Bort med Likes på Instagram

Permalänk
Medlem

Bort med Likes på Instagram

Vet inte om det är skoj eller inte men vore trevligt om Instagram (och också Swec) tog bort skiten med "likes". Vad tycker ni? Bort med "Likes" på hela Internet? Jag tar inget ställningstagande för eller emot, bara att jag tror det vore trevligare utan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

*likes yrfhars inlägg*

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@yrfhar: jag likea ditt inlägg för att irritera dig lite.

Jag tycker det är en dålig idé och att gilla inlägg ska finnas kvar på Sweclockers. Tycker det är ett bra sätt att visa uppskattning till bra inlägg.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vet inte om det är skoj eller inte men vore trevligt om Instagram (och också Swec) tog bort skiten med "likes". Vad tycker ni? Bort med "Likes" på hela Internet? Jag tar inget ställningstagande för eller emot, bara att jag tror det vore trevligare utan.

Du tar ingen ställning till det men du vill ha bort det?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

På Swec ser jag likes mer som "bra svar" alltså om nån har en fråga ser man snabbt vilket inlägg som ger bäst svar. Kunde ju såklart ersättas av någon sådan funktion där OP väljer ett svar men jag tycker det funkar bra som det är. Är väl inte direkt någon som försöker farma karma på Swec?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Att ta bort likes på sociala medier är en sak men att ta bort det på ett forum på Sweclockers är en helt annan diskussion. Risken att ta bort det är att forumet svämmar över istället med inlägg som "+1", "jag håller med" eller liknande.

Den här diskussionen hölls på Loadings forum en gång tiden och det resulterade i att "tummarna" försvann. Vore väldigt tråkigt om funktionen "Bra inlägg" försvann här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Är väl inte direkt någon som försöker farma karma på Swec?

Jodå, i trådar som andas det minsta politik ser man någorlunda frekvent användare som häver ur sig saker i försök att få validering snarare än att vilja delta i någon form av diskussion. Det har naturligtvis avtagit i samband med det nya förhållningssättet till politik på forumet.
Detsamma sker definitivt i mer swec-relaterade ämnen också, som exempelvis användare som rackar ner på "fel" tillverkare, märke etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Vet inte om det är skoj eller inte men vore trevligt om Instagram (och också Swec) tog bort skiten med "likes". Vad tycker ni? Bort med "Likes" på hela Internet? Jag tar inget ställningstagande för eller emot, bara att jag tror det vore trevligare utan.

https://youtu.be/xnAjEZMPhJU

Massiv like på det!!

Samma med karma, blocka/unblock och allt vad skiten heter, Screw tha shit!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du tar ingen ställning till det men du vill ha bort det?

Grattis till att du hittills fått 5 skadeglada tummen upp (edit. redan uppe i 7, kämpa på nu gubbar och ge honom mer).
Nej, för fasen, jag tar ingen ställning till om man ska tillåta det eller inte. Tror bara att världen vore trevligare utan "likes".

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle det bli bättre? Blir ju bara mer spam.

Eller är det den svenska sjukan att nä nu blir jag ledsen??? Då blir jag ju kränkt. Vill du itne lika något så gör inte det men påtvinga ingen annan..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Grattis till att du hittills fått 5 skadeglada tummen upp (edit. redan uppe i 7, kämpa på nu gubbar och ge honom mer).
Nej, för fasen, jag tar ingen ställning till om man ska tillåta det eller inte. Tror bara att världen vore trevligare utan "likes".

Nu känns det som att du bara upprepade samma sak igen och jag är lika förvirrad som han du citerade.

Jag håller med @LudvigLindell och @Vinolik. +1 på SweC fyller ett bredare syfte än "gilla". Det är ett sätt att visa tacksamhet eller bekräftelse på att man tycker det någon annan har skrivit är bra. Har man jag om tid eller av någon annan anledning inte kan läsa igenom en hel diskussion i detalj brukar jag kika efter flest antal gillningar. Jag kan vara ganska säker på att de håller bra kvalitet och tar upp bra information eftersom andra före mig redan har haft den åsikten, annars skulle de inte ha gillat inlägget.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det kan jag faktiskt hålla med om. Var inte min mening med att göra dig förvirrad.

skrev för snabbt
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Andreaz1: Det kan jag faktiskt hålla med om. Var inte min mening med att göra dig förvirrad.

Det som är förvirrande är att du två gånger sagt att du inte har någon ställning gällande att ta bort eller ha kvar likes men du har två gånger om tagit din ställning till att du skulle vilja se det försvinna.

