Vissa appar funkar inte på hemma-wifi?

Permalänk
Medlem

Vissa appar funkar inte på hemma-wifi?

Hej!

Hoppas någon här kan ha en tänkbar förklaring på detta.

När min sons Samsungplatta (bara någon månad gammal) är uppkopplad på vårt wifi hemma så fungerar varken Youtube, Netflix eller Barnkanalen. När jag däremot delar nät via min mobildata så funkar det utmärkt på plattan.

På min telefon fungerar dock alla appar när jag är uppkopplad på wifi hemma. Visst är det supermärkligt? Någon annan som råkat ut för liknande?

Jag vet liksom inte i vilken ände jag ska börja nysta.
Mvh Natasja

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni för router och inställningar på den?

Vad har din son mer specifikt för platta och du för telefon?
Vad har din son för dns-inställningar på plattan? (Under nätverk>avancerat)

Permalänk
Medlem

Har du satt någon brandvägg, barnskydd eller annan spärr i eran router på hans platta?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Vad har ni för router och inställningar på den?

Vad har din son mer specifikt för platta och du för telefon?
Vad har din son för dns-inställningar på plattan? (Under nätverk>avancerat)

Vi har en Mini-router ZTE MF971V, med simkort i (extradata på mobilab). Jag har en Samsung galaxy s9 o h han har en Samsung galaxy tab a 10.5. Den kan bara surfa med wifi så går inte att ha simkort i den. Därför jag kanske inte hittat något om dns i inställningarna?

Det HAR fungerat tills för bara ett par dagar sedan ska jag tillägga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du satt någon brandvägg, barnskydd eller annan spärr i eran router på hans platta?

Nix inge ring sånt :/ Och det HAR fungerat ska jag tillägga. Började strula för ett par dagar sedan och har hängt kvar sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Sätt DNS i router eller enhet till 8.8.8.8 alt 8.8.0.0 och se om det blir bättre

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat hur den får sin nätverkskonf, dhcp, statiskt, nån proxy för är det fel där skulle det förklara symptomen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag börja med att kolla om plattan är uppdaterad?

Inställningar > Systemuppdateringar eller var nu Samsung har funktionen?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

När något har fungerat och slutat fungera så är det alltid att börja nysta i "Vad har hänt". Jag gissar på att den berömda "någon" ™ har ändrat något. Gör det enkelt för dig här och nollställ nätverksinställningarna i paddan och återanslut och verifiera att det är samma wifi du är på som du benchmarkar emot på mobilen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Små klena routers kan ju även halv-krasha och bete sig skumt.
Antar att du testat att starta om den?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har startat om routern? Fungerar det för andra enheter som är kopplad emot routern? Prova resetta routern till fabriksinställningar?