Seasonic S12II 620W 80+ Bronze inget bra?

Permalänk
Medlem

Seasonic S12II 620W 80+ Bronze inget bra?

Hej!

Har en dator (i5 2500k, med gtx660) som jag tänkte ge bort till en liten grabb som inte har någon dator, men dess nätaggregat som fanns i den har jag tagit till min Ryzen, och beställde därför ett Seasonic S12II 620w som efter en snabb googling verkade bra då många nämnde att Seasonic var ett kvalitetsmärke.

Nu när jag läst lite mer så har jag förstått att det är en väldigt gammal konstruktion som inte stödjer visa c-states hos haswell, och att det saknar en massa skydd i konstruktionen vad jag förstått.

Stämmer dessa påståenden?

Är det ändå värt att behålla till en i5 2500k eller ska jag ångra köpet och skicka tillbaka?.
Vill inte ge bort något som är skräp heller :/

Grafikkortet ska bytas ut till ett AMD 280x också innan det ges bort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Ja och nej.
Seasonic har haft flera serier som heter just S12II och den som säljs idag är nog kanske inte den samma som de som du kanske har läst, du behöver nog begränsa din sökning till nyare kommentarer för att få en bättre bild. T.ex. så kanske de har fixat C-state problemen till den nuvarande serien.
Betyder ju inte att det du har läst inte är sant.

Men och andra sidan så får du vad du betalar för helt enkelt. Ett budgetnätaggregat är ju prispressat med flera funktioner nedskalade.

Permalänk
Medlem

Jag hittar bara positiva omdömen om det, var läste du att det var problem med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej!

@Loefet jag testade och googla om det fanns olika modeller, och det fanns V1 och V2.
Tydligen så har de bara ändrat kablarna och lite av designen på själva ytterskalet mot den äldre V1-varianten.
Resten är lika dåligt som på V1

https://linustechtips.com/main/topic/752982-seasonic-s12ii-v1...

@ferrat i länken ovan nämner de följande saker om S12II:

lack of protection -> No UVP on +12V, no OCP anywhere, no OTP

Group Regulated -> Voltages will go out of spec when +12V or +5V is loaded heavy while the other is only loaded lightly if at all.

Jag kommer att skicka tillbaka den, och ersätta med ett annat märke, vill inte ge bort något sådant (även om det säkert är bra för sitt pris, så känns just det där med lack of protection inget vidare) :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut nätaggregatet nu och försökt montera bara för att jag var nyfiken på hur det var, då jag aldrig haft Seasonic innan.

Det började sisådär med att nätaggregatet saknade skavskydd för sladdarna ut ur nätaggregatet, känns sådär om nu Seasonic ska vara ett kvalitetsmärke, men det är en mindre sak då sladdarna inte skaver runt i datorn ändå.

Sedan när jag ska dra sladdarna så märker jag först hur stela dessa är, det känns som att försöka dra en plastbit i datorn.

Sedan märker jag att sladden till strömmen för cpun, är jättekort!. Den räcker inte fram den vägen jag brukar dra den, så får dra den typ rakt över moderkortet. Jättefint, och då är det endå ett litet chassi med matx moderkort.

Till och med EVGAs billigaste känns i allafall betydligt mer kvalitet än detta nätaggregat, så funderar någon på att köpa detta aggregat så kan jag avråda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz