Datorn startar inte med grafikkortet, hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte med grafikkortet, hjälp!

Hej,

Jag har ett väldigt märkligt problem med datorn. Problemet startade för ca två veckor sedan då datorn inte ville starta. Jag lyckades felsöka mig till att det var fel på grafikkortet. När jag tar ut grafikkortet ur datorn och kör med den integrerade grafiken istället funkar datorn precis som vanligt. Jag köpte därför ett nytt grafikkort (1660 ti) som funkade felfritt i två veckor fram tills nu. Jag var borta sen i torsdag och kom hem idag (lördag). Nu har jag samma problem som innan. När datorn sätts igång, varvar fläktarna igång, inga fel-lampor lyser men skärmen får ingen signal. Jag tar ut grafikkortet och datorn fungerar felfritt med den integrerade grafiken i processorn. Vad är felet?

Komponenter:
CPU: i5 4690K
MOBO: Asus z87-A
PSU: Be Queit Pure Power 630W
RAM: 2x4 Corsair ddr3

Nya GPUn: Gigabyte GTX 1660 ti
Gamla GPUn: EVGA GTX 780

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Är det någon som har haft ett liknande problem??
Är det fel på nätaggregatet?
Är det fel på moderkortet?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget enligt mig, turligt nog även den lättaste komponenten att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Låter som nätagget enligt mig, turligt nog även den lättaste komponenten att felsöka.

Känns väldigt märkligt om det är nätagget som spökar. Datorn funkade perfekt efter jag bytte grafikkortet men nu efter ett par veckor slutar den fungera igen. Allt får ström och datorn fungerar utan grafikkortet. Känns mer som att det är moderkortet som spökar.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

@albin153: Det bästa vore om du kunde testa grafikkortet i en annan dator, så att du vet om det faktiskt är trasigt eller inte. Något annat att testa är att bara montera om grafikkortet, ifall det är något strul med kontakterna.

Jag håller med dig om att det vore märkligt om det är nätagget som är problemet, men i såna här situationer kan det egentligen vara vad som helst. Om nätagget är riktigt dåligt så kan det döda grafikkort genom att t.ex. skicka ut väldigt oren ström, men det första som brukar ryka i såna fall är hårddiskar och inte grafikkort. Men om det visar sig att grafikkortet faktiskt är trasigt så skulle jag byta ut nätagget direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@albin153: Det bästa vore om du kunde testa grafikkortet i en annan dator, så att du vet om det faktiskt är trasigt eller inte. Något annat att testa är att bara montera om grafikkortet, ifall det är något strul med kontakterna.

Jag håller med dig om att det vore märkligt om det är nätagget som är problemet, men i såna här situationer kan det egentligen vara vad som helst. Om nätagget är riktigt dåligt så kan det döda grafikkort genom att t.ex. skicka ut väldigt oren ström, men det första som brukar ryka i såna fall är hårddiskar och inte grafikkort. Men om det visar sig att grafikkortet faktiskt är trasigt så skulle jag byta ut nätagget direkt.

Okej, jag får försöka testa grafikkorten i en annan dator då.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Känns väldigt märkligt om det är nätagget som spökar. Datorn funkade perfekt efter jag bytte grafikkortet men nu efter ett par veckor slutar den fungera igen. Allt får ström och datorn fungerar utan grafikkortet. Känns mer som att det är moderkortet som spökar.

Den mänskliga psykologin är spännande, när jag tipsade om PSU tyckte jag det lät till 75% troligt, nu när jag blir "ifrågasatt" känner jag instinktivt att det är PSU till 400%

Så ja det kan låta märkligt, men det är nu en obestridlig sanning hos mig.
Speciellt detta med att fläktarna går igång men datorn går inte igång som den ska är vad jag baserar det på.

Testa gpu i annan dator så kommer du se att det funkar utmärkt där.
När du sedan kryper till korset och slänger i en annan PSU och allt funkar som nytt fast bättre, glöm inte vem du ska tacka

Kan lägga en brasklapp också att jag hoppas det löser sig för dig oavsett vad felet visar sig vara!

Permalänk
Medlem

Kandet vara det gamla "ström på pin20" i displayport kabeln från skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en av skärmarna med ökända hårdvarudefekterna? Så som Asus VG278QE bland annat. De kan helt random tappa displayport signalen pga ett inbyggt hårdvarufel. Du kan utesluta det genom att testa en annan skärm.

Om du har en av dem, ett sätt att få tillbaka signalen på är att stänga av skärmen, dra ur strömkabeln och eventuella skärmkablar, tryck på on-knappen (för att dränera kondensatorer) och låt den stå i en minut, sedan koppla tillbaka allt och kör på. I värsta fall har skärmen havererat helt och är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Den mänskliga psykologin är spännande, när jag tipsade om PSU tyckte jag det lät till 75% troligt, nu när jag blir "ifrågasatt" känner jag instinktivt att det är PSU till 400%

Så ja det kan låta märkligt, men det är nu en obestridlig sanning hos mig.
Speciellt detta med att fläktarna går igång men datorn går inte igång som den ska är vad jag baserar det på.

Testa gpu i annan dator så kommer du se att det funkar utmärkt där.
När du sedan kryper till korset och slänger i en annan PSU och allt funkar som nytt fast bättre, glöm inte vem du ska tacka

Kan lägga en brasklapp också att jag hoppas det löser sig för dig oavsett vad felet visar sig vara!

Skrivet av Coreflake:

Kandet vara det gamla "ström på pin20" i displayport kabeln från skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av str8forthakill:

Kan det vara så att du har en av skärmarna med ökända hårdvarudefekterna? Så som Asus VG278QE bland annat. De kan helt random tappa displayport signalen pga ett inbyggt hårdvarufel. Du kan utesluta det genom att testa en annan skärm.

Om du har en av dem, ett sätt att få tillbaka signalen på är att stänga av skärmen, dra ur strömkabeln och eventuella skärmkablar, tryck på on-knappen (för att dränera kondensatorer) och låt den stå i en minut, sedan koppla tillbaka allt och kör på. I värsta fall har skärmen havererat helt och är kass.

Problemet är löst! @Coreflake kom fram till vad problemet var. Displayport-kablen hade den extra 20pinen. Datorn funkar fint med HDMI kabel istället. Det var alltså inte fel på nätagget.

Dock funkar inte det gamla grafikkortet alls. Har den fått en permanent skada av DP-kabeln?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Speciellt detta med att fläktarna går igång men datorn går inte igång som den ska är vad jag baserar det på.

Att fläktarna går igång men inget annat är det vanliga beteendet när en dator inte kan starta ordentligt, det brukar bero på att man t.ex. inte tryckt i minnena ordentligt eller att någon komponent är trasig och förhindrar uppstarten. Eller som i det här fallet, en felaktigt konstruerad DP-kabel som matar ström in i grafikkortet och vidare in i moderkortet. Det är väl ett failsafe-läge som moderkorten har för att åtminstone kylningen ska fungera.

Skrivet av Panzerfister:

Dock funkar inte det gamla grafikkortet alls. Har den fått en permanent skada av DP-kabeln?

Det är väl möjligt, men det kan också hända att det gamla grafikkortet bara råkat dö av helt andra orsaker. Det är nog tyvärr ett av livets mysterier som du aldrig kommer få något definitivt svar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Problemet är löst! @Coreflake kom fram till vad problemet var. Displayport-kablen hade den extra 20pinen. Datorn funkar fint med HDMI kabel istället. Det var alltså inte fel på nätagget.

Dock funkar inte det gamla grafikkortet alls. Har den fått en permanent skada av DP-kabeln?

Gott mos att du gick det att funka!
Att jag hade fel är en lätt börda att bära i skenet av att OP har ett bekymmer mindre att oroa sig över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl möjligt, men det kan också hända att det gamla grafikkortet bara råkat dö av helt andra orsaker. Det är nog tyvärr ett av livets mysterier som du aldrig kommer få något definitivt svar på

Bara att lägga till den på listan då
Nej, men tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Gott mos att du gick det att funka!
Att jag hade fel är en lätt börda att bära i skenet av att OP har ett bekymmer mindre att oroa sig över!

Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Finemang! Bra att det löst sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk

Kör ny skärm för några månader sedan men fick den inte att få någon signal från datorn. Bytte frå. Den medföljande DP kabeln till en annan och vips! Fungerade klockrent efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albin153:
Det är enbart DP porten som påverkas av felet jag nämde, täcker HDMI ditt behov av bandbredd så kör på, 60hz duger inte för mig dock :). btw i princip Alla DP kablar har 20 pins på kontaktdonet, frågan är om det faktiskt finns en kabel ansluten. Du kan enbart kolla dem med en multimeter eller dylikt, om det finns kontinuitet på pinnen.

Alternativt kan DP kabeln ha gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@albin153:
Det är enbart DP porten som påverkas av felet jag nämde, täcker HDMI ditt behov av bandbredd så kör på, 60hz duger inte för mig dock :). btw i princip Alla DP kablar har 20 pins på kontaktdonet, frågan är om det faktiskt finns en kabel ansluten. Du kan enbart kolla dem med en multimeter eller dylikt, om det finns kontinuitet på pinnen.

Alternativt kan DP kabeln ha gått sönder.

Hmm, jag behöver DP för 144hz. Ska man köpa en ny DP kabel och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

@albin153:
Testade du att helt enkelt koppla från skärmen(alla kablar) och låta den dränera alla kondensatorer? Tar inte många sekunder. Fungerar för de flesta att återfå DP signalen på drabbade Asus och Acer skärmar vad jag vet. Får man inte tillbaka DP signalen kan skärmen vara helt körd. Jag skulle testa med en annan DP kabel med, alltid bra att ha en i reserv!

*edit*
Från en kall boot dvs, avstängd dator, koppla från skärm och ström till den, sedan koppla i allt och boota som vanligt.