Permalänk

problem med Directx 11 titlar

Hej jag har en dator som brukade klara av att spela directx 11 titlar men det gör den inte nu, och detta började efter att jag satte på nätaggregatet och det hördes en hög smäll från datorn (förmodligen en kondensator). Hur som helst... Jag har installerat om drivrutiner, ominstallerat windows, formaterat rubbet samt testat med ett annat grafikkort utan resultat. Det sjuka är att andra spel som körs på antingen 9/10/11 eller 12 av directx funkar (eller har någon typ av kompromiss som att det bara går att köra i window läge med en specifik upplösning).

titlar som inte funkar är:
gmod - grafikkortet "kopplas" ur i enhetshanteraren aka (drivrutinen funkar inte)
The witcher: enchaned edition
killing floor
L4D2
Payday (i window läge funkar det "knappt")
worms rev och mayhem (funkade inte förut men lyckades få igång det efter lite omskrivning i filerna)

sen finns det förmodligen någon till jag inte kommer på nu.

Jag har tänkt mig att problemet bör sitta runt moderkort processor hålet således ingen annan vet, jag har aldrig varit med om något liknande förut och har inte den blekaste om vad som har hänt, utöver att något gått sönder.

GTX 960 är fullt funktionellt.
specs:
windwos 10 home
asus h97-pro
intel i5-4460
GTX 1060 (main)
GTX 960 (test kortet som nämndes)
1x8GB DDR3 1600MHz ram (kingston)
650W nätag guld certifikat
970 evo ssd 250GB
2x 1TB HDD

Någon som har minsta aning om vad som kan gått sönder?

Permalänk

Problemet löst

För dem av er som har liknande problem med att utvalda titlar som körs på Dx9 eller Dx11 inte fungerar kan ni testa följande:

Första du kan göra är att kontrollera i Nvidias kontrollpanel (eller amds motsvarighet) så att du har rätt upplösning. Mitt problem löstes nämligen genom att bytta från 1080i till 1080p (vet inte varför 1080i var selectad). annars kan du testa förljande:
* försök starta spelet i window läge
* Installera om drivrutiner
* starta windows i felsäkert läge / inaktivera kravet på signerade drivrutiner
* Installera om windows

(om inget fungerar testa att köra dxdiag i cmd)

tack för mig