MDS-säkerhetsuppdateringarna drabbar Intel fem gånger hårdare än AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Kul när man precis satt upp nya servrar. Skulle ha kört på fler cores istället för att lita på HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen ny server, men har ett gäng lite äldre hemma, men alla har ju HT :/ Kommer nog dock låta dom (Den som är aktiv) Rulla med HT igång. Men det är ju lite surt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fast í7 9700K har ju inte HT... Är den också sårbar mot denna form av attack? Att i9 9900K är det förstår jag.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Jag undrar varför tappet är så stort för 8700k CPU'n i testet, var det inte så att 8x samt 9x inte var sårbara? Vist det står att det inte enbart handlar om MDS utan de äldre med men varför påverkar den % 8700k mer än de äldre som påverkas av allt i de fallen?

Eller tvingar de på så att de kör med dessa saker utan att det behövs här?

Intel sa att 8x samt 9x inte var sårbara, men enligt forskarna ljög Intel och de sa faktiskt att Intels senaste var extra sårbara.
Så detta är ju bara mer bevis på att Intel ljuger till sina konsumenter helt enkelt.
Det är ju redan etablerat att Intel (och ett fåtal andra parter) känt till detta sedan ett år tillbaka.

Problemet för Intel är ju att några av dessa problemen är rotade i ett feltänk i HT's grunddesign.
När det väl uppdagades att sådana här fel fanns så hittades snabbt fler och fler sätt att utnyttja det på, vilket är den inkommande strömmen av säkerhetsproblem vi sett hittills.
Men eftersom felet ligger i HT's grunddesign är det omöjligt att patcha bort roten till problemet, istället får vi workaround-patchar som ska adressera varje attackvektor en och en.
Intel måste i princip slänga sin HT design i soptunnan och göra om den.

Eftersom den nya designen inte får ta samma prestandagenvägar som den gamla så är det kanske så att Intel inte lyckats hitta en ny design som de är nöjda med än och därför har de valt att fortsätta med sin trasiga design i hopp om att inga fler problem ska hittas innan de blivit klara med den nya designen (men detta är ren spekulation från mig).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Men på ens Macbook är det Apple som bestämmer och frågan är vad de kommer göra nu. Kommer de t.ex. slå av HT!??

Nej... Apple har förvisso patchat bristen redan, men HT måste du slå av själv om du vill det genom att starta om datorn i konsoll-läge och sedan köra ett kryptiskt kommando som du får söka upp själv (fast du är väl inte så sugen på att göra din mack långsammare kan jag tänka - jag tänker då inte sänka prestandan på min, den saken är säker. )

Permalänk
Medlem

Har stängt av spectre och meltdown fixarna på min desktop/gaming pc, hoppas man även kan stänga fixarna för det här.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Nån som vet hur den påverka E5-2680 & E5-2690V2?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Fast í7 9700K har ju inte HT... Är den också sårbar mot denna form av attack? Att i9 9900K är det förstår jag.

Om jag har förstått rätt så är alla CPUer utan HT inte drabbade.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

Om jag har förstått rätt så är alla CPUer utan HT inte drabbade.

Alla moderna Intel-CPUer är drabbade, de med HT är extra sårbara och 8000 och 9000-serien ännu mer sårbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alla moderna Intel-CPUer är drabbade, de med HT är extra sårbara och 8000 och 9000-serien ännu mer sårbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för klargörandet!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, man ska ju inte vara så säker på att det är hos Intel nästa major fuckup uppdagas, det kan lika gärna vara nåt från AMD som är näst på tur.

Det ser förvisso ut att bli AMD för min del nästa gång också, men inte på grund av detta.

Rent historiskt så har det alltid varit Intel som fått stå för de största smällarna. Spelar ingen roll om det handlar om Spectre, Meltdown eller detta. Så ska man ta Intels trackrecord i området så kommer nästa säkerhetshål även det drabba Intel kraftigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur stort problem är detta för någon som kör servrar hemma som NAS och som bara är exposade på nätet via VPN. Inga andra portar öppna?
Kör xeon processorer i med HT

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken skandal, kort sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Rent historiskt så har det alltid varit Intel som fått stå för de största smällarna. Spelar ingen roll om det handlar om Spectre, Meltdown eller detta. Så ska man ta Intels trackrecord i området så kommer nästa säkerhetshål även det drabba Intel kraftigt.

En handfull buggar är inget vidare statistiskt underlag. Änsålänge bör man nog ta sådana track records med en väldigt stor nypa salt.

För egen del ser det ut att vara en väldans massa bättre skäl än Intels misslyckanden på den fronten att välja AMD på gång.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar den här tabellen rätt, så verkar ju 9000-serien processorer med den senare steppingen vara fixade på hårdvarunivå.

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Vore intressant att veta om detta ger samma prestandaförlust som MCU + Software fixarna.

