Permalänk

Livet som osocial tonåring

jahopp här var jag igen.. kände att det var dags att skriva av sig lite
för 2 år sedan skrev jag en tråd där jag skrev om huruvida jag var spelberoende eller inte och hur jag mådde osv. om någon vill läsa den tråden länkar jag den här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1462831-ar-jag-spelber... vill börja med att tacka swec som gav så många fina svar
nu är situationen iallfall inte sämre, har förstått att jag inte alls varit spelberoende och har i skrivande stund inte spelat på 2 månader. jag också börjat gymma med en "kompis" om man nu kan kalla det det, för några riktiga vänner som bryr sig om mig har jag ju fortfarande inte.

har under dessa 2 år haft kommentaren "Med tiden får du vänner med samma intresse och tillslut en tjej (tro mig, de finns)" som en på swec skrev i bakhuvudet, den fastnade. jag trodde verkligen inte att det fanns en tjej i hela världen som kunde tänka sig att ha mig... ända tills jag träffade en underbar tös i maj 2018 med framgång. jag minns första gången vi kysstes och hur pinsamt jag tyckte det var att jag inte visste hur man skulle göra (ja kan ni tänka er en 17- åring som levt i en totalt isolerad bubbla som aldrig varit i kontakt med en tjej?). tiden jag tillbringade med henne kunde jag verkligen vara mig själv på ett sätt som kändes så otroligt skönt. dock räckte inte mitt självförtroende till att introducera henne till mina föräldrar under de 8 månader vi träffades (helt sjukt, jag vet). jag ljög alltid för mina föräldrar om vart jag var när jag träffade henne eller sov över hos henne, även om dem kanske innerst inne förstod ändå. tyvärr lyckades jag fucka upp det i februari med henne men jag kan liksom inte släppa henne ännnu. jag har aldrig mått så bra som jag gjort när jag tillbringade min tid med henne, hon fick mig att skratta som ingen annan gjort tidigare. låter väl säkert hur töntigt som helst när man inte ens fyllt 18 barre ännu...

jag kommer ihåg hur jag hoppades på att gymnasiet skulle bli en bra tid och att jag skulle få några bra vänner. när jag väl började i årskurs 1 mådde jag så bra som fick sitta bredvid ett par killar i klassrummet som jag blev bra vän med, trodde jag. ettan var en tid då jag faktiskt njöt av skolan och hade det bra. när tvåan började försvann dock all glädje då klasserna på min skola blandades och jag gick miste av de jag lärt känna så bra. jag pratade knappt över huvud taget med de jag lärt känna i ettan. jag minns första skoldagen i 2:an och hur de gick förbi mig i korridoren utan att säga hej, det sved. nu har jag ännu en gång blivit den som sitter i hörnet och inte har någon att prata med. i och med detta sjönk mina strålande betyg som jag fick stipendium för i åk 9 i botten och bara blev "average". jag har verkligen fått knega i åk 2 för att inte tappa allt för mycket.

att jag är blyg/ osocial/ har social fobi har jag också reflekterat över säkert alldeles för mycket. det var faktiskt i förrgår när vi hade en föreläsare på skolan som pratade om social fobi som jag vaknade till ordentligt, jag kände igen mycket av det hon nämnde. det jag upplever är dock inte så starkt att jag skulle våga kalla det för fobi, jag klarar av att hålla tal om det verkligen krävs av mig i skolan men absolut inget jag skulle göra frivilligt. att ta ordet i en vänskapskrets är något jag antagligen inte hade gjort heller. allt jag vill är att passa in och vara som alla andra, men inte ens det lyckas man med :/.

jag har haft turen att ha det bra ställt här hemma så jag fick en moppebil av mina föräldrar. detta är något mina "vänner" har utnyttjat genom att be om skjuts till fester osv och givetvis får dem det om dom frågar. nu när de börjar fylla 18 och har bil har de inget behov av mig längre och har inte blivit utfrågad en enda gång sedan dess. förstår ni hur det känns? det svider verkligen. duger man inte till mer än så?

lite oklart vad jag ville uppnå med tråden men är skönt att skriva av sig och fälla ett par tårar, tack swec, ni är bäst <3

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig: För vissa har social "fobi" (ångest) blivit bättre med hjälp av internet. Både i form av forum och online-spelande. Finns även de som börjat streamat på twitch som hade en stark social ångest men blev bättre med tiden genom att vara öppen om det.

