Ny router. Vill spela trådlöst, eller ska jag dra kabel? Hur lösa smidigast? Router som klarar av?

Permalänk

Ny router. Vill spela trådlöst, eller ska jag dra kabel? Hur lösa smidigast? Router som klarar av?

hej.

Är leds på att det trådlösa fungerar undermåligt med lagg som följd. Bor i lägenhet och har fiberuttaget i samma rum som speldator, men routern i vardagsrum bredvid smarttv och kör allt utom tv trådlöst.

Vi pratar om oftast uppkopplat samtidigt trådlöst:

1 stationär dator
2 laptop
2 android
2 ipad
1 xbox
1 chromecast

Skall jag istället ha kvar min gamla router och köra kabel till min dator? vad behöver jag för grejer då? en switch? Möjligheten att dra tillbaka en kabel från router till dator är ju möjlig men vill helst av allt slippa mer kablar och lättast med en bättre router som verkligen klarar allt.

Förslag?

Skickar med en skiss hur det ser ut.

(Klicka för förstora)

Permalänk
Medlem
Skrivet av confuzzed:

hej.

Är leds på att det trådlösa fungerar undermåligt med lagg som följd. Bor i lägenhet och har fiberuttaget i samma rum som speldator, men routern i vardagsrum bredvid smarttv och kör allt utom tv trådlöst.

Vi pratar om oftast uppkopplat samtidigt trådlöst:

1 stationär dator
2 laptop
2 android
2 ipad
1 xbox
1 chromecast

Skall jag istället ha kvar min gamla router och köra kabel till min dator? vad behöver jag för grejer då? en switch? Möjligheten att dra tillbaka en kabel från router till dator är ju möjlig men vill helst av allt slippa mer kablar och lättast med en bättre router som verkligen klarar allt.

Förslag?

Skickar med en skiss hur det ser ut.

http://forumbilder.se/I5C3Q/lagga.jpg?width=150

(Klicka för förstora)

Kan rekommendera att du flyttar routern intill ditt fiberuttag. Låt nuvarande kabel sitta kvar, koppla in direkt i din Smart TV. Dra ny kabel från routern till din stationära dator. Kör resterande utrustning på trådlös.

Vilken router har du idag? Budget för ny router?
Är nuvarande kabel mellan uttag och router liggande på golvet eller installerad i väggen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Borra genom väggen. Tar 5min + dammsuga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Borra genom väggen. Tar 5min + dammsuga

Skickades från m.sweclockers.com

Något som dock inte tar 5min är installation av nätverksuttag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Sätt bara en Keystone toolless. Kanske 10 min☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Sätt bara en Keystone toolless. Kanske 10 min☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, men nuvarande sladd kanske redan är installerad i väggen. Då är det ändå onödigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av confuzzed:

hej.

Är leds på att det trådlösa fungerar undermåligt med lagg som följd. Bor i lägenhet och har fiberuttaget i samma rum som speldator, men routern i vardagsrum bredvid smarttv och kör allt utom tv trådlöst.

Vi pratar om oftast uppkopplat samtidigt trådlöst:

1 stationär dator
2 laptop
2 android
2 ipad
1 xbox
1 chromecast

Skall jag istället ha kvar min gamla router och köra kabel till min dator? vad behöver jag för grejer då? en switch? Möjligheten att dra tillbaka en kabel från router till dator är ju möjlig men vill helst av allt slippa mer kablar och lättast med en bättre router som verkligen klarar allt.

Förslag?

Skickar med en skiss hur det ser ut.

http://forumbilder.se/I5C3Q/lagga.jpg?width=150

(Klicka för förstora)

Kan inte se din bild.

Är det verkligen fiberuttag du har vid datorn?
Skulle gissa på att du har inkommande kabel men att det är en vanlig ethernet som sitter i lägenheten, blanda inte ihop uttaget med vad för kabel som transporterar signalen.

Om jag gissar rätt så har du länkat vidare inkommande signal till ett uttag vid TV'n från det rummet där du har datorn.
Om du istället sätter en router direkt efter inkommande vid datorn och sedan går vidare till TV'n där du sätter en AP så får du förmodligen betydligt bättre wifi samt möjligheten att ansluta både med kabel och/eller wifi i båda rummen.

Vad har du för router idag?