Permalänk
Medlem

Två skärmar eller en större skärm?

Kan fortfarande inte bestämma mig. Jag har ett skrivbord med måtten 140x80 cm och kommer främst använda skärmen till att spela Dota 2, programmera lite och surfa runt. Den ska dessutom se "bra" ut på bordet.

Har tidigare kört 24 tums skärm när jag var student och spelade mycket Dota 2. Nu vet jag inte om jag ska köra på en 27 tums skärm eller 2 st 24 tums skärm. Lite osäker på om jag fortfarande kommer behöva vara lika produktiv och ha två skärmar. Med tanke på måtten på mitt skrivbord får det ens plats? (kan nog göra valet lättare)

Hjälp mig göra mitt beslut lättare, tack! Budget max 5000 kr.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Eller en 32 tum kanske?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vilka upplösningar tittar du på?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har själv ett 140 cm brett skrivbord hemma, på det får jag plats med två 27" bildskärmar och även (med en del kreativ vinkling av bildskärmen i fråga) plats med min datorlåda. Så plats på skrivbordet borde vara OK utifrån alla dina tre alternativ.

Jag hade satsat på 2 bildskärmar med samma storlek, en bra primär gamingskärm med hög uppdateringsfrekvens (även om kanske inte hög refresh är superviktigt i just Dota2) och en enklare sekundär skärm. Det borde du få plats med under 5000 kr för 2x24".

Permalänk
99:e percentilen

För 5 000 kr kan du köpa en schysst 1440p/144 Hz-skärm med IPS-panel, FreeSync och hela baletten, exempelvis Acer XF270HUA. En riktigt trevlig skärm helt enkelt (på pappret då). Ska du ha två skärmar för samma pris får du nöja dig med betydligt tråkigare modeller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

har ett bord som är 130 x 87 med en 35mm tjock skiva, skärm nr 1 sitter på en arm, skärm 2 på sitt original fäste + datorn brevid, gott om plats däremot kan det bli mycket vrida på huvudet beroende på hur nära du sitter skärmarna, jag valde 2 då jag vrider över ena skärmen och kolla på yotube i sängen och gärna kör ett spel på enda skärmen i fullskärm och har twiitch/discord osv på andra.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Detta beror helt på vilken upplösning, annars är det väl bara estetiskt och vad man trivs med (eller är van vid).
Om du ska köra på 1080p, ha två 24tum skärmar. Ska du köra på 1440p, en 27 tum skärm.

edit: Om du inte är intresserad av kvalitén av skärmarna så kan du alltid köra 2st 27tum 1440p skärmar för en budget på 5000 kr också

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Eller en 32 tum kanske?

Känns något för stort och overkill då jag är van vid 24 tum och att gå från 24 till 32 känns för mycket

Skrivet av Imaculent:

Vilka upplösningar tittar du på?

Jag kan ingenting om upplösningar. Jag tänkte bygga min stationära dator när jag valt skärmar och anpassar mig därefter... är det en dålig idé? Tänkte iaf någon stationär för runt 10-15k

Skrivet av pv2b:

Jag har själv ett 140 cm brett skrivbord hemma, på det får jag plats med två 27" bildskärmar och även (med en del kreativ vinkling av bildskärmen i fråga) plats med min datorlåda. Så plats på skrivbordet borde vara OK utifrån alla dina tre alternativ.

Tack så mycket och skönt att höra! Då slipper jag oroa mig för det

Jag hade satsat på 2 bildskärmar med samma storlek, en bra primär gamingskärm med hög uppdateringsfrekvens (även om kanske inte hög refresh är superviktigt i just Dota2) och en enklare sekundär skärm. Det borde du få plats med under 5000 kr för 2x24".

Tack för tipset!

Skrivet av Alling:

För 5 000 kr kan du köpa en schysst 1440p/144 Hz-skärm med IPS-panel, FreeSync och hela baletten, exempelvis Acer XF270HUA. En riktigt trevlig skärm helt enkelt (på pappret då). Ska du ha två skärmar för samma pris får du nöja dig med betydligt tråkigare modeller.

Tack för tipset. Kanske blir en sån då majoriteten av pollen tycker 27 tum. Ser att inet kommer ha en sommarkampanj på bildskärmar och datorer den 11 juni, finns chans att den blir billigare då?

Skrivet av Farthinder:

har ett bord som är 130 x 87 med en 35mm tjock skiva, skärm nr 1 sitter på en arm, skärm 2 på sitt original fäste + datorn brevid, gott om plats däremot kan det bli mycket vrida på huvudet beroende på hur nära du sitter skärmarna, jag valde 2 då jag vrider över ena skärmen och kolla på yotube i sängen och gärna kör ett spel på enda skärmen i fullskärm och har twiitch/discord osv på andra.