Det jag vill komma fram till är att du kan umgås med folk på flera olika sätt balanserat, som t.ex. online-spelande, forum och irl.
Om inte du finner folk du klickar på från skolan så varför inte testa "fritidssysslor" d.v.s. fotboll, basket eller annan sport, eller andra icke-sport-sysslor som pokemon go, live:a (live communityt är väldigt välkomnande), musik (rock, rap, klassiskt, whatever) eller vad för intressen du än har.

Så länge du stöter på hinder så vet du att Sweclockers finns här för att hjälpa till
Sweclockers finns även på discord om du vill hitta folk att interagera med samt spel att lira tillsammans med.

Permalänk
Inaktiv

Det finns många problem idag i samhället. Ett av dem män som är socialt isolerade, kvinnor kan också vara det men man bör se dem som två olika problem. Bara ta där jag bor nu. Det finns 3 grupper, män kvinnor och par. De två sista grupperna samlas, det är inte ovanligt att se typ 5 granntjejer har grillning och annat tillsammans, medans vi ensamma män lever för oss själva och vill göra det. De grannmän jag har pratat med vet ta mig tusan inte ett skit om vad som händer omkring och känner ej någon granne.

Vill man träffa grabbar att umgås med så bör man hitta ett gemensamt intresse, gym är faktisk mindre socialt än vad man kan tro. Det beror på vilka övningar man gör såklart. Mitt råd är snarare att kolla in någon kampsport eller gruppträning i gymmet där man mer får tid att prata med folk.

Sist så har man internetvänner på både gott och ont. Alltså det har aldrig idag varit så enkelt att prata med andra personer då man kan göra det online. Samtidigt så sitter så extremt många framför datorn/tv nu på kvällarna så det är hopplöst att träffa någon ute.
Går vi tillbaka 25år så gick nästan alla i din ålder ut, både personer med mer och mindre sociala färdigheter. De som idag har lite sämre sociala förmågor, ja vi sitter till stor del bakom vår dator.

*edit*
Att vara isolerad är en trend som ökar och har blivit riktigt stor i japan. https://www.youtube.com/watch?v=WIw6MdTED_I
Min poäng med detta är att inte se som att det är fel på en själv utan samhället går emot en visst håll. Och min råd är att om man vill hitta vänner idag så måste man oftast som kille/man ha ett gemensamt intresse. Att som mina granntjejer hitta på aktiviteter tillsammans för att man är granne, ja det fungerar ej i mitt område för män.

Permalänk
Medlem

"jag trodde verkligen inte att det fanns en tjej i hela världen som kunde tänka sig att ha mig... ända tills jag träffade en underbar tös i maj 2018 med framgång. jag minns första gången vi kysstes och hur pinsamt jag tyckte det var att jag inte visste hur man skulle göra (ja kan ni tänka er en 17- åring som levt i en totalt isolerad bubbla som aldrig varit i kontakt med en tjej?)"

Utan problem Detta var jag fram till förra året. Jag fyllde nyligen 30.

Jag har fortfarande i princip inga andra sociala kontakter utanför jobbet vilket givetvis inte är bra. Men det gör mig inte till en värdelös nolla. Jag vet dock att bra relationer är ingenting man bara snubblar över, utan det kräver arbete och engagemang.

Tyvärr så kan jag såklart inte säga exakt var skon klämmer för din del, men jag har extremt svårt att köpa att någon slags variant av social fobi är orsaken, det är mer sannolikt ett symptom av knasiga tankemönster och idéer som snurrar runt i knoppen. Det är väldigt enkelt att haka upp sig på det man är mindre bra på och kämpar med, att man ofta gör en höna av en fjäder. Försök finna energi och självförtroende i dina styrkor och goda egenskaper. Jag är hyggligt säker på att du har sådana på lager. Det suger att få slita röven av sig för sådant som verkar så enkelt och självklart för andra, men sånt är livet. Ofta jobbigt.

Permalänk

Försök få ett ordentligt avslut på relationen, för din egen skull. En gammal kärlek man går runt och grubblar och analyserar på gör knappast livet på under gymnasietiden enklare. Vad var det som fick denna tjejen att tycka om dig från första början? Dem egenskaperna hos dig ska du fila på och fortsätta använda till din fördel i jakt på framtida tjejer.

Har du det bra ställt hemma som du säger borde du dra nytta av dina föräldrar och absolut involvera dem mer. Dom har liksom de flesta vuxna ett och annat tips från sin egen ungdom och vill förstås ditt bästa och kan hjälpa dig. Både när det kommer till vänskaper och kärleksrelationer.

Average betyg och resultat är helt OK, dont worry

Prata med skolkuratorn! Att ensam konstant reflektera över sociala situationer och din plats i dessa tar mycket energi och kan göra mer skada än nytta, speciellt om det sociala inte faller dig naturligt. Gymnasiet med allt vad det innebär är inte enkelt och det kan vara sjukt skönt att få ventilera hos någon förstår och kanske kan hjälpa lägga några pusselbitar. Här talar jag från egen erfarenhet.

Jag tror dem flesta finner sig själva, och därmed andra likasinnade, först efter gymnasiet så hang in there

Permalänk
Medlem

Jag vet att det går emot dina principer men jag säger det ändå: prata med någon! Som många innan nämnt så har väldigt få människor mått bra av att lösa sina egna liv i huvudet. Det kanske känns som att det finns ingen i hela världen som vill lyssna.. Men det gör det.
Börja med att stämma en träff med skolkuratorn. Du behöver inte ens säga varför du behöver det när ni kommer överens om en tid. Du kan "spill the beans" när du väl är på plats så att säga.
Ge inte upp. Livet har mycket att bjuda på och du är ännu ung som sjutton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

trattgunnar säger någon riktigt tänkvärt, det finns proffs som kan hjälpa dig.
Vet du själv vem du är ett snabbt personlighetstest visar vad du har för beteende och vad dina svaga sidor är.
Fyra färger är populärt som kategorisering, och beskrivs i boken omgiven av idioter.
Jag har inte läst boken men jag har gått ett par ledarutbildningar som spinner på samma tema dvs att kunna kommunicera på olika sätt..

Sedan tycker jag du nämner din svårighet själv nämligen att du har svårt att kommunicera.
Jag är på något sätt inte proffs på människor så det jag skriver får du väl ta med en nypa salt.
Det känns verkligen som om du skulle behöva träna på att inte vara så blyg, inte det lättaste kanske men nödvändigt.
Du skriver att du under 8 månaders tid inte talat om för dina föräldrar att du träffat en tjej, jättetråkigt tycker jag.
Har du ingen bra relation med dina föräldrar eller vad var du rädd för? Jätteviktigt att du talar med psykolog om detta då det är en viktig knut att knyta upp. Om du själv gör en analys, ditt beteende mot dina föräldrar och vilka känslor/tankar hade du innombords.
Ljuga för dom leder ju ingenvart agerande värderingar.

En stor begränsning kan vara att du tänker för mycket, analyserar, grubblar, bygger upp förväntningar, illusioner.
En stor del i att lära sig kommunikation är att förstå att du uppfattas olika av olika personer samt att du knappast uppfattas som du själv tror. Tänk eller grubbla inte så mycket utan agera alla har grundvärdering/grundbeteende är du uppväxt i Sverige och är i Sverige så borde ditt grundbeteende inte var helt fel tänker på kulturskillnader.
Man säger alltid att så fort en hockeyspelare börjar tänka på planen så är det kört.
Är du sådan som person så börja utmana dig själv, saker som du alltid gör och känner dig trygg med byt ut dom.
ex. om du alltid köper piggelin, köp en annan glass och fundera inte under tiden du äter den, varför gjorde jag det här, jag skulle köpt en piggelin, den har glassen smakar inte så bra som en piggelin.

Man kan skriva hur länge som helst. Mitt råd är att gå till en psykolog och prata, tro mig det hjälper.
Frågar man en kompis så blir oftast svaret ut i från personens värdering, ibland är det inte det man söker.

ps. lite ord i fetstil som tips vad du kan kolla upp och läsa lite om.
Lycka till och framför allt ge aldrig upp. Det är absolut inget fel på dig, du behöver bara träna på att få omgivningen att förstå det.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jahopp här var jag igen.. kände att det var dags att skriva av sig lite
för 2 år sedan skrev jag en tråd där jag skrev om huruvida jag var spelberoende eller inte och hur jag mådde osv. om någon vill läsa den tråden länkar jag den här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1462831-ar-jag-spelber... vill börja med att tacka swec som gav så många fina svar
nu är situationen iallfall inte sämre, har förstått att jag inte alls varit spelberoende och har i skrivande stund inte spelat på 2 månader. jag också börjat gymma med en "kompis" om man nu kan kalla det det, för några riktiga vänner som bryr sig om mig har jag ju fortfarande inte.

har under dessa 2 år haft kommentaren "Med tiden får du vänner med samma intresse och tillslut en tjej (tro mig, de finns)" som en på swec skrev i bakhuvudet, den fastnade. jag trodde verkligen inte att det fanns en tjej i hela världen som kunde tänka sig att ha mig... ända tills jag träffade en underbar tös i maj 2018 med framgång. jag minns första gången vi kysstes och hur pinsamt jag tyckte det var att jag inte visste hur man skulle göra (ja kan ni tänka er en 17- åring som levt i en totalt isolerad bubbla som aldrig varit i kontakt med en tjej?). tiden jag tillbringade med henne kunde jag verkligen vara mig själv på ett sätt som kändes så otroligt skönt. dock räckte inte mitt självförtroende till att introducera henne till mina föräldrar under de 8 månader vi träffades (helt sjukt, jag vet). jag ljög alltid för mina föräldrar om vart jag var när jag träffade henne eller sov över hos henne, även om dem kanske innerst inne förstod ändå. tyvärr lyckades jag fucka upp det i februari med henne men jag kan liksom inte släppa henne ännnu. jag har aldrig mått så bra som jag gjort när jag tillbringade min tid med henne, hon fick mig att skratta som ingen annan gjort tidigare. låter väl säkert hur töntigt som helst när man inte ens fyllt 18 barre ännu...

jag kommer ihåg hur jag hoppades på att gymnasiet skulle bli en bra tid och att jag skulle få några bra vänner. när jag väl började i årskurs 1 mådde jag så bra som fick sitta bredvid ett par killar i klassrummet som jag blev bra vän med, trodde jag. ettan var en tid då jag faktiskt njöt av skolan och hade det bra. när tvåan började försvann dock all glädje då klasserna på min skola blandades och jag gick miste av de jag lärt känna så bra. jag pratade knappt över huvud taget med de jag lärt känna i ettan. jag minns första skoldagen i 2:an och hur de gick förbi mig i korridoren utan att säga hej, det sved. nu har jag ännu en gång blivit den som sitter i hörnet och inte har någon att prata med. i och med detta sjönk mina strålande betyg som jag fick stipendium för i åk 9 i botten och bara blev "average". jag har verkligen fått knega i åk 2 för att inte tappa allt för mycket.

att jag är blyg/ osocial/ har social fobi har jag också reflekterat över säkert alldeles för mycket. det var faktiskt i förrgår när vi hade en föreläsare på skolan som pratade om social fobi som jag vaknade till ordentligt, jag kände igen mycket av det hon nämnde. det jag upplever är dock inte så starkt att jag skulle våga kalla det för fobi, jag klarar av att hålla tal om det verkligen krävs av mig i skolan men absolut inget jag skulle göra frivilligt. att ta ordet i en vänskapskrets är något jag antagligen inte hade gjort heller. allt jag vill är att passa in och vara som alla andra, men inte ens det lyckas man med :/.

jag har haft turen att ha det bra ställt här hemma så jag fick en moppebil av mina föräldrar. detta är något mina "vänner" har utnyttjat genom att be om skjuts till fester osv och givetvis får dem det om dom frågar. nu när de börjar fylla 18 och har bil har de inget behov av mig längre och har inte blivit utfrågad en enda gång sedan dess. förstår ni hur det känns? det svider verkligen. duger man inte till mer än så?

lite oklart vad jag ville uppnå med tråden men är skönt att skriva av sig och fälla ett par tårar, tack swec, ni är bäst <3

Har läst ditt inlägg flera gånger.
Känner att det var bra skrivet och modigt gjort.

Gå till en psykolog via vårdcentralen. Bättre nu än aldrig.
Tro på dig själv och försök tänka positivt. Ibland analyserar man sig själv alldeles för mycket och hittar saker som inte finns.
Hoppa in på några discordservrar. Brukar allt som oftast vara folk i voicerummen där och ska man spela tycker jag man ska spela där man kan prata med andra samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När du gick i högstadiet såg du fram emot gymnasiet. Nu när du går i gymnasiet så skulle jag säga att du kan se fram emot tiden efter gymnasiet. Det är då som tillvaron blir "vad man gör den till". I skolan så tvingas man ju dansa efter en viss pipa socialt. Visst, när skolan är slut så dyker det inte upp lika många chanser att lära känna nytt folk etc. Men jag tror att du skulle slippa oerhört mycket av det som ger dig huvudbry.
Notera att få personer tipsar om att lära känna skolkompisar, utan man fokuserar på intressen. Det blir desto mer bäddat för det när gymnasiet är över.

Skolvärlden är en enda scen för de allmänt moderna, sociala människorna.

Sen kan du också se dig om efter en ny trevlig stad att bo i.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Har själv varit i gropen där jag ständigt sett ner på mig själv. Hur är jag, hur ser andra på mig, varför vill ingen umgås med mig etc. etc. Detta var ett dilemma som jag framförallt handskades med under högstadiet, men som fortfarande fanns med under gymnasietiden.

Måste bara börja med att säga att det VIKTIGASTE i min väg till ett "härligare" liv blev att börja förstå att jag måste kunna få vara den jag är, och att inte klanka ner på allt som jag tänker och tycker. Det är något som för min del stärkt självförtroendet, att jag faktiskt får vara den jag är utan att behöva fundera igenom innan och efter varje sak jag gör/gjort?! En annan (MEN MINST LIKA VIKTIG) sak som jag verkligen tror att du skulle göra är att börja prata med någon (so be dina föräldrar, vän(internet, irl what's the difference) , kurator, psykolog etc. etc.) om det som ditt hjärta är fyllt av och alla frågor som du har, så är jag SÄKER på att du skulle börja må bättre, även om du kan känna dig ensam i skolan eller i hemmet.

Att du berättar att du haft ett förhållande under 8 månader måste också ha blivit en självförtroendes samt identitets boost, och är ju ytterligare ett exempel på att du inte är hopplös och blank, utan att någon verkligen verkligen brydde sig om dig!

Sen behöver man verkligen inte bli den mest sociala personen, men att inte behöva känna att man är till besvär, utan att man verkligen förstår att folk verkligen inte ser på dig som du gör med dina onda blickar inifrån, så kommer allt kännas så mycket bättre, I promise 🥰!

Soo, var detta flummigt så behöver du inte ta åt dig något 😂, men tänkte att jag bara skulle tömma de tankar o känslor jag fick av att läsa ditt inlägg!
Lycka till med allt, livet kommer bli fantastiskt för dig🙌!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

trattgunnar säger någon riktigt tänkvärt, det finns proffs som kan hjälpa dig.
Vet du själv vem du är ett snabbt personlighetstest visar vad du har för beteende och vad dina svaga sidor är.
Fyra färger är populärt som kategorisering, och beskrivs i boken omgiven av idioter.
Jag har inte läst boken men jag har gått ett par ledarutbildningar som spinner på samma tema dvs att kunna kommunicera på olika sätt..

Sedan tycker jag du nämner din svårighet själv nämligen att du har svårt att kommunicera.
Jag är på något sätt inte proffs på människor så det jag skriver får du väl ta med en nypa salt.
Det känns verkligen som om du skulle behöva träna på att inte vara så blyg, inte det lättaste kanske men nödvändigt.
Du skriver att du under 8 månaders tid inte talat om för dina föräldrar att du träffat en tjej, jättetråkigt tycker jag.
Har du ingen bra relation med dina föräldrar eller vad var du rädd för? Jätteviktigt att du talar med psykolog om detta då det är en viktig knut att knyta upp. Om du själv gör en analys, ditt beteende mot dina föräldrar och vilka känslor/tankar hade du innombords.
Ljuga för dom leder ju ingenvart agerande värderingar.

En stor begränsning kan vara att du tänker för mycket, analyserar, grubblar, bygger upp förväntningar, illusioner.
En stor del i att lära sig kommunikation är att förstå att du uppfattas olika av olika personer samt att du knappast uppfattas som du själv tror. Tänk eller grubbla inte så mycket utan agera alla har grundvärdering/grundbeteende är du uppväxt i Sverige och är i Sverige så borde ditt grundbeteende inte var helt fel tänker på kulturskillnader.
Man säger alltid att så fort en hockeyspelare börjar tänka på planen så är det kört.
Är du sådan som person så börja utmana dig själv, saker som du alltid gör och känner dig trygg med byt ut dom.
ex. om du alltid köper piggelin, köp en annan glass och fundera inte under tiden du äter den, varför gjorde jag det här, jag skulle köpt en piggelin, den har glassen smakar inte så bra som en piggelin.

Man kan skriva hur länge som helst. Mitt råd är att gå till en psykolog och prata, tro mig det hjälper.
Frågar man en kompis så blir oftast svaret ut i från personens värdering, ibland är det inte det man söker.

ps. lite ord i fetstil som tips vad du kan kolla upp och läsa lite om.
Lycka till och framför allt ge aldrig upp. Det är absolut inget fel på dig, du behöver bara träna på att få omgivningen att förstå det.

tror inte min relation med föräldrarna är speciellt bra egentligen. vet inte riktigt vad det har att göra med men har känslan av att det började i mellanstadiet när all den uppmärksamhet jag hade runtom mig försvann när en ny elev började i vår lilla klass med samma förnamn som mig som tog åt sig allt. varje gång någon i klassen ropade vred jag på mig men såklart var det den nya eleven de ville få kontakt med. jag kommer ihåg att detta fick mig att gå till kuratorn en gång då jag skrek till mamma att jag ville dö, japp oerhört dramatiskt :O. en liknande händelse hände i familjen när jag fick en till syrra för 4 år sedan. hon tog upp all uppmärksamhet av mina föräldrar och jag vägrade nudde henne på säkert 2 år, utan att överdriva.

jag har bara så svårt att visa känslor. det har väl med att göra att man som grabb ska vara så hård och tuff, eller vad vet jag. jag kommer ihåg hur ledsen jag blev när vi avlivade vår hund men kunde knappt visa det för min familj..

analyserar, grubblar och tänker gör jag en hel del. t.ex. vad som händer när jag går in i klassrummet eller till gymmet SJÄLV. men när jag sedan ska till och prata är det enda som kommer ut ur munnen ett litet pip som en mus. jag blir liksom helt stum och obekväm. detta är något som händer i lite mer spontana situationer, inte om ska hålla en muntlig redovisning eller muntligt engelska nationella prov, vilket för den delen gick väldigt bra.

wow swec, blev ju en hel del fina inlägg här <3

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?