Permalänk

Modernisera och/eller köpa nytt.

Hej på er!

Sitter med en inte så gammal burk från komplett, dock känns det som det den inte håller måttet riktigt för nyare spel och med skatteåterbäringen så tätt inpå och en givmild Robin Hood så tänkte jag att varför inte slänga några tusen åt det hållet.
Har suttit som en hök på denna sidan och har med det förstått att nya processorer släpps den sjunde juli. Jag kan gott vänta ut den tiden och se vad som sker på marknaden.
Vill dock ha eran expertis på vad i min dator som borde bytas ut, och i sådana fall till vad.
Listar nedan den informationen jag har ifrån kvittot på datorn.

Chassi: Corsair Carbide 200R Svart (Komplett 200R Midi Tower Svart)
PSU: Corsair CX 600M, 600W PSU
CPU: Intel Core i5-6600K Skylake
CPU Kylare: Akasa CPU Cooler AK-959CU
Står att jag skulle fått med denna också??: Intel TS15A CPU Air Cooler
Moderkort: ASUS B150M-A, Socket-1151
RAM: Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB
GPU: MSI GeForce GTX 960 Gaming 4GB

Delarna lyder

Hårddiskar har jag tror jag, har en 1TB HDD och en 120GB SSD för windows, skulle dock vilja trycka in en till SSD att spela på och ha HDDn som en backup eller nånting... Vet inte om det är smart eller inte. Tänkte också pressa in en 1080p 144hz monitor där också så länka gärna med om ni vet nån prisvärd.
En budget ska vi säga mellan 12-15k? Lägger mej helst nånstans emellan men vill samtidigt vara något framtidssäker.
Kanske också ska påpeka att jag aldrig byggt ihop en dator eller bytt ut delar. Men någon gång ska väl vara den första!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@bisonhund: Långsamma minnen, liten SSD, nätagg av låg kvalité, moderkort som inte kan överklocka, klent grafikkort.

Sälj datorn komplett och bygg en ny tycker jag....

I efterhand kan du sätta i en till hårddisk för lagring.
Stock kylare är helt okej på 2600X, men går givetvis att uppgradera i efterhand den med.
Och så slog jag på lite extra på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag hade uppgraderat den befintliga datorn så här:
- Bytt till ett Z170 eller Z270 moderkort (så att du kan klocka din K-processor).
- Ny processorkylare, be quiet! Pure Rock.
- 8 GB mer RAM.
- Nyare grafikkort, GTX 1080 eller bättre (beroende på budget).

Efter det har du en dator som klarar av alla moderna spel riktigt bra i full HD.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är inne på liknande spår som @PointMan men med några avvikelser.

Tycker du ska köpa ett beggat Z170-moderkort, ny kylare som enkelt fixar överklockning, nytt RAM istället för att köpa beggade, överprisade 2400MHz stickor på typ Tradera och sist men inte minst ett nytt grafikkort. Både ett nytt 2060 eller ett beggat 1080 skulle passa dig fint.

-Ett beggat Z170-moderkort får du för 500kr på denna marknad.

-Ny processorkylare, en Noctua så du kan maxa överklockningen på din 6600k.

-Nytt 3000MHz 16GB RAM

-Grafikkort. Nytt 2060 för ~4000kr eller beggat 1080 för 3000-3500kr.

Permalänk

Tackar och bockar för riktigt snabba svar.
Lite olika visdomsord, kanske snubblar in nånstans i mitten utav er om ni inte tänker brottas. Väntar som sagt i alla fall 7/7 och ser vad som händer. Blir väl definitivt att spika ett nytt moderkort, grafikkort, RAM och processorfläkt i alla fall.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Nu tar du i lite från under där dina tår sitter.

Att byta RAM ger i princip ingenting för dig, att lägga till lite mer kan vara trevligt för din användarupplevelse som helhet.

Mer SSD lagring, nja, kanske. Det ger väldigt lite att installera spel på SSD, det går lite fortare att ladda saker, men när du spelar ger det inte bättre flyt eller mer fps.

