Permalänk
Medlem

Behöver jag en ny fläkt?[Löst]

Bestämde mej för att förlänga livlängden på min dator lite så jag köpte en begagnad processor med lite mer krut i, bytte från en i5-4460 till en i7-4790, jag är inte speciellt kunnig med sånt här men jag la många timmar på att googla runt och kolla upp så allt skulle stämma. Och det gör det.. typ. Problemet är att med nya processorn verkar det bli lite varmt, Med Intel Extreme Tuning Utility's stresstest kommer den upp i 80-81 grader(Package Temperature)som högst, annars som nu när jag bara kör webbläsare ligger den på runt 50. Har testat att göra om kylpastningen men det gör ingen skillnad. Så dels blir den för varm och dels så drar fläkten igång och väsnas när jag spelar spel. Lösningen då är väl att byta till en bättre fläkt men efter flera timmars googlande blir jag inte klokare på vad jag ska ha för något, kanske någon här kan komma med något tips.

Min dator är en Asus M52ad och det jag vet om den nuvarande fläkten är att det är den här(efter att ha knappat in ett nummer som stod på fläkten på google):
https://www.asusparts.eu/en/Asus-13071-00840200

Om någon har nån användbar information att bidra med är jag evigt tacksam

Permalänk
Medlem

Är det en sån här kylare?

Hur ser det ut inne i datorn? Skulle en tornkylare få plats? Det borde väl räcka med något enkelt som t.ex hyper 212 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ja det är det

Permalänk

Jag skulle börja med att öppna sidan och kolla hur det ser ut med utrymmen, även öppna andra sidan för att se om det är möjligt att komma åt baksidan av cpu-sockeln. Är du inte beredd att montera ur moderkortet så finns det kylare med push pins precis som den du redan har.

Cooler Master TX3 EVO 95W tdp skulle funka som ett budgetalternativ och push pin installation som du är van vid. Har en sådan ihop med i3 6100 och där funkar den bra och tyst. Jag skulle dock försöka med ett snäpp bättre och tystare om det finns möjlighet att skruva fast den genom moderkortet typ en Be Quiet! Pure Rock.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Har en bild här

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Cooler Master TX3 EVO 95W tdp skulle funka som ett budgetalternativ och push pin installation som du är van vid. Har en sådan ihop med i3 6100 och där funkar den bra och tyst.

Jag är inte speciellt sugen på att lägga massa pengar på detta så ett enklare budgetalternativ låter lockande, vad jag undrar dock är om den fläkten du nämner där kyler bättre än den jag har, vill inte köpa en ny och sen ha samma problem.

Permalänk

Okey du har djupet där, sen är det rätt intressant att se en bild rakt från sidan samt rakt från sidan från andra hållet dvs baksidan av plåten som moderkortet är monterat på.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Jag skulle börja med att öppna sidan och kolla hur det ser ut med utrymmen, även öppna andra sidan för att se om det är möjligt att komma åt baksidan av cpu-sockeln. Är du inte beredd att montera ur moderkortet så finns det kylare med push pins precis som den du redan har.

Cooler Master TX3 EVO 95W tdp skulle funka som ett budgetalternativ och push pin installation som du är van vid. Har en sådan ihop med i3 6100 och där funkar den bra och tyst. Jag skulle dock försöka med ett snäpp bättre och tystare om det finns möjlighet att skruva fast den genom moderkortet typ en Be Quiet! Pure Rock.

Håller med om att det nog är det enklaste och ett av de billigare sätten att komma undan, push-pins så man slipper ta loss moderkortet och förhoppningsvis tillräckligt för att kyla en icke överklockningsbar i7.
Sen kan man ju diskutera om dina temperaturer verkligen är för höga eller inte vid användning av datorn. Stresstest brukar ju belasta lite mer än normalt användande/spelande. Tror inte den processorn börjar throttla förrän vid 100 grader.

Permalänk
Medlem

@b1ghen Oavsett om det är för varm eller inte så låter fläkten mycket eftersom den får jobba så hårt, så det är väl lite delvis därför också som jag hade viljat lösa detta

Permalänk

Låter som det är mer fläktlager relaterat. En budgetlösning snabbt och enkelt vore

https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo för 249:-

Medföljer ny fräsch kylpasta också ser det ut som

Jag skulle säga att den är överlägsen stockkylaren på alla sätt, temp och ljud, men räkna inte med underverk vid belastning då det är en mindre fläkt 92mm och 800-2800rpm. För min del är den knäpptyst dock (välventilerad och ljudisolerad) men jag gör inget mer än surfar, tittar på tuben med den datorn. Sedan är det lite beroende på hur luftig och väl kyld chassi du har.

Edit: du kan inte göra något åt kabelhärvan när du ändå håller på? ser ut som att man kan dra den igenom på andra sidan plåten du har fäst moderkortet på

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

@broderick: Jo jag ska se vad jag kan göra med kablarna.

Tack för hjälpen killar!, har beställt en Cooler Master TX3 Evo så får vi se hur det funkar. Skriver hur det gick sen när jag fått den.

Permalänk
Medlem

Skruvade in Cool Mastern idag, i stresstestet minskade max temperaturen med ca 10°c (från toppar på 81° till 71°)och jag har inte märkt av nått väsen från fläkten. Är väldigt nöjd med detta, tack än en gång