Haha har du byggt skrivbordet själv?

Skrivet av Waup:

Detta beror helt på vilken upplösning, annars är det väl bara estetiskt och vad man trivs med (eller är van vid).
Om du ska köra på 1080p, ha två 24tum skärmar. Ska du köra på 1440p, en 27 tum skärm.

edit: Om du inte är intresserad av kvalitén av skärmarna så kan du alltid köra 2st 27tum 1440p skärmar för en budget på 5000 kr också

Jag kan ingenting om 1080p, 1440p... Dålig på upplösning... är det mer vad för stationär dator jag ska ha? Tänkte bygga stationära datorn för runt 10-15k i juli när skärmarna är på plats. Är det OK?

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att hälften tycker två skärmar och andra hälften tycker en större skärm Nu blev det jobbigt igen haha...

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sutekido:

Nu verkar det som att hälften tycker två skärmar och andra hälften tycker en större skärm Nu blev det jobbigt igen haha...

Det är för att det är väldigt individuellt om man vill ha dubbla bildskärmar eller ej.

Men det du kan göra är ju att köpa en fin 27" spelskärm och sedan komplettera med en billig sekundär skärm om du känner att du vill ha det senare?

Permalänk
Lego Master

Själv kör jag 1st 27" 144hz och 2st 24" 60hz, i uppsättningen 24-27-24. Alla tre 1080p.

Hade jag bytt idag skulle jag köpt en 32" eller större 1440p-skärm med 144hz och dumpat de extra 24"-arna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Slänger in en rekommendation för 34 tum ultra wide, t.ex. Acer X34p (eller någon billigare variant).
Toppen för allt sorts spelande och fungerar väldigt bra för jobb, när jag kodar kan jag t.e.x ha min IDE och webbläsare bredvid varandra utan de minsta bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Jag kan ingenting om 1080p, 1440p... Dålig på upplösning... är det mer vad för stationär dator jag ska ha? Tänkte bygga stationära datorn för runt 10-15k i juli när skärmarna är på plats. Är det OK?

1080p och 1440p är antalet pixlar som skärmar har på kortsidan. Ju fler pixlar du har ju skarpare bild får du. Ju större skärm du har med mindre pixlar ju mindre skarpare blir bilden.

Jag tycker 1440p på en 27tum är en sweet spot. Det är inte för lite skärm, det är inte för mycket. Dessutom så vill man ju ha en bra upplösning när man lägger 10-15k på en dator Allt blir lite skarpare

Ett bra exempel är en TV. En TV har ganska dålig bild om du jämför den med en datorskärm (antar att upplösningen är densamma då). Det beror på att en TV har samma mängd pixlar på en större yta.

Har du fler pixlar så får du mer utrymme på skärmen, t.ex att ha två fönster bredvid varandra på en 1440p skärm känns helt naturligt. Att ha två fönster bredvid varanda på en 1080p skärm känns ganska trångt. Du har säkert suttit vid en gammal dator någon gång och undrat varför allt är så stort, det är för att upplösning på gamla skärmar (oftast) var lägre (720p).

Finns säkert folk som har sina åsikter om detta, men jag tror ändå jag har försökt vara så saklig jag kan hehe

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@sutekido: ajemen! köpte en Skiva från bauhaus och Denna hurtsen från ikea, kombinerat med Den betsade dock skivan i typ charcoal/silver

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare 2st 27" och när jag bytte skärm så skaffade jag en 34" ultrawide med tanken att bara köra den. Det tog ungefär en dag innan jag hade smällt upp en till skärm bredvid. Det spelade ingen roll att den skärmen var större, för när jag spelar så vill jag ha fullskärm men även kunna ha typ TS/Discord osv uppe bredvid.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Två skärmar helt klart, går inte att klara sig med bara en.. Gick precis ner från tre skärmar till två, känns inte bra

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är van vid 1920X1080 24" så är ju en 4k skärm i 40" klassen smalare än 2 x 24" men ger dubbelt så många pixlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Sitter med två 21" och det fungerar bra men blir lite mycket vridande av huvudet. Tittat på 34" widescreen men vill gärna ha mer höjd när jag sitter och kodar. Valet mellan 27" och 32" handlar mest om siktavstånd. För att kunna variera siktavståndet så tänker jag skaffa en 32".

Nu jobbar jag nästan bara med text, inget spelande, vilket gör att 4k blir naturligt. Att skala text är inte riktigt färdigt i alla OS ännu så det inte så bråttom. Vill du spela så kanske två skärmar med lägre upplösning är bättre.

Mycket en fråga om smak och användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är för att det är väldigt individuellt om man vill ha dubbla bildskärmar eller ej.

Precis... Så är det ju haha... Jag som inte haft stationär dator och skärmar och hållt mig till en laptop i snart två år har svårt att relatera mig om jag ska köra 2 skärmar eller en större då det var ett tag sen...

Men det du kan göra är ju att köpa en fin 27" spelskärm och sedan komplettera med en billig sekundär skärm om du känner att du vill ha det senare?

Bra tips, får se vad för typer av skärmar som är prisvärda att köpa.

Skrivet av Shudnawz:

Själv kör jag 1st 27" 144hz och 2st 24" 60hz, i uppsättningen 24-27-24. Alla tre 1080p.

Hade jag bytt idag skulle jag köpt en 32" eller större 1440p-skärm med 144hz och dumpat de extra 24"-arna.

Aldrig fel att ha för många skärmar... Hellre det än att ha för få haha.... Är ju riktigt snyggt att ha lite extra skärmar också!

Skrivet av Waup:

1080p och 1440p är antalet pixlar som skärmar har på kortsidan. Ju fler pixlar du har ju skarpare bild får du. Ju större skärm du har med mindre pixlar ju mindre skarpare blir bilden.

Jag tycker 1440p på en 27tum är en sweet spot. Det är inte för lite skärm, det är inte för mycket. Dessutom så vill man ju ha en bra upplösning när man lägger 10-15k på en dator Allt blir lite skarpare

Ett bra exempel är en TV. En TV har ganska dålig bild om du jämför den med en datorskärm (antar att upplösningen är densamma då). Det beror på att en TV har samma mängd pixlar på en större yta.

Har du fler pixlar så får du mer utrymme på skärmen, t.ex att ha två fönster bredvid varandra på en 1440p skärm känns helt naturligt. Att ha två fönster bredvid varanda på en 1080p skärm känns ganska trångt. Du har säkert suttit vid en gammal dator någon gång och undrat varför allt är så stort, det är för att upplösning på gamla skärmar (oftast) var lägre (720p).

Finns säkert folk som har sina åsikter om detta, men jag tror ändå jag har försökt vara så saklig jag kan hehe

Tack för den nyttiga lektionen. Verkligen något jag ska kolla in när jag ska bestämma vilken skärm jag ska ha! Tack tack

Skrivet av Farthinder:

@sutekido: ajemen! köpte en Skiva från bauhaus och Denna hurtsen från ikea, kombinerat med Den betsade dock skivan i typ charcoal/silver

Tänkte bygga ett eget skrivbord via Bauhaus, men blev ett komplett istället :/

Skrivet av macmann1:

Jag hade tidigare 2st 27" och när jag bytte skärm så skaffade jag en 34" ultrawide med tanken att bara köra den. Det tog ungefär en dag innan jag hade smällt upp en till skärm bredvid. Det spelade ingen roll att den skärmen var större, för när jag spelar så vill jag ha fullskärm men även kunna ha typ TS/Discord osv uppe bredvid.

Japp, jag är helt säker på att jag ska ha minst 2 skärmar nu. Tack tack! Frågan är om man ska köra två lika stora skärmar eller en lite större och den andra lite mindre?

Skrivet av Kiirozu:

Två skärmar helt klart, går inte att klara sig med bara en.. Gick precis ner från tre skärmar till två, känns inte bra

Haha ja, man blir ju van. Blir två skärmar självklart! Men två lika stora skärmar eller en större varav den andra lite mindre?

Skrivet av mrqaffe:

Om du är van vid 1920X1080 24" så är ju en 4k skärm i 40" klassen smalare än 2 x 24" men ger dubbelt så många pixlar.

Tack för tipset!

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Har ett 150 cm skrivbord med två 31.5" AOC Q3279VWFD8 skärmar.
Inga fartmonster med 75 Hz, men bra pris så ryms inom din budget.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

När man väl börjat med 2 skärmar kan man inte gå tillbaka till bara 1. Har alltid nån stream igång på ena skärmen samtidigt som jag spelar på den andra.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Du borde få en 34 tums bildskärm.

Ultrawide ftw!

Visa signatur

Intel Core i9 13900KS - ASUS ROG Maximus Z790 Extreme - ASUS RTX 4090 Strix Gaming OC - Dell 34" Alienware AW3423DW - Corsair 32GB DDR5 7200MHz CL34 Dominator Platinum - Corsair Ax1600i - Samsung 990 Pro 2TB - Corsair K70 RGB MK.2 Blue - Logitech G502X PLUS - Beyerdynamic Mmx 300 2nd Gen

Permalänk
Medlem

Beror lite på har du flera fönster öppna samtidigt så är det lättare med flera skärmar. Om du enbart spelar så välj en skärm.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata