Permalänk

Wordpress på Bahnhofs webhotell

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att installera Wordpress på Bahnhofs server.. Jag har lyckats att labba upp wordpress till servern via FTP med programmet FileZilla, och om jag besöker webbadressen så visas wordpressfilerna i webbläsaren. Det är nu jag stöter på problem....

I alla guider jag har läst står det att man ska skapa SQLdatabas via sin panel, problemet är att jag inte vet hur jag når denna. Har inte lyckats hitta någon informaiton på Bahnhofs hemsida om hur jag hittar dit. Är det någon som vet? Finns det någon annan enklare lösning? Eller är det så att Bahnhof helt enkelt inte har en sådan tjänst, utan att man måste ladda upp en hemsida i HTML?

Ny på hemsidsfronten så är tacksam för svar!

Permalänk
Vila i frid

"Om du använder webbutrymmet för en hemsida, notera att utrymmet endast har stöd för HTML. "

Permalänk
Medlem

Eftersom Wordpress kräver php kommer du nog behöva ordna ett annat webbhotell.

Hittade en guide här för hur du installerar wordpress inkl. SQLdatabas:
https://www.bloggteknik.se/guide-hur-du-installerar-wordpress

Den använder Binero som exempel men bör fungera likadant hos t.ex. One, Loopia osv.

Finns flera guider om man googlar "installera wordpress manuellt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost82:

Eftersom Wordpress kräver php kommer du nog behöva ordna ett annat webbhotell.

Hittade en guide här för hur du installerar wordpress inkl. SQLdatabas:
https://www.bloggteknik.se/guide-hur-du-installerar-wordpress

Den använder Binero som exempel men bör fungera likadant hos t.ex. One, Loopia osv.

Finns flera guider om man googlar "installera wordpress manuellt"

Kanske skulle vara på plats med en omröstning om vilket som är det bästa alternativet av
Binero, One och Loopia?

Permalänk
Medlem

@gisburne: Har bara provat Loopia och One. Av dem föredrar jag Loopia!

Permalänk
Medlem

Binero är jäkligt bra sålänge dom inte har tekniska problem, för då blir det lite mer långdraget.

One.com är bra för dom lite enklare behoven och har pris därefter.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Okej! Tack så mycket för svar! Jag ska kolla på de alternativen!
Finns det några genvägar för att göra en bra hemsida i HTML när man inte är så insatt, eller är det enklare att skaffa ett annat webbhotell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@josefibacken: Jag skulle i så fall satsat på ett webbhotell hos Binero, One eller Loopa och använt deras "1-klicksinstallation" av Wordpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josefibacken:

Okej! Tack så mycket för svar! Jag ska kolla på de alternativen!
Finns det några genvägar för att göra en bra hemsida i HTML när man inte är så insatt, eller är det enklare att skaffa ett annat webbhotell?

Skickades från m.sweclockers.com

Wordpress, du behöver inte kunna koda alls och ändå få en duglig sida. Enkelt att komma igång med t.ex bluehost eller hostergator.

Permalänk
Medlem

Varken One, Binero eller Loopia är bra webbhotell och kommer endast orsaka problem framöver. Jag har erfarenhet av alla och jobbar väldigt mycket med WordPress och webb.

Loopia är föråldrat gammalt slött system utan ens tillgång till Lets Encrypt.
Binero är segt som smör själv med för lite PHP minne för att driva en WordPress sida.
ONE fungerar halvdant med deras dyrare tjänst, men de har sina halvdanna lösningar som bara krånglar till det för dig, t.ex en Varnish cache som bara är ivägen.

För WordPress, i blandad ordning.

Egensajt.se (anpassningsbar efter prestandabehov)
Beebyte.se (Bra prestanda för pengarna, inbyggd staging funktion)
Manufrog.com (Billig prestanda)
oderland.se - riktigt vasst med allt man kan önska, men kostar lite mer (170kr/m)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti