Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komplettera Acer XB271HU med sekundär skärm?

Permalänk

Komplettera Acer XB271HU med sekundär skärm?

Har just nu denna skärm: https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Men vill komplettera med en sekundär skärm då jag ofta har situationer där man skulle velat ha en extra skärm för diverse information etc

Dock så funderar jag, om jag ska uppgradera skärm helt, eller istället köpa en sekundär billigare skärm utan allt fancy specifikationer?

Denna skärm jag har nu är ju ett par år gammal nu, och använt den mycket så vet ju inte livslängden kvar på den direkt

Vad tycker ni?

Hade tänkt hänga upp andra skärmen på väggen då jag inte har plats på bordet för en skärm till

Förtydligade rubriken från "Ny skärm, osäker på vilken typ"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Det har egentligen inte hänt så mycket i klassen 1440p med hög frekvens, så den skärmen är fortfarande bland det bästa som finns i den klassen. Om du vill köpa en ny skärm så bör det alltså vara för att du vill ha en annorlunda skärm, t.ex. större och/eller med högre upplösning. Annars kan du lika fortsätta köra på skärmen du har och skaffa någon billigare skärm som sekundär.

Permalänk

Skillnaden är ju att jag har ett RTX 2080 nu, men 4k som har 144Hz är väldigt dyra vad jag har sett och känns inte värt att ge sig in på det riktigt

Men ja, då är frågan vad för typ av skärm som passar bäst som sekundär, vad för egenskaper ska jag titta efter?

Förmodar att jag måste ha en 2k skärm eftersom min primära är det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga avvakta lite, det är en hel del nya skärmar på gång nu. https://www.displayninja.com/new-monitors-in-2019/

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk

Ny teknologi då förmodar jag, då lär prislappen bli väldigt dyr

Permalänk

Känner nog att det är bättre med en billigare sekundär skärm ändå, är inte missnöjd någonstans med denna skärmen jag har nu faktiskt,

Så är det någon som har bra förslag på sekundär skärm, som "passar" ihop med min primära och dessutom till väggstativ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@totte1015: 27 tum IPS-2560x1440-skärmar som nöjer sig med 60 Hz finns det gott om och de är inte allt för dyra. Och de är lämpliga som sekundära skärmar som du kan ha vid sidan av. Enklast för att matcha torde vara att titta på Acers utbud. Kanske inte får exakt samma fot men snarlik form på ram och ifall du väljer omsorgsfullt, samma möjligheter till att justera exempelvis höjden.

Permalänk

Satt idag och fundera på om jag nöjer mig med 60Hz även som sekundär, jag gjorde ett test nu ikväll och hade vanliga webläsaren uppe och satte på 60Hz och fick virutellt sett ont i huvudet av det, man märker det så sjukt tydligt när man drar muspekaren eller flyttar fönster och dylikt

Så blir nog att jag kollar på 144hz, kanske låter dumt som sekundär skärm, I know

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den sekundära skärmen till och är det viktigt att den matchar?
Jag har satt en gammal 24” 1920x1200 som jag fick för kaffepengar bredvid min XB270hu, duger fint för att bara ha lite webbläsare eller spotify på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vad ska du ha den sekundära skärmen till och är det viktigt att den matchar?
Jag har satt en gammal 24” 1920x1200 som jag fick för kaffepengar bredvid min XB270hu, duger fint för att bara ha lite webbläsare eller spotify på.

Det är mest för att ha chrome uppe medans man spelar, och youtubeklipp tänker jag mig, eller notepad eller något, alltså sådant som man gör på sekundär skärm typ?
Tänker ju inte spela på den skärmen, vore korkat

Men ja, hmm det är svårt när jag aldrig har kört med två skärmar innan vet jag inte hur jag föreställer det riktigt

Men tänker mig att storleken är snarlik, gör inget om den är snäppet mindre tror jag?
Har ett litet bord för min primära skärm så ser kanske konstigt ut om man har två 27" och ett litet bord för ena skärmen bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men ja, hmm det är svårt när jag aldrig har kört med två skärmar innan vet jag inte hur jag föreställer det riktigt

Kika efter någon gammal begagnad skärm då och testa (eller låna om du kan), känn på det och avgör sen om du vill ha bättre/snyggare.
Kolla så du har DVI på grafikkortet om det behövs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@totte1015: Du kommer troligen inte ha sekundärskärmen för särskilt mycket rörlig bild en då. Chat och webbfönster. Och på Youtube är det ändå de vanliga 24,24,30,50 och 60 bilderna per sekund.

Permalänk

Åhhh blir galen

Vet inte heller om jag ska vänta på någon sorts Kampanj hos t.ex Inet för lite billigare priser

Att köpa begagnat är tyvärr inget jag någonsin har gjort och tänker inte göra, litar inte på människor tillräckligt.

Men detta med HDR, är det bra att ha? Vetefan om jag ska satsa på en ny primär skärm istället, det jag inte har nu är ju HDR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av totte1015:

Men detta med HDR, är det bra att ha? Vetefan om jag ska satsa på en ny primär skärm istället, det jag inte har nu är ju HDR

Du kan gott vänta med HDR för dator tills det går från halvhjärtade VESA DisplayHDR 400-försök med axelryckningsprestanda (i bästa fall) till något som börjar likna en bättre TV.

Permalänk

Då skippar jag det

Alltså det är ju ett par variabler

Skärmstorlek= 25-27
Hertz= Räcker nog med 60 faktiskt
Responstid= Det spelar nog ingen roll för sekundär skärm
Upplösning= Här är nog det stora dilemmat nu, tar jag 1080 skärm går jag ner i pris ganska mycket, men jag testade att ha min primära skärm nu på 1080 och känner att allt är suddigt och jävligt... Så känns ändå som jag vill ha 2k
Skärmtyp: I detta fall är väl IPS bäst för det är billigt att tillverka fattar jag det som?

Permalänk
Medlem

@totte1015: Det blir suddigt och jävligt för att du körde 1080p på en native 1440p skärm. Samma sak som det blir suddigt och jävligt med SDTV-material på en HDTV när det ser helt okej ut på tjockteve. Det kommer inte vara suddigt och jävligt med 1080p på en native 1080p skärm

Själv använder jag XB270HU med en 43 tums 4K TV bredvid då jag bor i 20 kvadratmeter och får inte plats med en soffa. Spelar alltså PS4 på tvn också. 43 tum är helt soft att kolla Twitch på också!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

Åh jaha, ja det förklarar ju en del, då kanske jag inte behöver 2k ändå

Hmm

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2212289/acer-27-predator-xf270hb-...

Fick bli denna! Har inte packat upp och testat än dock