4.1 LG sj4r hemmabio i en etta!

Permalänk
Medlem

4.1 LG sj4r hemmabio i en etta!

Hej köpt hem LG sj4r hemmabio system till min LG oled 55 c8 tv. Problemet är att jag bor i en etta där jag inte kan placera dom två surround högtalarna bakom soffan eller på sidan av soffan pga planlösning.

Min fråga är då kan jag bygga upp det såhär.
Soundbar under tv.
Subwoofer på golvet under soundbar
Surround högtalare på golvet på vardena sida av tvn.

Största frågan är då alltså kan dessa två surround högtalare stå på golvet framför mig istället för bakom mig eller kommer det bli jätte konstigt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det borde inte ge den effekt som surround i grund och botten handlar om. Testa att sätta dem i taket, riktade nedåt mot soffan istället så får du nog så bra det kan gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det borde inte ge den effekt som surround i grund och botten handlar om. Testa att sätta dem i taket, riktade nedåt mot soffan istället så får du nog så bra det kan gå.

https://imgur.com/I7nZESN

Där är planlösningen. Tanken var större tv så den kommer vara 1,20 inte 1,60.

Vill kunna ha bra ljud från sängen med och det är e vägg emellan. Att ha dom surround högtalarna på golvet blir alltså inge bra alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa bättre prylar sim passar möbleringen, det handlar om att få ett diffust ljudfält vid sidan/bakom dig och ofta är det lättare om man har bi/di eller ominpolära bakhögtalare, det kan också bli bra att ha "vanlliga" placerade ovanför öronhöjd och riktade uppåt så att man inte får så mycket direktljud från dem men inget av det går att lösa med ett allt i ett system.
Om du inte kan lösa högtalarplaceringen alls så strunta i surroundkanalerna helt och välj Dolby 3 eller Dolby digital 3 i stället som dekoderprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa bättre prylar sim passar möbleringen, det handlar om att få ett diffust ljudfält vid sidan/bakom dig och ofta är det lättare om man har bi/di eller ominpolära bakhögtalare, det kan också bli bra att ha "vanlliga" placerade ovanför öronhöjd och riktade uppåt så att man inte får så mycket direktljud från dem men inget av det går att lösa med ett allt i ett system.
Om du inte kan lösa högtalarplaceringen alls så strunta i surroundkanalerna helt och välj Dolby 3 eller Dolby digital 3 i stället som dekoderprogram.

Det sista förstår jag inte. Vad innebär det i praktiken?

Problemet är att det ingår i en kampanj hemmabio systemet är på köpet. Jag kan byta ut dom och lägga till 2000kr och få LG sk9y som är en mer kraftfull soundbar på 300w och subwoofer på 200w utan bakre högtalare. Är det kanske ett bättre alternativ då och är det värt det ifall detta paket inte går få till?

Tänkte man kanske kan använda dom två högtalarna som vanliga högtalare utan just surround?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker mrqaffe har helt fel.
Ur ett bild/ljudperspektive bör du sätta tvn på väggen där du har tänkt ha sängen - med riktning ut mot köket. Ställ sängen vid garderoben istället och häng bakhögtalarna på konsoler i taket.

Du behöver inte stirra dig blind på några watt hit och dit. Min backupstereo har en förstärkare på 2x75w som antagligen låter betydligt bättre än LG's 300 watt. Högtalare med bättre spridning kostar också betydligt mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barduck:

Det sista förstår jag inte. Vad innebär det i praktiken?

Problemet är att det ingår i en kampanj hemmabio systemet är på köpet. Jag kan byta ut dom och lägga till 2000kr och få LG sk9y som är en mer kraftfull soundbar på 300w och subwoofer på 200w utan bakre högtalare. Är det kanske ett bättre alternativ då och är det värt det ifall detta paket inte går få till?

Tänkte man kanske kan använda dom två högtalarna som vanliga högtalare utan just surround?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera olika program i en surrounddekoder och en del är gjorda bara för att spelas upp via fronthögtalare.
Jag är lite allergisk mot soundbars för de är inte nått man väljer om man vill ha bra prylar som är flexibla och låter användaren konfa ett system fritt aå att välja mellan 2 olika soundbarsystem fixar inte grundproblemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns 2 alternativ för köpt LG oled 55tum c8 och antingen behåller jag LG sj4r ljudsystem och har högtalarna på golvet på vardera sida tvn eller så uppgraderar jag till en bättre soundbar för 2000kr och bara kör soundbar + subwoofer. Frågan är vad är bästa alternativet. Hmm är surroundsystem på golvet framför tvn inget alternativ alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barduck:

Finns 2 alternativ för köpt LG oled 55tum c8 och antingen behåller jag LG sj4r ljudsystem och har högtalarna på golvet på vardera sida tvn eller så uppgraderar jag till en bättre soundbar för 2000kr och bara kör soundbar + subwoofer. Frågan är vad är bästa alternativet. Hmm är surroundsystem på golvet framför tvn inget alternativ alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha bakhögalarna framför dig på golvet är sämre än att inta ha dem alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ha bakhögalarna framför dig på golvet är sämre än att inta ha dem alls.

Okej det svarar frågan ganska bra.

Då är min sista fråga.

Kommer jag få ett bra ljud för film och musik med LG sk9y?

En säljare på Elgiganten prata om att jag kommer höra etc helikopter från vänster åka förbi till höger osv, gör jag det med endast denna soundbar + subwoofer eller behöver man köpa till bakre högtalare för det?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barduck:

Okej det svarar frågan ganska bra.

Då är min sista fråga.

Kommer jag få ett bra ljud för film och musik med LG sk9y?

En säljare på Elgiganten prata om att jag kommer höra etc helikopter från vänster åka förbi till höger osv, gör jag det med endast denna soundbar + subwoofer eller behöver man köpa till bakre högtalare för det?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Stereoljud får du men en soundbar kan aldrig bli så "bra" att man ens bör kalla den bra, den är helt enkelt för liten och dessutom för "o-bred" för att kunna placera högtalarelementen på ett vettigt avstånd från varandra, om soundbaren hade varit minst 2 meter bred och haft 100 liters volym så hade det börjat likna nått men numera tillverkas inget sånt, det gjordes dock på 60 talet långt innan soundbarrs blev en modepryl.

JBL Paragon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En bekant köpte en LG sk9y mot min inrådan och mycket riktigt den används sällan, låter bättre än TV ljudet men bra låter det aldrig, skulle också aldrig kalla en soundbar för hemmabio.

Man får mycket bättre med en Receiver och 2 frontar en center och en sub, även om man inte kan få plats med bakre högtalare så blir det mycket bättre än vilken soundbar som helst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt så får man det man betalar för och 3000kr för "hemmabio" är väldigt budget.
Tänk dig att köpa en dator med en Intel Atom processor typ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.