Tycker inte att deras Q&A svar på frågan gav särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hur stort problem är detta för någon som kör servrar hemma som NAS och som bara är exposade på nätet via VPN. Inga andra portar öppna?
Kör xeon processorer i med HT

Det är ju ett problem för exakt alla som exekverar kod dom inte skrivet helt själv på sin processor. Men om du är fullständigt säker på att du aldrig kör något från en extern källa på datorn så borde du vara safe. Och det är man ju aldrig, vilket är problemet.

Exempelvis så kan det räcka med att ett Javascript körs i webbläsaren. Eller som tidigare hänt att någon kapat ett annat program och injicerat deras skadliga kod i det (Asus Live Update senast till exempel). Du kommer med största sannolikhet aldrig få reda på om du blivit drabbad eller inte.

Permalänk
Avstängd

Så hur påverkar detta en 9600k som inte har HT? Behöver jag ens ha detta aktiverat om jag inte har något viktigt på datorn och använder den endast till spel och surf?
Har win10 64bit förövrigt och windows update drog ner KB4494441 för några dagar sen;

Enables “Retpoline” by default if Spectre Variant 2 (CVE-2017-5715) is enabled. Make sure previous OS protections against the Spectre Variant 2 vulnerability are enabled using the registry settings described in the Windows Client and Windows Server articles. (These registry settings are enabled by default for Windows Client OS editions, but disabled by default for Windows Server OS editions). For more information about “Retpoline”, see Mitigating Spectre variant 2 with Retpoline on Windows.

Provides protections against a new subclass of speculative execution side-channel vulnerabilities, known as Microarchitectural Data Sampling, for 64-Bit (x64) versions of Windows (CVE-2019-11091, CVE-2018-12126, CVE-2018-12127, CVE-2018-12130). Use the registry settings as described in the Windows Client and Windows Server articles. (These registry settings are enabled by default for Windows Client OS editions and Windows Server OS editions).

Permalänk
Avstängd

Och Intel fanatiker som alltid skriker att AMD skulle gjort samma sak, när har AMD tabbat sig lika mycket gällande säkerhet? Aldrig, och deras SMT fungerar utan "fusk"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Känns lite som AMD vs Nvidia. Där Nvidia presterar bra out of the box men när det gått ett ½år så har AMDs mjukvara fått ut mer ur sin hårdvara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Du hjälper ju knappast till när du skriver ett sådant konstruktivt inlägg, eller vad tycker du själv?

Detta drabbar alla och jag kan bara hoppas att det blir bättre framöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det blir ju lite katastrofläge om man måste avaktiveta HT för att lösa problemet... Det betyder ju att man i praktiken säger att high end propparna med HT är helt bortkastade pengar. Man kan ju bara köpa versionen utan HT för en billigare peng.

Visst att man kan hitta små säkerhetsproblem som kan patchas bort med några få procents prestandaförlust men att kapa HT rakt av är ju katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Esseboy: Du hjälper ju knappast till när du skriver ett sådant konstruktivt inlägg, eller vad tycker du själv?

Detta drabbar alla och jag kan bara hoppas att det blir bättre framöver.

Intel är välkänt för att offra kundernas bekvämlighet för att få vinst. Se bara hur de låser upp HT för 1000 kr, byter sockel varje år, skimpar på säkerheten, tar ut skyhöga priser, låser överklockning på billigare chipset o.s.v.

Tillräckligt konstruktivt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

hur kommer säkerhets uppdateringarna komma, windows update? eller något man laddar ned själv så man får välja om man vill tappa prestanda eller vara osäker?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En handfull buggar är inget vidare statistiskt underlag. Änsålänge bör man nog ta sådana track records med en väldigt stor nypa salt.

För egen del ser det ut att vara en väldans massa bättre skäl än Intels misslyckanden på den fronten att välja AMD på gång.

"En handfull buggar" som lämnar systemet väldigt sårbart till den grad att Intel känt sig nödvändiga att förneka dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperNova:

Det blir ju lite katastrofläge om man måste avaktiveta HT för att lösa problemet... Det betyder ju att man i praktiken säger att high end propparna med HT är helt bortkastade pengar. Man kan ju bara köpa versionen utan HT för en billigare peng.

Visst att man kan hitta små säkerhetsproblem som kan patchas bort med några få procents prestandaförlust men att kapa HT rakt av är ju katastrof.

Huruvida det är katastrof eller ej beror framförallt på om systemet man avser används på ett sätt som faller inom ramen för de förutsättningar som krävs. Det räcker att bryta ett enda av kraven för att attackvektorn ska avvärjas.

Du bör överväga att stänga av HT om

"These flaws, if exploited by an attacker with local shell access to a system, could allow data in the CPU’s cache to be exposed to unauthorized processes."

Sedan verkar det inte säkert att det går att utnyttja även om ovan är uppfyllt. Finns en PoC av ZombieLoad. Notera att detta är en PoC där allt är serverat på ett silverfat, man "attackerar" ett program som lägger 100 % CPU på att läsa ett enda tecken, värdet på det tecknet ska stjälas i PoC.

Kraven för att denna PoC överhuvudtaget ska kunna lyckas är

  • Ensure that your CPU frequency is at the maximum, and frequency scaling is disabled (kan säga att det var rätt hopplöst att få något annat än brus med "turbo-boost" påslaget)

  • Leaking values only works if attacker and victim run on the same physical core (värt att tillägga att bara root/admin kan låsa processer som inte ägs av dem själva till en specifik tråd...)

  • Vary the load on your computer. On some machines it works better if the load is higher, on others it works better if the load is lower (lycka till att ha den kontrollen i ett malware...)

Har själv bara testat på Linux så här långt, där krävs även detta

"For this variant, KASLR and KPTI have to be disabled"

D.v.s. om man har skydd mot Meltdown aktiverat (KPTI) fungerar inte PoC, den kan man ändå tänka sig att visa slagit av (jag kör utan den patchen på de flesta systemen, Meltdown är ett icke-problem om det är en personlig dator).

Problemet är att även KASLR måste vara avaktiverat, finns noll anledning att stänga av detta i ett normalt system.

Har testat på fyra CPUer så här långt, i7-8559U, i7-6770HQ, i7-5600U samt E5-2690. Fungerar överhuvudtaget inte på de två första, gissningsvis för att de ha rätt annorlunda timing vid cache-miss p.g.a. att de är utrustade med eDRAM. Försökt tweakat programmet för att kompenserat för det, men det data jag får attackprogrammet att rapportera är endera inget eller vitt brus.

Stänger man inte av turbo-boost är det i praktiken bara brus på alla CPUer.

Ändock: det finns absolut en signal när man gjort alla krav som står ovan, i alla fall på E5-2690. Men det är rätt ordentligt med brus

A: ( 2) B: ( 316) ### C: ( 1) D: ( 36) E: ( 19) F: (6007) ############################################################ G: ( 0) H: ( 1) I: ( 0) J: ( 0) K: ( 402) #### L: ( 1) M: ( 0) N: ( 0) O: ( 2) P: ( 19) Q: ( 1) R: ( 0) S: ( 0) T: ( 3) U: ( 0) V: ( 0) W: ( 1) X: ( 818) ######## Y: ( 0) Z: ( 2)

Rätt svar B

Dold text
Gissa vilken bokstav som läcks här...

A: ( 2) B: ( 0) C: ( 0) D: ( 7) E: ( 1) F: (2585) ############################################################ G: ( 0) H: ( 0) I: ( 0) J: ( 0) K: ( 135) ### L: ( 0) M: ( 0) N: ( 0) O: ( 0) P: ( 22) Q: ( 0) R: ( 0) S: ( 0) T: ( 0) U: ( 0) V: ( 4) W: ( 1) X: ( 182) #### Y: ( 0) Z: ( 1)

Rätt svar K

Dold text
Gissa vilken bokstav som läcks här...

Alla måste göra sin egen bedömning, själv kör jag nog lite wild-n-crazy och lämnar HT påslaget på personliga Linux-maskiner

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: många som inte förstår sig på säkerhet/risker...
om man antar att payloaden kräver root, eller fysisk tillgång till datorn, vette fan om man kan kalla det risk

de flesta webbläsarna är bra sandlådade vid detta laget, anser inte detta en värre bug/kryphål än många av de andra

men det är väl populärt att skrika så högt man kan, alla vill höras nuförtiden... sen är det pengar/politik inblandat

sen om jag förstod korrekt, vem f*n kör cpu:n utan freq-skalning... fullt blås hela tiden?!?

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Factorial112:

@Yoshman: många som inte förstår sig på säkerhet/risker...
om man antar att payloaden kräver root, eller fysisk tillgång till datorn, vette fan om man kan kalla det risk

de flesta webbläsarna är bra sandlådade vid detta laget, anser inte detta en värre bug/kryphål än många av de andra

men det är väl populärt att skrika så högt man kan, alla vill höras nuförtiden... sen är det pengar/politik inblandat

sen om jag förstod korrekt, vem f*n kör cpu:n utan freq-skalning... fullt blås hela tiden?!?

ZombieLoad kräver i teorin inte root-access. Däremot är möjlighet att köra valfritt program på den lokala maskinen ett hårt krav.

PoC kräver root-access för att man ska kunna göra en praktiskt användbar attack. Och däri ligger "problemet" (snarare för användare trevlig begränsning för attackvektor).

Råder inget tvivel om att MDS, Spectre/Meltdown etc är sårbarheter i Intels CPUer (Spectre är en sårbarhet i alla moderna CPUer)! Att däremot utnyttja dessa sårbarheter till något praktiskt användbar attack skulle jag säga att ingen lyckas med så här långt. Det betyder inte att man inte kommer lyckas i framtiden. Så endera bör man ha alla patchar applicerade, alternativt ska man hålla sig ajour med hur saker utvecklas kring detta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Påverkas min 9900k av förlusterna? xD
vill ha tillbaka pengarna som motsvarar 16% av min prestandaförlust eller vad det nu blir.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Huruvida det är katastrof eller ej beror framförallt på om systemet man avser används på ett sätt som faller inom ramen för de förutsättningar som krävs. Det räcker att bryta ett enda av kraven för att attackvektorn ska avvärjas.

Du bör överväga att stänga av HT om

"These flaws, if exploited by an attacker with local shell access to a system, could allow data in the CPU’s cache to be exposed to unauthorized processes."

Sedan verkar det inte säkert att det går att utnyttja även om ovan är uppfyllt. Finns en PoC av ZombieLoad. Notera att detta är en PoC där allt är serverat på ett silverfat, man "attackerar" ett program som lägger 100 % CPU på att läsa ett enda tecken, värdet på det tecknet ska stjälas i PoC.

Kraven för att denna PoC överhuvudtaget ska kunna lyckas är

  • Ensure that your CPU frequency is at the maximum, and frequency scaling is disabled (kan säga att det var rätt hopplöst att få något annat än brus med "turbo-boost" påslaget)

  • Leaking values only works if attacker and victim run on the same physical core (värt att tillägga att bara root/admin kan låsa processer som inte ägs av dem själva till en specifik tråd...)

  • Vary the load on your computer. On some machines it works better if the load is higher, on others it works better if the load is lower (lycka till att ha den kontrollen i ett malware...)

Har själv bara testat på Linux så här långt, där krävs även detta

"For this variant, KASLR and KPTI have to be disabled"

D.v.s. om man har skydd mot Meltdown aktiverat (KPTI) fungerar inte PoC, den kan man ändå tänka sig att visa slagit av (jag kör utan den patchen på de flesta systemen, Meltdown är ett icke-problem om det är en personlig dator).

Problemet är att även KASLR måste vara avaktiverat, finns noll anledning att stänga av detta i ett normalt system.

Har testat på fyra CPUer så här långt, i7-8559U, i7-6770HQ, i7-5600U samt E5-2690. Fungerar överhuvudtaget inte på de två första, gissningsvis för att de ha rätt annorlunda timing vid cache-miss p.g.a. att de är utrustade med eDRAM. Försökt tweakat programmet för att kompenserat för det, men det data jag får attackprogrammet att rapportera är endera inget eller vitt brus.

Stänger man inte av turbo-boost är det i praktiken bara brus på alla CPUer.

Ändock: det finns absolut en signal när man gjort alla krav som står ovan, i alla fall på E5-2690. Men det är rätt ordentligt med brus

A: ( 2) B: ( 316) ### C: ( 1) D: ( 36) E: ( 19) F: (6007) ############################################################ G: ( 0) H: ( 1) I: ( 0) J: ( 0) K: ( 402) #### L: ( 1) M: ( 0) N: ( 0) O: ( 2) P: ( 19) Q: ( 1) R: ( 0) S: ( 0) T: ( 3) U: ( 0) V: ( 0) W: ( 1) X: ( 818) ######## Y: ( 0) Z: ( 2)

Rätt svar B

Dold text
Gissa vilken bokstav som läcks här...

A: ( 2) B: ( 0) C: ( 0) D: ( 7) E: ( 1) F: (2585) ############################################################ G: ( 0) H: ( 0) I: ( 0) J: ( 0) K: ( 135) ### L: ( 0) M: ( 0) N: ( 0) O: ( 0) P: ( 22) Q: ( 0) R: ( 0) S: ( 0) T: ( 0) U: ( 0) V: ( 4) W: ( 1) X: ( 182) #### Y: ( 0) Z: ( 1)

Rätt svar K

Dold text
Gissa vilken bokstav som läcks här...

Alla måste göra sin egen bedömning, själv kör jag nog lite wild-n-crazy och lämnar HT påslaget på personliga Linux-maskiner

Jag är med på vad du säger men som jag sa... Om...

Men är det ju flera fall där man inte behöver det men faktum kvarstår att om man behöver avaktivera HT så är det ett stort problem minst sagt. Men sen är det ju som allt annat en avvägning mellan risk och vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppdateringar för Android är viktiga.
Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 är viktiga.
Säkerhetsuppdateringar för Intel-processorer, nja bättre att ha högre prestanda!

Permalänk

verkar mena att HT på/av inte verkar spela så stor roll för spel, right?