sedan till en switch som delar ut trådat nätverk på våning 3.
Ju mindre öppningsvinkel antennerna har desto mindre risk för störningar men smala antenner brukar ha hög gain så du behöver troligen reducera effekten på accesspunkterna så att de precis kan penetrera betongen utan att överstyra mottagaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Du kan testa powerline. Kan ge bättre fart och ping än wifi.
Men det kan också bli helt kasst, man vet aldrig innan man testat.
Har fått 250 Mbit/s och 3 ms ping.

Skrivet av mrqaffe:

För maximal trådlös prestanda skulle du kunna göra en brygga genom bjälklaget mellan våning 2 och 3 på samma sätt som om det vore utomhus, dvs ett par accesspunkter med riktantenner som är placerade perfekt i linje med varandra, bryggan ansluter du sedan till en switch som delar ut trådat nätverk på våning 3.
Ju mindre öppningsvinkel antennerna har desto mindre risk för störningar men smala antenner brukar ha hög gain så du behöver troligen reducera effekten på accesspunkterna så att de precis kan penetrera betongen utan att överstyra mottagaren.

Tack för svaren, ni får gärna länka artiklar jag kan kolla upp och eventuellt införskaffa mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MarcusDazE:

Tack för svaren, ni får gärna länka artiklar jag kan kolla upp och eventuellt införskaffa mig.

Ett par av nån Ubiquiti Nanostation borde funka om man riktar dem rätt och sänker uteffekten, exakt hur du bäst ska montera dem får du klura ut själv utefter hur byggnaden ser ut men kan du få dem exakt mitt emot varandra och bara har betongen emellan så är det ju det bästa alternativet.
Nanostation ac loco kan kanske vara en rimlig lösning om det inte ska bli så dyrt.
https://www.dustin.se/product/5011063230/nanostation-ac-loco-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusDazE:

Tack för svaren, ni får gärna länka artiklar jag kan kolla upp och eventuellt införskaffa mig.

Jag har använt TP-Link TL-WPA8630KIT.
En nackdel är att de i stort sett täcker ett helt eluttag så detta inte går att använda till något annat.
Köp så att du kan lämna tillbaka dem. Man vet aldrig med powerline hur det fungerar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om du har bra wifitäckning redan på plan tre så kan du köpa en router som går att köra i klientläge. Asus har något de kallar media bridge som gör det. Du kan ju också testa powerline