Ditt nätagg håller förmodligen så det räcker och blir över med råge för vad som sitter i din dator, du kanske ska fundera över något bättre om du ska köra fler grafikkort eller klocka som en galning. Så det behöver du inte byta misstänker jag.

Moderkortet kan som påpekats bytas mot ett som är klockvänligt för den funktionen, men ska du inte klocka så är det ingen större poäng att byta där heller.

Lägg kulorna på ett nytt grafikkort, det är det punkten som kommer ge dig en märkbar förbättring gällande spel.

Om du vill kräma på lite extra så kan en riktig spelskärm ge ett ganska bra lyft beroende på vad du har nu såklart.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan du köpa nu lika gärna, kommer göra den största skillnaden också.

Permalänk

Så nätagget håller så länge jag inte vill lära mej att överklocka eller smälla in fler än ett grafikkort, och samma sak gällande morderkort?

Tack igen för råd o tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

Så nätagget håller så länge jag inte vill lära mej att överklocka eller smälla in fler än ett grafikkort, och samma sak gällande morderkort?

Tack igen för råd o tips.

Japp du klarar dig på det med ett 2060 exempelvis.
Moderkortet duger det med men vill du få datorn så snabb som möjligt behöver du uppgradera till ett Z170-kort eftersom de stödjer högre hastigheter för RAM och överklockning av CPUn.

Bara en investering i ett sådant moderkort för runt 500kr skulle göra att du kan dra upp CPU och RAM på snabbare hastigheter och få ut betydligt mer av datorn.

För detta är det också bra med en bättre kylare än den du har. Kylaren är en långsiktig investering som kan återanvändas längre fram så köp en ordentlig direkt så behöver du inte byta den på många år.

Permalänk

@Muumin: Då är jag någorlunda med på noterna! Har du någon länk till ett moderkort du rekommenderar? Även om jag skulle komma över ett begagnat så skulle det underlätta att veta vad jag letar efter.

Får redigera in fråga nummer två, om fixar ett nytt moderkort, mera snabbare RAM och en fetare fläkt. Kommer då nytt nätagg behövas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Då är jag någorlunda med på noterna! Har du någon länk till ett moderkort du rekommenderar? Även om jag skulle komma över ett begagnat så skulle det underlätta att veta vad jag letar efter.

Får redigera in fråga nummer två, om fixar ett nytt moderkort, mera snabbare RAM och en fetare fläkt. Kommer då nytt nätagg behövas?

Måste återkomma men tänkte svara på den andra frågan, nej det kommer fortfarande räcka. Den stora strömförbrukaren i datorn är grafikkortet, så länge du inte klämmer in ett typ Vega 64(drar mycket ström) så är det lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Då är jag någorlunda med på noterna! Har du någon länk till ett moderkort du rekommenderar? Även om jag skulle komma över ett begagnat så skulle det underlätta att veta vad jag letar efter.

Får redigera in fråga nummer två, om fixar ett nytt moderkort, mera snabbare RAM och en fetare fläkt. Kommer då nytt nätagg behövas?

Kan nämna några vid tillfälle men vilket Z170/270 som helst funkar.

Permalänk

@Muumin: Tack för svaren, länken går dock till någon som vill köpa ett uppgraderingspaket, men jag tror jag hajar. Jag letar alltså efter ett moderkort där all min skit kan passa in, tror jag börjar lära mej något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Tack för svaren, länken går dock till någon som vill köpa ett uppgraderingspaket, men jag tror jag hajar. Jag letar alltså efter ett moderkort där all min skit kan passa in, tror jag börjar lära mej något.

Haha japp jag som var för snabb. Jo precis och för din processor är Z170 och Z270 den "klassificering" av moderkort som stödjer de snabbaste hastigheterna och framförallt överklockning. I min signatur ser du ett sådant kort från Gigabyte, kör likadan processor som du, fast på 4,4GHz istället för stockhastigheten som är 3,5GHz.