Personligen så har jag nog gärna kvar det.
T.ex så gillar jag hellre en bild på något jag tyckte om än att skriva en kommentar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fortsätter...
Skulle egentligen inte tagit upp Swec-gillanden. Skriver för mycket ibland. Är en annan diskussion så ger den delen en överstrykning.

förkortade
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Jag, däremot menar alla jädra former av like dislike/hissa/dissa/älska/hata/locka/blocka, etc...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

vet inte om det är likes på sociala medier som ska bort.... eller dessa sociala medium själva

Permalänk

Inlägget får en like av mig .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det som är förvirrande är att du två gånger sagt att du inte har någon ställning gällande att ta bort eller ha kvar likes men du har två gånger om tagit din ställning till att du skulle vilja se det försvinna.

Personligen så har jag nog gärna kvar det.
T.ex så gillar jag hellre en bild på något jag tyckte om än att skriva en kommentar.

Kanske det , du har nog rätt i det stora hela. Antingen vill man att något ska bort eller inte.
Japp, jag skulle bli lycklig om det försvann men vill andra att det ska finnas på Insta och FB så får man svälja det. Har inga vänner på FB, bara medlem i grupper men Insta har jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

är jag ensammen om att inte ens reflektera över dessa likes och gilla ikoner? nu har jag varken insta el FB men iaf.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: "Ironi" Men vad ska alla pensionärer fördriva tiden med utan sociala medier?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Grattis till att du hittills fått 5 skadeglada tummen upp (edit. redan uppe i 7, kämpa på nu gubbar och ge honom mer).
Nej, för fasen, jag tar ingen ställning till om man ska tillåta det eller inte. Tror bara att världen vore trevligare utan "likes".

Ja hur vore världen om människor tycker olika. Många Svenskar skulle behöva en extra snuttefilt så den hinner torka mellan gråtpassen på internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

är jag ensammen om att inte ens reflektera över dessa likes och gilla ikoner? nu har jag varken insta el FB men iaf.

Saken är den att jag bryr mig inte heller om ifall nån trycker gilla på mina bilder eller inlägg (oavsett var). Men det finns alldeles för många som bryr sig, speciellt på t.ex. instagram. Det finns dem som strävar efter många gillningar, och mår dåligt av att inte få så många dem tror de borde få. Så på t.ex. instagram tycker jag att det skulle vara positivt att dölja eller ta bort.

Sedan finns det en app, den heter VSCO, där man inte kan se gillningar eller sådant. Man får istället en lista med hur många gånger ens bild har blivit delad (om de inte ändrat på appen sedan jag använde den), så inga nummer syns alls. Mycket trevligare.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inaktiv

Allt det där handlar väl mycket om bekräftelse,och de som ständigt söker det gjorde det innan Insta och FB ochså, men som du säger så för det garanterat något dårligt med sig för många idag.

Permalänk
Inaktiv

jag visste inet ens att knappen "bra inlägg" var typ en likes knapp förens jag såg denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Saken är den att jag bryr mig inte heller om ifall nån trycker gilla på mina bilder eller inlägg (oavsett var). Men det finns alldeles för många som bryr sig, speciellt på t.ex. instagram. Det finns dem som strävar efter många gillningar, och mår dåligt av att inte få så många dem tror de borde få. Så på t.ex. instagram tycker jag att det skulle vara positivt att dölja eller ta bort.

Sedan finns det en app, den heter VSCO, där man inte kan se gillningar eller sådant. Man får istället en lista med hur många gånger ens bild har blivit delad (om de inte ändrat på appen sedan jag använde den), så inga nummer syns alls. Mycket trevligare.

Det kommer alltid finnas folk som mår dåligt av allt, ser inte det som ett argument varken för eller emot något.
Om man mår dåligt för att man inte får nog många "likes", så har man nog större problem med sitt liv än att "likes" existerar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Me innan att se video: meh..
Me efter att ha sett videon: ja men det är nog ett väldigt bra förslag att testa!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

ska man ha "like" ska man också ha "dislike"

Permalänk
Medlem

Halft orelaterat. Har märkt att likes på Sweclockers ibland är orange och ibland grå. Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Halft orelaterat. Har märkt att likes på Sweclockers ibland är orange och ibland grå. Vad beror det på?

1-2st är grå, 3 och uppåt är orange för att det lättare ska synas att många gillat inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det här är en jättebra idé (dock ej gällande SweC som många påpekat så det är ingen poäng i att jag upprepar argumenten där). Jag känner själv en form av ångest över det här med likes. Varför får han fler likes än jag? Jo antagligen för att fler tycker om den personen än jag eller för att han ser bättre ut, saker som skapar en inre konflikt. Att ta bort hela likesystemet hade (förhoppningsvis) varit ett steg i rätt riktning för att ta bort ångest från människor som påverkas av detta. Likes kan påverka människor både positivt och negativt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl