Permalänk
Medlem

60Hz vs 144Hz, placebo effekt?

För drygt en månad sedan köpte jag två stycken 144Hz skärmar, en ViewSonic XG2402 och en Acer XF240H - den ena köpt pga det höga betyget den fått i recensioner och den andra pga populariteten. Så jag förväntade mig två av marknadens bästa 144Hz-skärmar.

För ca en vecka sedan blev jag less på den undermåliga grafiska kvalitèn på dessa TN-skärmar och köpte en 60Hz VA-skärm av modellen Samsung U32J590U med 4K-upplösning istället.

Jag var dock tveksam eftersom jag sett folk skriva att de inte kan gå tillbaka till 60Hz efter att ha använt 120Hz och högre, så jag förväntade mig att bli besviken på Samsung-skärmen gällande uppdateringsfrekvensen. Men sanningen är den att jag märker knappt av det.

Visst, spel flöt väl på lite bättre i 144Hz (ja, jag kontrollerade flera gånger att det var 144Hz) men i övrigt vardagsanvändande märker jag ingen skillnad alls. Inte när jag surfar, inte när jag kollar videos, bara en liten aning i spel.

Är det till stor del en slags placebo effekt det här med 60Hz vs 144Hz eller är det bara så att vissa inte märker av skillnaden? För utifrån egna erfarenheter kan jag inte på något sätt motivera varför någon skulle lägga 3000 kr på en TN-skärm med 144Hz, FreeSync och 1080p som maxupplösning när du kan köpa en VA-skärm med 60Hz, FreeSync och 4K som maxupplösning för 4000 kr, oavsett vad ändamålet är.

EDIT: Självklart har jag anpassat grafikinställningarna när jag spelar så jag legat på minst 150 fps och håller koll under tiden jag spelar.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Varför skulle du märka av det när du surfar eller tittar på film/ videos?

144hz är i princip exklusivt användbart i spel.

Den enda skillnaden annars är väl just musrörelser över skärmen, något som man är mer eller mindre mottaglig för. Men dess viktighet för upplevelsen är lika med 0. Ska man stirra på en skärm utan att spela på den hela dagen då är allt annat viktigare än uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför skulle du märka av det när du surfar eller tittar på film/ videos?

144hz är i princip exklusivt användbart i spel.

Den enda skillnaden annars är väl just musrörelser över skärmen, något som man är mer eller mindre mottaglig för. Men dess viktighet för upplevelsen är lika med 0. Ska man stirra på en skärm utan att spela på den hela dagen då är allt annat viktigare än uppdateringsfrekvensen.

Precis. Dessutom krävs det väl att man har en FPS som motsvarar frekvensen för att man riktit ska kunna se nån skillnad, ingen större vits med 240 hz skärm om spelet hackar på i 30 FPS (och man inte har någon form av adaptiv sync).

Man märker dock en skillnad även typ när man scrollar, drar fönster och liknande när även utanför spel när man kliver över 60 hz, men knappast så att det i sig är värt nån uppgradering. Och förmodligen så är det många som inte alls märker skillnaden då man inte vet vad man ska leta efter.

För egen del upplever jag skillnaden mellan 60 hz och 144 hz som högst påtaglig, skillnaden mellan 144 hz och 240 hz kan jag se men det kräver en viss vana och om det verkligen är nödvändigt är jag mer tveksam till. Sen gäller det väl att som alltid komma ihåg att man jämför produkter med vissa egenskaper med varandra, t.ex. är en TN panel normalt snabbare förutom att den har högre frekvens. Sen påverkar även adaptiv sync, typ GSync/Freesync upplevelsen.

Permalänk
Medlem

@favouredhawk: Frågan är väl också vilken fps du har/har haft i spelen?
Du märker ju ingen skillnad i spel med en 144Hz så länge du inte har mer än 60 fps.

I annat än spel märker du ingen direkt skillnad på en 60 eller 144Hz skärm, där är upplösningen och andra saker betydligt viktigare.

Så använder man en 144Hz skärm till spel och har alla inställningar rätt så är det ingen placebo.

Permalänk
Medlem

Märker alltid när mina inställningar ändrats från 100 Hz till 60 Hz. Händer ibland vid någon uppdatering att det återställs och då känner jag direkt inne i Windows att allt hackar fram.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag märker direkt om de är 60hz även i windows, tror bara folk uppfattar de olika mycket därav de olika meningarna i frågan. Tycker personligen 60hz kan funka med handkontroll i långsammare spel men med mus så är 60hz nästan ospelbart för mig de får låta hur elitiskt som helst men så är de.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika hur känslig man är för saker som detta. Jag kan utan problem märka skillnad mellan 60hz och 120hz så fort jag ens rör musen i Windows, inget problem alls att se skillnad. Men t.ex. mina syskon eller föräldrar kan inte ens märka skillnaden mellan 30hz eller 120hz oavsett scenario eller användningsområde.
Själv stör jag mig dock inte alls på att återgå till 60hz, jag märker av skillnaden men bryr mig inte mer än så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför skulle du märka av det när du surfar eller tittar på film/ videos?

144hz är i princip exklusivt användbart i spel.

Den enda skillnaden annars är väl just musrörelser över skärmen, något som man är mer eller mindre mottaglig för. Men dess viktighet för upplevelsen är lika med 0. Ska man stirra på en skärm utan att spela på den hela dagen då är allt annat viktigare än uppdateringsfrekvensen.

Tycker det är störtskönt att kunna scrolla i webbläsaren och fortfarande kunna läsa texten utan att den hoppar eller blir blurrig. Dock tjänar man inte så mycket i film eller videoklipp som du säger då de redan är inspelade i en viss frekvens. Möjligtvis att stutter kan uppstå om källans bildfrekvens inte är jämnt dividerbar med skärmfrekvensen.

Dock sitter jag på 60 så pass ofta (jobb samt projektor) så jag hinner inte vänja mig vid 144 speciellt mycket. Ibland när man sitter på 144an en hel semester när man tar med sig datorn till landet, så blir man smått spyfärdig när man återgår till 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Märker alltid när mina inställningar ändrats från 100 Hz till 60 Hz. Händer ibland vid någon uppdatering att det återställs och då känner jag direkt inne i Windows att allt hackar fram.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur vet du det?

...han skrev precis det? är man van vid en viss uppdateringsfrekvens så märks det ju av efter nån sekund.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag kör en skärm med 60 Hz och en med 144 Hz jämte varandra och skillnaden är enorm, oavsett vad jag gör. Kanske inte vid filmtittande men vid vanligt surfande är det jättetydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

...han skrev precis det? är man van vid en viss uppdateringsfrekvens så märks det ju av efter nån sekund.

Av naturliga skäl så lär man bara minnas de gånger man faktiskt märkt det, varför det är lätt att tro att man märker det varje gång även om så inte skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem

@improwise: Vad är din definition av märka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Av naturliga skäl så lär man bara minnas de gånger man faktiskt märkt det, varför det är lätt att tro att man märker det varje gång även om så inte skulle vara fallet.

Nja, det är lite som att inte märka att man kör med släckta lysen när det är mörkt ute för min del.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@improwise: Vad är din definition av märka?

Att man vet om det. Jag ser själv skillnad på min 240 hz skärm och min 144 hz skärm när jag jämför dom, däremot har det hänt att jag av misstag kört 144 hz på 240 hz skärmen utan att märka det. Poängen är att det är svårt att märka att man inte märker något, eftersom man då tror att det aldrig hänt. Skillnaden mellan 60 hz och 144 hz är så klart större, men att därmed tvärsäkert säga att man aldrig skulle missa skillnaden är jag mer tveksam till. Lite som att säga att man är så bra bilförare att man aldrig skulle kunna råka ut för en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@favouredhawk: Frågan är väl också vilken fps du har/har haft i spelen?
Du märker ju ingen skillnad i spel med en 144Hz så länge du inte har mer än 60 fps.

I annat än spel märker du ingen direkt skillnad på en 60 eller 144Hz skärm, där är upplösningen och andra saker betydligt viktigare.

Så använder man en 144Hz skärm till spel och har alla inställningar rätt så är det ingen placebo.

Naturligtvis har jag haft koll på min fps ingame och anpassat grafikinställningarna så jag aldrig går lägre än 150 fps

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

När jag hörde folk beskriva skillnaden mellan 60Hz och 144Hz, så trodde jag att det skulle bli nästan lika påtagligt som skillnaden mellan 30Hz och 60Hz, så jag är minst sagt underväldigad.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Av naturliga skäl så lär man bara minnas de gånger man faktiskt märkt det, varför det är lätt att tro att man märker det varje gång även om så inte skulle vara fallet.

Va? Är du onykter? Vad har minnet med det här att göra? Så vida du inte normalt sett släpar dig fram med musen så märker man det ju efter någon sekund när man gör en snabbare rörelse med musen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Upplevelsen av en 144hz skärm är faktist ganska dålig och illa i många spel om din fps ligger över 144hz. Lås FPS till 141 fps och slå på fast sync och du ser aldrig tillbaka. Skillnaden mellan 60hz och 144hz märks redan vid skrivbordet och flyttande av mus för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Upplevelsen av en 144hz skärm är faktist ganska dålig och illa i många spel om din fps ligger över 144hz. Lås FPS till 141 fps och slå på fast sync och du ser aldrig tillbaka.

Nu blandar du nog ihop frekvensk med adaptiv synk tror jag. Främsta skälet till att låsa FPSen i detta sammanhang är väl om man ständigt rör sig över gränsen för de adaptiva synken och den därför slås på och av hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Är du onykter? Vad har minnet med det här att göra? Så vida du inte normalt sett släpar dig fram med musen så märker man det ju efter någon sekund när man gör en snabbare rörelse med musen.

Alltså, poängen är att du, jag och alla andra bara kommer minnas de gånger vi faktiskt märkt något. Om du hade ett program som slumpmässigt ändrade din frekvens under arbetsdagen så är jag helt övertygad om att du skulle missa det vid ett par tillfällen, men du skulle inte veta om det och därför förbli övertygad om att du skulle märka det varje gång. Om inte är det bara att gratulera

Permalänk

Vid vanlig skrivbordsanvändning med en bra 60Hz-skärm är skillnaden oftast ganska liten jämfört med 144Hz. Responstid och input lag på en 60Hz-skärm behöver inte nödvändigtvis vara hemska för att få en mjuk upplevelse när man dra fönster eller när man ska scrolla. Åldern har också en avgörande faktor när det kommer till känsligheten för snabba rörelse, man kan säga att en 18 åring jämfört med en 40 åring inte har samma förutsättningar när det gäller för hur känslig man är när det kommer till latenser/input lag, och än värre är det i snabba fps-spel där precision och reaktion kan vara en avgörande faktor. Med detta sagt behöver inte den upplevda skillnaden vara enorm, men den finns absolut där!

Har en polare som sitter och spela csgo dagarna in och dagarna ut i snart i över 6 år. Han sitter fortfarande med en 60Hz-skärm och man kan säga att han bukar inte vara en av de sämre spelarna när vi väl spela. Antagligen har han anpassat sig efter de förutsättningar han har, och med största sannolikhet skulle han bli en bättre spelare med en bildskärm som kan ge högre bilduppdatering.

En sådan här tråd har en tendens att splittra människor i två sidor, vilket känns som ett försök till att provocera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alltså, poängen är att du, jag och alla andra bara kommer minnas de gånger vi faktiskt märkt något. Om du hade ett program som slumpmässigt ändrade din frekvens under arbetsdagen så är jag helt övertygad om att du skulle missa det vid ett par tillfällen, men du skulle inte veta om det och därför förbli övertygad om att du skulle märka det varje gång. Om inte är det bara att gratulera

Har iofs aldrig arbetat med en skärm i 100Hz utan enbart 144Hz, så det kanske är en dåligt påstående. Men med mitt dagliga arbete så har jag otroligt svårt att se att jag inte skulle märka det väldigt snabbt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Jag märker direkt om de är 60hz även i windows, tror bara folk uppfattar de olika mycket därav de olika meningarna i frågan.

Håller med, som natt och dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

men du skulle inte veta om det och därför förbli övertygad om att du skulle märka det varje gång.

Vad yrar du om?
Jag känner en 60Hz skärm mot en 144Hz direkt, bara genom att röra mig i Windows.
144Hz till 165 och 200+ kommer däremot för mig bli svårare, fyllde 40 i April så.

Men 60 till 144Hz är ju som natt och dag, i Windows, även i onyktert tillstånd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Är du onykter? Vad har minnet med det här att göra? Så vida du inte normalt sett släpar dig fram med musen så märker man det ju efter någon sekund när man gör en snabbare rörelse med musen.

Håller med, fattar inte ett skit vad han svamlar om...

Byt från 60>144 144<60 för att minnas?
Javisst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Märker alltid när mina inställningar ändrats från 100 Hz till 60 Hz. Händer ibland vid någon uppdatering att det återställs och då känner jag direkt inne i Windows att allt hackar fram.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Tycker det är störtskönt att kunna scrolla i webbläsaren och fortfarande kunna läsa texten utan att den hoppar eller blir blurrig. Dock tjänar man inte så mycket i film eller videoklipp som du säger då de redan är inspelade i en viss frekvens. Möjligtvis att stutter kan uppstå om källans bildfrekvens inte är jämnt dividerbar med skärmfrekvensen.

Dock sitter jag på 60 så pass ofta (jobb samt projektor) så jag hinner inte vänja mig vid 144 speciellt mycket. Ibland när man sitter på 144an en hel semester när man tar med sig datorn till landet, så blir man smått spyfärdig när man återgår till 60.

Håller med er.

Jag har använt 120hz skärmar och 144zh skärmar, och så fort jag t.ex. är på jobbet och dess billiga 60hz skärmar eller använder min laptop som även den är 60hz så märker jag bara genom att se musens rörelser på skärmen att det inte längre handlar om smooth 144hz, utan 60hz. Det är definititvt inte placebo. Märker man inte skillnaden i "windows" eller vid surf så tror, iaf inte jag, att man använt 144hz tillräckligt länge och mycket för att förstå/lärt känna skillnaden på 60 vs 120/144hz, eller högre för den delen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Vid vanlig skrivbordsanvändning med en bra 60Hz-skärm är skillnaden oftast ganska liten jämfört med 144Hz. Responstid och input lag på en 60Hz-skärm behöver inte nödvändigtvis vara hemska för att få en mjuk upplevelse när man dra fönster eller när man ska scrolla. Åldern har också en avgörande faktor när det kommer till känsligheten för snabba rörelse, man kan säga att en 18 åring jämfört med en 40 åring inte har samma förutsättningar när det gäller för hur känslig man är när det kommer till latenser/input lag, och än värre är det i snabba fps-spel där precision och reaktion kan vara en avgörande faktor. Med detta sagt behöver inte den upplevda skillnaden vara enorm, men den finns absolut där!

Har en polare som sitter och spela csgo dagarna in och dagarna ut i snart i över 6 år. Han sitter fortfarande med en 60Hz-skärm och man kan säga att han bukar inte vara en av de sämre spelarna när vi väl spela. Antagligen har han anpassat sig efter de förutsättningar han har, och med största sannolikhet skulle han bli en bättre spelare med en bildskärm som kan ge högre bilduppdatering.

En sådan här tråd har en tendens att splittra människor i två sidor, vilket känns som ett försök till att provocera!

Well, jag är gammal nog att minnas ett par teknikskiften där många var övertygade om att det redan var bra nog. Som t.ex. att det inte fanns något behov av mobiltelefoner när man kunde vänta tills man kom hem eller till jobbet med att ringa.

CS GO och liknande spel är rejält beroende av tajming och denna påverkas av ifall man börjar ändra frekvens osv. Så det är inte säkert att din polare skulle bli bättre med en "bättre" skärm. I synnerhet inte som slumpmomentet i CS GO faktiskt är rätt påtagligt när det gäller öppna eldstrider. Sen är väl inte CS GO spelare kända för att älska förändringar överlag

Jag har själv testat köra CS GO på min 144 hz IPS panel och min 240 hz TN panel och jämfört. När jag spelade var jag helt övertygad om att jag var klart bättre med 240 hz skärmen och känslan var absolut bättre, men när jag sen jämförde stats så var det inom felmarginalen. Och ja, jag säkerställde så jag verkligen körde i rätt frekvens osv. samt körde mot BOTar för att få så lika förutsättningar som möjligt. Därmed inte sagt att det behöver vara samma för alla.

Permalänk
Medlem

Självklart märker man det tydligt i windows, räcker att röra musen så märker man det.
Gör man inte det så kan man väl vara glad då man kan sitta på 60hz skräp utan problem, grattis.

Sitta på jobbskärmen är alltid lika jävla tradigt. Sketen 34" UW 60hz mög.

Att det är placebo är det dummaste jag hört dock.

Permalänk
Medlem

Jag märker direkt. Musen känns laggig i windows om det inte är minst 120 hz.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P