Permalänk

Optimera trådlöst nätverk

Hej behöver hjälp att konfigurera mitt hemnätverk. Det fungerar uruselt idag :(!
Jag har fiber in i huset en router från Bahnhof. Vidare till en switch och ut till trådade uttag i en del rum. Det fungerar så klart bra. Men det trådlösa.....

Jag har linksys mesh, i två rum ( lång ifrån varandra). Jag har kopplat in båda med nätverkskabel vilket inte fungerar alls bra eftersom dom inte kan ”prata” med varandra trådlöst, hur löser man det?

Jag har ändrat så jag har samma SSID och lösenord men upplever inte det trådlösa som ”sömlöst” mesta dels pga av router ( när man är nära eller går förbi den). Hur lösa det? Vill gärna använda routern som en accesspunkt med.

Och sen optimera det trådlösa, öka effekten på antennerna? Inställningar osv
Alt. Någon bra guide som är någorlunda enkel att följa.

Permalänk
Medlem

Lösningen är att ställa accesspunkterna så dom har bra sprutt mellan sig. Det brukar inte bli speciellt bra med att öka effekten om det redan är dåligt. Jag hade övervägt fler accesspunkter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Lösningen är att ställa accesspunkterna så dom har bra sprutt mellan sig. Det brukar inte bli speciellt bra med att öka effekten om det redan är dåligt. Jag hade övervägt fler accesspunkter.

Tack. Tänkte det med, men dom ör så dyra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle ha valt ett normalt system med accesspunkter i stället för "uppsminkade repeatrar" trådlöst ska användas så lite som möjligt om man ska få bra trådlös prestanda eftersom etern är delad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle ha valt ett normalt system med accesspunkter i stället för "uppsminkade repeatrar" trådlöst ska användas så lite som möjligt om man ska få bra trådlös prestanda eftersom etern är delad.

Läs TS info, han har kopplat in Linksys mesh trådlöst.

TS: testa att koppla ur wifi i routern.

Permalänk
Medlem

Roaming är inte helt lätt att få till. Generellt så är det enklast att köra samma produkter o se till att de kan prata med varandra för att göra handover på devicen/mobilen när den flyttar sig i hemmet. Så som de andra sagt, stäng av wifi i routern o köp 1-2 mesh enheter till

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Läs TS info, han har kopplat in Linksys mesh trådlöst.

TS: testa att koppla ur wifi i routern.

Ja trådlöst är det man så lång det är möjligt ska undvika, det står också att de har kabelanslutning och agerar accesspunkter, dyra accesspunkter med uppenbarligen dålig funktion.
Det är i de allra flesta fall bättre att använda flera normala accesspunkter och helt undvika mesh, mesh är bara en uppsminkad repeater och löser inte problemet med att etern är en delad ändlig resurs och ju fler som börjar använda mesh desto sämre kommer det att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.