PMMA, PC PVC, PET. Starten till ett Chassibygge.

Permalänk
Medlem

PMMA, PC PVC, PET. Starten till ett Chassibygge.

Hejsan!

Har länge länge tänkt på att bygga ett chassi, och nu känner jag att det verkligen rycker i fingrarna!

Har länge varit fashinerad av SFF chassin, och med tanke på alla små delar jag har hemma, så är det detta som känns bäst med.

Eftersom jag bor i lägenhet utan tillgång till verkstad, så känner jag att metall är lite utanför min komfortzon just nu.
Nästa steg, Plexiglas! Eller Akryl, eller vad man nu vill kalla det!

Jag har läst lite om de olika ämnena (Mest på Akriforms hemsida https://akriform.se/nyheter/plast-akryl-och-plexiglas-vi-rede... )
Men jag känner mig fortfarande lite osäker.

Det skall vara hyfsat lätt att arbeta med, men ändå vara rätt starkt.
Hörn och kanter kommer alltid vara en bristpunkt, så jag är även lite osäker vad för bonding man skall använda där.
(funderar på hotglue, men det blir fort väldigt kletigt och är väldigt osäker på dess bindningsförmåga och stabilitet)

Vilket material skulle ni välja? och ni som kanske även har byggt med plexi, vilket material valde ni tillslut, och varför?

Permalänk
Medlem

Acrylplast är inte jätte lätt att jobba i om du inte har rätt grejer, hotglue kommer inte fungera att hålla ihop saker då det inte är för konstruktion på det sättet.
Jag skulle rekommendera att ta ett gammalt chassi och modda om det maximalt, kommer vara lättare, snabbare och troligen bli bättre samt att du kan testa idéer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Akrylplast är snyggt men är jättejobbigt att arbeta med. Det repas lätt, spricker jättelätt och det är svårt att sammanfoga. Jag har aldrig testat att böja akryl men det ska vara krångligt det också.
Jag har gjort lite chassimodifikationer i plywood och MDF, det är väldigt lätt att jobba med och billigt/tillgängligt. Men det är ju inte genomskinligt förstås