Kan kolla om denna säljaren har kvar moderkortet: #17919017

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okej! Tackar för förklaringar och uppskattar ditt hököga på marknaden och auktioner. Kontaktade säljarna via PM för jag var tydligen för ung på forumet för att använda marknaden, hoppas jag inte bryter mot forum regler. Får se vad jag slutar med för burk, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

Okej! Tackar för förklaringar och uppskattar ditt hököga på marknaden och auktioner. Kontaktade säljarna via PM för jag var tydligen för ung på forumet för att använda marknaden, hoppas jag inte bryter mot forum regler. Får se vad jag slutar med för burk, haha.

PM är inga problem men som du säger så kan du inte göra en annons exempelvis. Vore enklast för dig om du kunde göra en Köp-annons men du får helt enkelt hålla koll på marknaden, läggs upp nya grejer varje dag.

Permalänk

@Muumin: Japp, får hålla lite utkik så länge, blir väl ett grafikkort och en monitor till att börja med i alla fall tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Japp, får hålla lite utkik så länge, blir väl ett grafikkort och en monitor till att börja med i alla fall tänker jag.

Yes börja där. Verkar som du än så länge är högsta budet på moderkortet!

Permalänk

Blev förmögnare än vad jag räknat med, inte meningen att skita på dina förslag, jag uppskattar hjälpen otroligt. Tror dock jag kikar på nya grejer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

Blev förmögnare än vad jag räknat med, inte meningen att skita på dina förslag, jag uppskattar hjälpen otroligt. Tror dock jag kikar på nya grejer istället.

Kul! Alltid roligare med nytt. Här är en värdering på din nuvarande om du vill lägga upp den på marknaden. Vill du få ut så mycket som möjligt så lägg på typ 25% och lägg ut på Blocket och Tradera.

Chassi: 400
PSU: 300
CPU: 1000
Moderkort: 200
RAM: 400
GPU: 600

Totalt: 2900:-

Har du funderat något på vad du vill ha nytt? Orkar du vänta en månad på kommande Ryzen-serien eller vill du köpa idag?

Permalänk
Medlem

Om man räknar med att du kan sälja din nuvarande för ungefär det pris jag nämnt så ökar jag också budgeten lite. Med det i åtanke så har du två alternativ här, ett för 1080p och ett för 1440p:

1080p:

1440p:

Permalänk

@Muumin: Jovisst, som jag skrev i OP så har jag inga problem att vänta till 7/7, det var min plan från början.
Vill stanna i 1080p. Skit schysst att du plockar ihop grejer och kollar priset på det jag har!
Äre något man kan skära ner på i 1080p listan du gjorde i ordning o fortfarande klara sej ett år eller två? Eller kommer hela ekonomin plus vilka delar som är mest prisvärda skakas om helt när AMD släpper nytt, så att man bara ska sätta sej o vänta lite till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Jovisst, som jag skrev i OP så har jag inga problem att vänta till 7/7, det var min plan från början.
Vill stanna i 1080p. Skit schysst att du plockar ihop grejer och kollar priset på det jag har!
Äre något man kan skära ner på i 1080p listan du gjorde i ordning o fortfarande klara sej ett år eller två? Eller kommer hela ekonomin plus vilka delar som är mest prisvärda skakas om helt när AMD släpper nytt, så att man bara ska sätta sej o vänta lite till?

Juste det skrev du ju. Då är det nog bästa valet då det är jättesvårt att säga vad, om något, som kommer hända efter 7/7.
Gör ändå en lite billigare version men grymt bra speldator för 1080p så får du något att fundera på, kvalitetsgrejer rakt igenom. 2060 är trots allt inte långt efter 2070, speciellt inte i 1080p.

Permalänk

@Muumin: Tack o bock 🐐. Undrar, väljer du den processorn endast i syftet att överklockas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bisonhund:

@Muumin: Tack o bock 🐐. Undrar, väljer du den processorn endast i syftet att överklockas?

Närå den kan du köra i stockhastighet. Väljer den för att den är en grym spelprocessor och om du skulle vilja överklocka den så klarar kylaren av det.